Hej experter!

Byggde en större altan under sommaren med tryckimpregnerat virke 120x28mm, std. trall från Byggmax.
Har dock EN bräda i mitten (så klart), som sticker ut i form av att den upplevs "suga" vatten. Är alltid mörkare än intilliggande övriga, och känns mjukare och blötare.

Se bild tagen idag, man ser tydligt övriga brädor som torkat upp lite...men så har vi svarta fåret i mitten då.
- Orsaker ? (Har det smugit med ett annat trädslag i sågverket ? Eller fel på impregnering ?)

• Altan med tryckimpregnerade trallbrädor, en bräda i mitten mörkare och blötare än de torra omkringliggande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Nåt tokigt måste det vara med den där. Byt ut den

En närbild kan ju ge en bättre uppfattning men att impregneringen missats tror jag inte på, virket suger ju lika ändå, skillnaden är att impregnerat inte börjar murkna. Om du inte penseloljat och råkat missa en planka så gissar jag på antingen en ytved eller att något som borde bortsorterats missats men så länge det rör sig om tall eller gran som träslag ser jag inte något artskillnad som borde ge detta resultatet

Nån bärlina eller regelverk av dubbla reglar som ligger inunder längs med den brädan?

Äh, alla träd är olika. Du har säkert fått nå skit som växt i söder i överljudsfart.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.