En slang hade fryst sönder i ett Ute-Spa och jag tänkte spontant att byta den. Märkte att den var fastlimmad och den inte var lätt att få loss. Jag använde kniv och fick loss den. Inser nu att jag borde ha skarvat slangen i stället. Nu har jag två lite skadade slanganslutningar som jag ska koppla en ny slang till. Jag tänkte att slipa dessa med sandpapper och koppla en ny slang. Men hur ska jag få det tätt, limma med PVC lim som jag aldrig tidigare använt, eller sätta in silikon med dubbla slangklämmare eller rör-tejp med slangklämmare. Om jag inte får bort allt när jag slipar så blir det lite mer än 20mm som slangen var invändigt, kan jag värma slangen med värmepistol för att kunna få på slangen. Vilken slang ska jag använda, så klart någon armerad som tål tryck. Det är inte så hög värme i ett spa, borde aldrig vara varmare än 38. De som använts var väldigt styva. Pex bockad med värmepistol är nog svårt att ansluta. Vill göra rätt från början och inte upptäcka att det läcker när karet är fyllt och blir en följetong med många försök.

• Slang2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slang1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade tagit mjuk pvc slang och slangklämma, tänk på att INTE dra åt så hårt, du kommer spräcka röret. Bara lite och sedan dra lite till om det kommer en droppe. Du ska dock notera att tangitlim inte fäster på detta, så kladda inte med det.

I InsidersUnited skrev:
Jag hade tagit mjuk pvc slang och slangklämma, tänk på att INTE dra åt så hårt, du kommer spräcka röret. Bara lite och sedan dra lite till om det kommer en droppe. Du ska dock notera att tangitlim inte fäster på detta, så kladda inte med det.
Vad tror du att stryka silicon på innan jag lägger slangen?

Ja varför inte, men då kan du inte sätta på pumpen på någon dag. Jag har 32 mm pvcslang på alla mina poolkopplingar de är täta med enbart slangklämmor. Det är 16 år sedan jag satte dit dom.

Pvc slangen köpte jag på TOOLs/Momentum numera heter de Swedol tror jag. Borde kunna gå att beställa på nätet.

I InsidersUnited skrev:
Ja varför inte, men då kan du inte sätta på pumpen på någon dag. Jag har 32 mm pvcslang på alla mina poolkopplingar de är täta med enbart slangklämmor. Det är 16 år sedan jag satte dit dom.
Tack så jättemycket för svar!

Jag har badet tomt nu efter att lokaliserat var det läckte så jag kan göra vad som är det säkraste. Det var i en rörböj som slangen i det närmaste hade gått av, typiskt ställe där vattnet inte kommer ut. Det är en av de nedersta Jetsen så jag behöver inte fylla så mycket vatten innan jag testar. Men sedan när pumparna sätter igång blir det ju tryck. Tyvärr blev det lite skador i anslutningen när jag tog bort slangen du såg på bilden då den var fastklistrad. Jag borde ha satt en skarvbit i stället för att byta slangen. Vet du om det finns klister som är bra att fylla ut ojämnheterna i anslutningen med. Anslutningen är ju PVC, om slangen är PVC kanske det fyller upp? Det finns ju rörpasta också som man kanske kunde använda innan man skruvar fast?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.