Hej experter!
Byggde en större altan under sommaren med tryckimpregnerat virke 120x28mm, std. trall från Byggmax.
Har dock EN bräda i mitten (så klart), som sticker ut i form av att den upplevs "suga" vatten. Är alltid mörkare än intilliggande övriga, och känns mjukare och blötare.
Se bild tagen idag, man ser tydligt övriga brädor som torkat upp lite...men så har vi svarta fåret i mitten då.
- Orsaker ? (Har det smugit med ett annat trädslag i sågverket ? Eller fel på impregnering ?)
Byggde en större altan under sommaren med tryckimpregnerat virke 120x28mm, std. trall från Byggmax.
Har dock EN bräda i mitten (så klart), som sticker ut i form av att den upplevs "suga" vatten. Är alltid mörkare än intilliggande övriga, och känns mjukare och blötare.
Se bild tagen idag, man ser tydligt övriga brädor som torkat upp lite...men så har vi svarta fåret i mitten då.
- Orsaker ? (Har det smugit med ett annat trädslag i sågverket ? Eller fel på impregnering ?)
En närbild kan ju ge en bättre uppfattning men att impregneringen missats tror jag inte på, virket suger ju lika ändå, skillnaden är att impregnerat inte börjar murkna. Om du inte penseloljat och råkat missa en planka så gissar jag på antingen en ytved eller att något som borde bortsorterats missats men så länge det rör sig om tall eller gran som träslag ser jag inte något artskillnad som borde ge detta resultatet
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Pris begagnat tryckimpregnerad trallgolv
Utbyggnad och tillbyggnad -
INGET installationsskikt, suger in kall luft genom apparatdosor...
Byggmaterial & Byggteknik -
Tryckimpregnerade syllar i hus byggt -83?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Lämplig lasyr för brun/ljusbrun färg tryckimpregnerad trall
Altan & Uteplats -
Måste jag klyva en trallbräda?
Altan & Uteplats