Vi har idag ett gammalt mekaniskt till och frånluftssystem från 60-talet som ej går att varvtalsreglera. När vi har båda fläktarna igång så är det kraftigt undertryck vilket märks genom att luft strömmar in när man gläntar ett fönster och dörrar vill stängas själva när man gläntar dem.
Jag stängde av frånluften till att enbart köra tilluftsfläkten. Känns som systemet är mer i balans, dock när man testar med tändare i fönster mm vill lågan svagt utåt vilket då känns som man har fått ett lätt övertryck.
Vi har radon i väggarna så för den delen är övertryck bra men för fukt och annat ska man ju ha lätt undertryck.

Mig veterligen så kör man normalt aldrig enbart mekanisk tilluft. Jag antar att det är idiotiskt att köra inställt på detta sättet?
Som alternativ har vi att sätta in ny fläkt för ca 8-9000 där vi kan varvtalsreglera för att inte dra ut så mycket som vårt nuvarande frånluftssystem gör idag.
Det kostar lika mycket att sätta varvtalsstyrning på nuvarande fläkt som att köpa och installera ny.

Kan tillägga att tidigare ägare körde 19 år med fläktsystemet helt avstängd och det har inte varit några fuktproblem enligt besiktning. Men jag antar det är värre att köra med bara tilluft påslagen än allt helt avstängt.

Redigerat:
8-9000:-!!??
Det lät våldsamt.

En kanalfläkt med varvtalsstyrning kan inte kosta mer än 2000:-

Jarlingar Jarlingar skrev:
8-9000:-!!??
Det lät våldsamt.

En kanalfläkt med varvtalsstyrning kan inte kosta mer än 2000:-
Fläkten går på ca 3.500. Huset är skapligt stort ca 450 kvm. Sen är det med arbete för infästning inuti skorsten samt eventuellt ny dragning av el. 8-9tkr så räknar jag högt dock så arbete är på löpande räkning

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.