L lat skrev:
Så då har du en energiåtgång på ung 3*74kWh = 222kWh/dygn som max
Det betyder ju att en ack på 90kWh inte bör räcka i 18h.

Eller är de 74kWh inklusive hushållsel?
Nej det år endast för värme. Men det är i mitt nuvarande hus som är gammalt och stort med en överdimensionerad bvp och fast kondensering.

Men vi ska ju bygga nytt och jag vill göra det så smart som möjligt. Tänkte tex att man kunde se till att allt kör på natten. Men det smartaste och billigaste kanske är solceller och stort batteri. Och att jag säljer all solel på dagen, och köper på natten ink laddar ett batteri som är dimensionerat så att huset då faktiskt kan sälja all solel. 25kwh batteri kostar runt 130000. Och priserna kommer sjunka.

Redigerat:
Jo, batterier tar ju också lite mindre plats.

• Gilla
Viktorbyggahus
  • Laddar…
V mutalisken skrev:
Nej det år endast för värme. Men det är i mitt nuvarande hus som är gammalt och stort med en överdimensionerad bvp och fast kondensering.

Men vi ska ju bygga nytt och jag vill göra det så smart som möjligt. Tänkte tex att man kunde se till att allt kör på natten. Men det smartaste och billigaste kanske är solceller och stort batteri. Och att jag säljer all solel på dagen, och köper på natten ink laddar ett batteri som är dimensionerat så att huset då faktiskt kan sälja all solel. 25kwh batteri kostar runt 130000. Och priserna kommer sjunka.
Funderar du verkligen på att lägga 130k för att kunna flytta ditt effektuttag till natten och spara typ 10kr/dag? Även med 20kr/dag är det en usel investrting. Du måste även bygga större för acctank

K kanonkula skrev:
Funderar du verkligen på att lägga 130k för att kunna flytta ditt effektuttag till natten och spara typ 10kr/dag? Även med 20kr/dag är det en usel investrting. Du måste även bygga större för acctank
Besparingen skulle kunna vara ca 100kr om dagen de dyraste dagarna (mitten dec till slutet på feb) givet rörligt timpris. Så ja, jag håller på att räkna på det.

V mutalisken skrev:
Besparingen skulle kunna vara ca 100kr om dagen de dyraste dagarna (mitten dec till slutet på feb) givet rörligt timpris. Så ja, jag håller på att räkna på det.
100kr/dagen när solcellerna ger 0? I ett nybyggt hus? Vad ska du ha för uppvärmning?

K kanonkula skrev:
100kr/dagen när solcellerna ger 0? I ett nybyggt hus? Vad ska du ha för uppvärmning?
I elavtal med månadsrörligt så är skillnaden på köp och sälj (nätsvgifter inräknat) små. Så man minskar mer eller mindre sin konsumption från ett prisperspektiv om man skaffar solceller.

Med rörligt timpris kan däremot skillnaden vara 5x-10x på köp och sälj mellan dag och natt. Under dagen kan man sälja 50kwh för 5kr/kwh och sedan köpa under natten för 5-50 öre/kwh. Det innebär att det är mycket bättre att omfördela konsumptionen och köpa när det är billigt och sälja när det är som dyrast.

På vintern kan jag inte sälja särskilt mycket det stämmer. Men med timpris rörligt så är fortfarande nattpriset lägre än dagspriset och lägre än månadspriset. Så det är ändå bättre att köpa på natten. Så om det gick att ladda huset som man laddar en bil så skulle det ge kostnadsbesparingar + möjliggöra marginalvinst som i sin tur ytterligare kostnadsbesparar.

I ett modern hus är energiåtgången för uppvärmning inte särskilt stor med värmepump. Hushållselen är ofta lika stor och den är svårare att flytta till natten. Under januari så förbrukade mitt hus 273 kWh för uppvärmning/VV med LV-VP, med COP >4. Moderna pumpar går idag att styra mot Nordpools spotpriser, så den gör redan där en stor besparing. Du kan även flytta all varmvattenproduktion till nattens lägre priser. Ett batteri eller värmelager tror jag inte ger någon stor besparing på sikt i ett välisolerat hus.

• Gilla
kanonkula
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.