Fint garage du har :D. Och fina maskiner. Men den där iden du har om att köra in en bil...
Haha. Det lät så trovärdigt att jag nästan gick på det ;)
Tack själv för trevlig eftermiddag.

Mvh Findus

• Gilla
Skooda
  • Laddar…
S
:) kanske behöver byta till en aningen mindre modell bara, Skoda Citigo

Grön Skoda Citigo med markerade dimensioner och inredningsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

findus42 skrev:
Fint garage du har :D. Och fina maskiner. Men den där iden du har om att köra in en bil...
Haha. Det lät så trovärdigt att jag nästan gick på det ;)
Tack själv för trevlig eftermiddag.

Mvh Findus

• Gilla
findus42
  • Laddar…
S
norrbottenssnickaren skrev:
blir det ngn utvärdering av bänken? :)
Ja, både framtång och baktång(heter det så?) fungerar väldigt bra, klämmer åt arbetsstycket grymt bra, men tyvärr så önskar jag att det fanns mer tid att utvärdera (kommer snart), nu kräver tomten en hel del (obs ej jultomten;)

Redigerat:
Litet framsteg! Har nu kommit så långt att jag har kommit på (tack för tips Ola o Ronnie) att jag ska bygga ett Moxon vise att sätta fast semipermanent på en av mina väggfasta arbetsbänkar. Kanske är dett egentligen inte ett steg framåt utan snarare ett steg bakåt....om det blir bra så innebär det nog att byggandet av en riktig hyvelbänk skjuts ännu mer på framtiden....

Funderade lite löst på kitet med stänger, vevar mm från benchcrafted, någon som testat dessa? Även om jag nog egentligen är mer sugen på att köpa trapetsgänga i metervara och sen svarva passande gänga i en gjutjärnsratt.

Det där såg intressant ut. Funderar på något liknande själv. Vilket träslag skulle du rekommendera Daniel?

Jag var på god väg till en moxxon för nåt år sedan. Benchcrafted prylarna är hutlöst dyra, mina surfningar slutade med ett budget alternativ i form av en (två) "press screw". Lee valley hade en sådan och jag frågade hyvlar.se om han kunde plocka hem men sedan utgick de ur lee valleys sortiment. Inga rattar men 3000:- billigare. Det finns andra än lee valley som säljer dessa skruvar.

http://www.leevalley.com/en/wood/page.aspx?p=31138

http://lumberjocks.com/BrandonW/blog/27082

• Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Björn Melander Björn Melander skrev:
Det där såg intressant ut. Funderar på något liknande själv. Vilket träslag skulle du rekommendera Daniel?
Bra fråga, jag vet inte, har ju inte byggt någon än;) min tanke är att undvika de mjukaste och sen bara gå på något jag har liggande. Kanske bok, det går det inte mycket av nu för tiden.

• Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Ok, vad gäller trapetsgängen finns det ju gängade runda hylsor som man kan svetsa på en bricka/medbringare.

Björn Melander Björn Melander skrev:
Ok, vad gäller trapetsgängen finns det ju gängade runda hylsor som man kan svetsa på en bricka/medbringare.
Ja, det hittade jag på Wiberger, men tyvärr hade de inga gjutjärnsrattar med så stort centrum att man hade kunnat löda fast en sådan i det. Men borra och gänga borde gå.

Daniel_N Daniel_N skrev:
Kanske bok, det går det inte mycket av nu för tiden.
OT: Apropå det så pratade jag med en äldre skogsägare under midsommar och han nämnde just att man fick bra betalt för bok under 80-90 talen men idag så mals den ner till pappersmassa och i bästa fall så får man tillräckligt för att täcka fällkostnaden. :(

jac jac skrev:
mals den ner till pappersmassa
Trädslöseri :(

Nu diskuterar ni visserligen finbänk men mitt moxon har vanlig 20mm gängstång (för de lite mer dumsnåla :))

Frustrator Frustrator skrev:
Trädslöseri :(

Nu diskuterar ni visserligen finbänk men mitt moxon har vanlig 20mm gängstång (för de lite mer dumsnåla :))
Bilder? Tips på vad som blev bra/dåligt? Hur tycker du det funkar m vanlig gängstång?

Ska försöka fixa bilder när barnen+chefen somnat ikväll.
I princip ett trästycke som jag fällde in två muttrar i, skruvade i gängstång,genom ytterligare en bräda och sen två muttrar infällda i två 'knoppar'.
Använde granreglar och det funkar bra, gängstång räcker gott och väl för att fästa mina arbetsstycken, tar lite lång tid när man ska öppna helt, men i ärlighetens namn öppnar jag oftast bara 2cm och i med ämnet och drar åt..

Benchcrafted var inte riktigt lika dyra som jag mindes och kopian från York är ännu billigare. 109€ + frakt får man knappt ihop trapetsstänger och stora gjutjärnsrattar för och trapetsmuttrarna är svindyra. https://www.fine-tools.com/moxon.html

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.