Maalox
Delar här en tanke som kan kanske kan sysselsätta några av oss rastlösa BH:are framöver. Har hastigt nämnt detta för @Claes Sörmland i en separat konversation men tänkte nu utveckla mina tankar något.

Idén väcktes efter att jag som lekman (och helt utan förkunskaper) tvingades sätta mig in i PBL, prejudikat samt tolkningar av dessa i samband med en överklagan.

Samtidigt som jag såg detta som en intressant och lärorik process (likt flera andra här på BH så har jag nu börjat följa MÖDs domar av ren nyfikenhet) så var det väldigt tidskrävande och jag upplevde det svårt att navigera i den djungel av avgöranden som finns.

Mig veterligen så finns följande källor att tillgå utan att det skall kosta pengar:

-Boverket
-lagen.nu
-MÖDs databas med avgöranden.
-Google (exempelvis inte helt ovanligt att juristbyråer delar analyser av viktiga domar)

Jag hade nytta av samtliga dessa källor men utan förkunskaper så var det svårt att filtrera fram relevanta domar och information. Som exempel: tar man ett klassiskt BH-ämne som ”altan” så får man idag fram 252 domar hos MÖD. Många vilka är helt irrelevanta för den faktiska sakfrågan då sökfunktionen (antar jag) rakt av inkluderar domar där ordet altan nämns. I motsats så ger en sökning på ”betydande olägenhet” på lagen.nu endast 8 träffar.

När jag började sortera och anteckna kring relevanta domar i excel så slog dig mig att man borde kunna bygga någon form av Wiki-sida med denna typ av information. En Wiki med alla fördelar i form av sökbarhet, tags, massan som bidrar etc tänker jag spontant skulle vara värdefullt för många som av olika anledningar behöver navigera i PBL och praxis.

Hur man rent tekniskt/strukturmässigt skulle bygga upp en sådan wiki har jag inte tänkt så mycket på. Går ju ganska så lätt att från MÖDs hemsida plocka hem Mål nr, sammanfattning samt länk till dom. Därefter får man ju börja addera diverse metadata tänker jag spontant

Nyfiken på vad ni tror om idén och hur man isåfall skulle kunna bygga vidare på den. Eller är jag helt ute och cyklar? Övermäktigt?

Allt gott!

• Gilla
petersthlm och 1 till
  • Laddar…
Man kan nog komma ganska långt på en lista med länkar och en sammanfattning på vad de(n) principiella frågeställningarna rörde t ex?

Maalox
Yes, en full wiki kanske är överkurs och skulle kanske inte fylla så mycket av en funktion. Men möjligheten att filtrera i en lista vore väldigt bra. Kanske typ något i stil med:

-Mål nr
-Sammanfatting av domen (MÖDs egna)
-URL till dom

Sen att kunna filtrera på typ:
-Ämne (typ ”altanhöjd”, ”betydande olägenhet”, ”byggandshöjd” etc
-Specifika paragrafer
-Inom/utanför detaljplan
-etc etc

Jag snickrar på ett exempel och återkopplar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.