tommib
S Slugge skrev:
Kan ju berätta att personerna som delar ut dessa kort ofta håller utbildningar där man riktar ett skarpt budskap att den utsatte inte ska ge sig innan alla tester är utförda, kan därför förstå att individerna kan bli envisa.

Men detta känns som något för en annan tråd. Vill heller inte ge mig in på vad testerna tillför då detta kräver kunskaper inom andra områden, förutom att det är en medicinsk fråga så finns det även någonstans en våg för den tillförda samhällsnyttan gentemot uttnyttjande av en hårt pressad sjukvårds resurser, någon slags svinn måste accepteras, hur mycket detta sen är på en skala har man säkerligen noggrant räknat på.
Nope. Man har inte räknat alls. Man har producerat en partsinlaga som är till för att göra medlemarna nöjda.

Men som sagt, detta är ett ämne för en annan tråd.

tommib
T toyboy skrev:
Jag har hyffsad koll på sjukvården då mor är läkarsekreterare Min syster läkare och min fru sjuksyrra ;-) så min kommentar till detta är bort med politikerna ur landstingen i alla fall i dess nuvarande form. (Säger bara patienjournalsutveckling omg) men även vissa tjänster som inte ska upptas av läkare. Lokaler, läkar appar mm listan på slöseri och ineffektivitet kan göras hur lång som helst.
Lustigt att du nämner utveckling av patientjournaler. Jag har arbetat 6 mån i FVM SLL, just för att försöka göra mitt dagliga arbete lite mindre ineffektivt och sugigt. Jag slutade av flera skäl. Ett av dem var för att det sannolikt kommer gå åt helvete med FVM SLL pga politiska direktiv och styrning från administratörer istället för sjukvårdspersonal.

e97aer skrev:
Skrev ett väldigt långt inlägg. Men nu ett kortare!

Det är tur att vi inte har så många eljobb att beställa. I annat fall skulle vi bli ruinerade. :) Som civilingenjör i elektroteknik i skulle samma uttag kosta mig några fler timmar i arbetstid. Men sedan är det ju faktiskt utfört! Det är sällan jag vaknar och befinner mig i en situation där jag tänker på alla eljobb som skall utföras i mitt/mina hus.

Det finns mycket att säga om prissättningen. MEN, det är en kapitalistisk värld och varför skall hantverksyrkena vara undantagna? Skall vi tala om bilmekaniker också? (Personligen skulle jag inte vilja se att elektriker tjänar mindre. Utan snarare att ingenjörer, lärare och läkare tjänar mer!)

Jag håller med dig att vissa regler bara är dumma vad gäller elarbete som ditt exempel. Men, hur skall man kontrollera? Vi kanske kan ha en ny yrkeskategori elkontrollanter? Men, i alla rimlighet, hur svårt är det ibland och trots det "får" vi inte utföra detta själva.

Den mer relevanta diskussionen tror jag är kvaliteten! Vi måste prata om hur duktiga hantverkare vi skall ha i detta land!

Efter mer än 10 år i villa så förvånas jag fortfarande över bristen på professionalism inom hantverksskråerna. Det brister i offerter, utförande och arbetsledning. Det är för dåligt. Det är för många gånger det blir bristfälligt. Ibland skrämmande uselt. Ofta rings det inte ens tillbaka. Man blir ett telefonnummer. En markering på baksidan på ett papper på passagerarsätet. Glöms bort. Har hänt så många gånger nu så att jag tror det mer är ett normalt förfarande än slump eller brist på tid. Det är inte respekt för varandra.

Jag har gått igenom en tillräcklig mängd med hantverkare nu för att kunna uttala mig tycker jag och branschen har en hel del att bevisa! Eller har jag bara haft otur? Eller är jag månne väldigt petig när jag tycker att strömställaren faktiskt skall bryta strömmen när man trycker på den?
Skulle vilja säga att du slår huvudet på spiken när du pratar kvalitet. Och kan säga att det är för låga krav vad gäller yrkeskunnande i hantverksbrancherna.
Jämfört med förr eller med tyskland exempelvis. Men behovet av hantverkare är så stort att telefonerna ringer om jobb många gånger per dag att ditt samtal är bara ett i mängden. Varför tror ni att man fan måste ha tolk med sig ut på byggena för. Vvs branchen vill till exempel ha enklare branschprov varför? Därför att dom nya som kommer har för dåliga kunskaper. Ungarna som kommer till vvs gymnasiena kan knappt läsa. (Dom läser orden men förstår inte texten) alla vill tjäna 40000 i månaden men ingen vill kämpa för det

• Gilla
twoody
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Lustigt att du nämner utveckling av patientjournaler. Jag har arbetat 6 mån i FVM SLL, just för att försöka göra mitt dagliga arbete lite mindre ineffektivt och sugigt. Jag slutade av flera skäl. Ett av dem var för att det sannolikt kommer gå åt helvete med FVM SLL pga politiska direktiv och styrning från administratörer istället för sjukvårdspersonal.
Ja och med tanke på att man inte vill redovisa utvecklingskostnaderna så kan man väl anta att det överstiger 9 nollor i rad suck! Nä vi lämnar det sidospåret hua

tommib
L Lovan83 skrev:
(Inte svar på just det citerade inlägget utan hela tråden)

Jag tror tyvärr att argumentet med kostnaden (din) kontra din arbetstid blir fel. Sambandet, spekulerar jag, ligger mer kring ineffektivitet. Ditt problem är att du är för effektiv under din arbetssituation kontra en elektriker som utför småjobb. Det ska inte tolkas som elektriker är ineffektiva dock. Jag syftar mera kring att arbetet med småjobb, som är tidsbokade, på olika platser, med ställtid osv, är den stora boven i dramat.
Jag gillar jämförelsen med de som installerar el på nybyggen. Där blir priset för att installera ett uttag väldigt lågt eftersom de säkert kan göra det på kort tid (jag har inte läst om just uttaget och tiden det tar men säg 15min för argumentets skull). Med det så blir priset bara kanske 100kr och då är din och elektrikerns tid liknande. Det stora prispåslaget är att ingen satte in rätt uttag när alla andra saker sattes in. Det är premiumen som ska betalas, dvs att ingen kunde sia om hur saker och ting skulle vara 10-20 år i framtiden, med rätt material som kanske inte ens existerade vid det tillfället osv. Det är självklart ingen som kan förutse sådant.
Problemet ligger i bristen på skalfördelar när det är just enskilda småjobb. Tyvärr så är det inget man idag kan arbeta bort. Förhoppningsvis kommer teknik framöver att göra att vi slipper det. Att ta bort behörighetskravet kommer inte att sänka kostnaden för att få en elektriker att utföra arbetet för arbetet är (någorlunda) prissatt efter verkligheten. Ingen blir rik av att installera uttaget, varken elektrikern, staten, tredje part eller den som beställer uttaget. Det är bara ett stort svart ineffektivitetshål som pengarna slängs ner i :)

Med det sagt så är jag inte i sig emot att ta bort behörighetskravet eller att jag tycker att det är rimligt att det innebär motsvarande 11h arbete för dig. Jag menar bara att varken lönenivåer, behörighetskrav eller skatter är grundproblemet i prissättningen. Verkligheten är problemet :)
Du har delvis rätt.

Först och främst är jag hysteriskt ineffektiv på sätt och vis när jag arbetar. Mycket av min arbetstid går åt till att vänta på att något ska gå fel. Problemet är att det är svårt att göra andra komplexa arbetsuppgifter samtidigt eftersom man blir avbruten stup i ett.
Landstinget är också i sig en så ineffektiv organisation att jag av och till vill gråta. Som tur är gillar jag kollegorna och arbetsuppgifterna.

I det andra så har du rätt. Småjobb är extremt svåra att få lönsamhet i. Samtidigt är dessa småjobb ofta helt okomplicerade och kan med en enkel handledning utföras säkert av en normalhändig person. Min argumentation går således ut på att det vore samhällsekonomiskt lönsamt (och sannolikt bra för elsäkerheten) att tillåta att man gör dessa jobb själv. Elektrikerna vill ju ändå inte ha dem.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
tommib
e97aer skrev:
Jag håller med dig att vissa regler bara är dumma vad gäller elarbete som ditt exempel. Men, hur skall man kontrollera? Vi kanske kan ha en ny yrkeskategori elkontrollanter? Men, i alla rimlighet, hur svårt är det ibland och trots det "får" vi inte utföra detta själva.
Du visar här tydligt på hur instängd du är i tanken, att allt måste vara som det är nu. Branschen har lyckats väl i sitt lobbyarbete.

Hur ska det kontrolleras? Av den som gör det förstås! Precis som det är nu. En montör som kommer hem till dig kommer inte kontrolleras av sin arbetsledning mer än om det finns starka skäl. Montören kan ha extremt lite utbildning. Legalt behöver hen ingen utbildning alls.

Redigerat:
P
tommib tommib skrev:
det andra så har du rätt. Småjobb är extremt svåra att få lönsamhet i. Samtidigt är dessa småjobb ofta helt okomplicerade och kan med en enkel handledning utföras säkert av en normalhändig person
Sotarna gör väl detta idag ? Mest småjobb. Och För de kunder som vill sota själva finns en möjlighet att certifiera sig via en utbildning.

Liknande lösning inom privatel borde vara möjligt och rimligt.

• Gilla
Johan _i_GBG och 5 till
  • Laddar…
tommib
T toyboy skrev:
Vvs branchen vill till exempel ha enklare branschprov varför? Därför att dom nya som kommer har för dåliga kunskaper. Ungarna som kommer till vvs gymnasiena kan knappt läsa. (Dom läser orden men förstår inte texten) alla vill tjäna 40000 i månaden men ingen vill kämpa för det
Vaaa??? Men bYkICr sa ju att alla kunde bli läkare och det enda som stoppade dem var de jobbiga antagningskraven på läkarutbildningen.

Hen kanske menade att ett av de jobbiga kraven var läskunnighet :rofl:

Jaja.... Förlåt då. Det är sent och jag är trött. Jag kan inte sluta tänka på Dr Lexus i Idiocracy.

• Gilla
  • Haha
hojpg och 4 till
  • Laddar…
5
tommib tommib skrev:
Vaaa??? Men bYkICr sa ju att alla kunde bli läkare och det enda som stoppade dem var de jobbiga antagningskraven på läkarutbildningen.

Jaja.... Förlåt då. Det är sent och jag är trött. Jag kan inte sluta tänka på Dr Lexus i Idiocracy.
Tyvärr är det nog sant för vissa som finns här där jag bor...:thumbdown:
Finns många bra också måste jag dock tillägga(y)
Var väl kanske lite OT iofs...

tommib tommib skrev:

Nja tror jag förstår vad han menar och det gör nog du också. Han menar väl att med rätt uppväxt, troligtvis akademikerföräldrar ingen npf diagnos (eller ja en skvätt av autismspektrum tillstånd är väl aldrig fel om man vill överläkare). Så klarar dom flesta det. Men sen är ju frågan hur många som är lämpade för yrket trots att man klarar utbildningen. Det är ju inte så att det är ok att ha en ”dålig dag” på jobbet....

J jonathanGubbe skrev:
Nu har ju marginalskatten absolut ingenting med detta att göra!
Det har ju tidigare i denna tråd konstaterats att en elektriker tjänar runt 33 000 - 35 000 SEK i månaden.
2018 låg gränsen för statlig inkomstskatt på 39 000 SEK i månaden så de som arbetar med dessa arbeten berörs överhuvudtaget inte av denna skatt och det kan då rimligtvis inte påverka arbetets kostnad.

Men med ditt resonemang så antar jag att nu när M, KD och SD:s budget har gått igenom och man slopat alla satsningar på miljö, jämställdhet och annat till förmån för sänkta skatter där statlig inkomstskatt infaller först vid 42 000 SEK i månadslön så är detta inte alls ett problem längre?
Idag kostar det en spottstyver att installera ett eluttag jämfört med i fjol nu när vi sänkt marginalskatten?

Sen om du lever på myten att det är så bra i andra länder utan skattefinansierad välfärd så kan du ju kolla vad det kostar att gå till läkaren i USA tex...

[länk]
[länk]
i usa har man själv privata sjukförsäkringar, så det kostar alltså ingenting att gå till läkaren då.

Mikael_L
Det kan inte vara så att det finns en självrisk?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det kan inte vara så att det finns en självrisk?
jo och sedan så kostar ju försäkringen...

men då vet man iaf vad man betalar för den, om man vill ha en.

Efter ett lägenhetsköp insåg jag att elen hade stora brister. Fotade och frågade elsäkerhetsverket. Fick svar att det mesta på bild var olagligt men att de inte tar tag i sådant---alltså går vidare med att nita den som gjort eljobbet. Upplyste om att lägenhetsägaren har ansvar för anlägget alldeles oavsett hur det blivit så -- och skyldighet att åtgärda också.

På 70-talet arbetade jag åt ett stort företag med inköpsavdelning som köpte väldigt mycket verktyg och andra "järnhandelsvaror"
rabatten låg på 20%- 30%

För 10 år sedan arbetade jag åt ett annat framgångsrikt svenskt företag och såg en faktura från deras leverantör och häpnade över rabatten. De hade runt 80% i rabatt. Delen var ett vanlig galvat 50 mm t-rör. Tycks minnas att delens listpris var 250 kr
och att de betalade runt 50 kr och när jag kollade med Rinkaby rör så tog de runt 80 kr (med moms).

Så när jag ska göra vvs jobb och rörpularen ger mig 20% rabatt på Ahlsells prislista-- då blir jag blåst.
Samma lär väl gälla på eldelar. Så hur mycket förtjänst har hantverkarna på materialet?
Finns någon bra leverantör på elmaterial? Typ Rinkaby på vvs.

• Wow
Flamman
  • Laddar…
N Nils2018 skrev:
Efter ett lägenhetsköp insåg jag att elen hade stora brister. Fotade och frågade elsäkerhetsverket. Fick svar att det mesta på bild var olagligt men att de inte tar tag i sådant---alltså går vidare med att nita den som gjort eljobbet. Upplyste om att lägenhetsägaren har ansvar för anlägget alldeles oavsett hur det blivit så -- och skyldighet att åtgärda också.

På 70-talet arbetade jag åt ett stort företag med inköpsavdelning som köpte väldigt mycket verktyg och andra "järnhandelsvaror"
rabatten låg på 20%- 30%

För 10 år sedan arbetade jag åt ett annat framgångsrikt svenskt företag och såg en faktura från deras leverantör och häpnade över rabatten. De hade runt 80% i rabatt. Delen var ett vanlig galvat 50 mm t-rör. Tycks minnas att delens listpris var 250 kr
och att de betalade runt 50 kr och när jag kollade med Rinkaby rör så tog de runt 80 kr (med moms).

Så när jag ska göra vvs jobb och rörpularen ger mig 20% rabatt på Ahlsells prislista-- då blir jag blåst.
Samma lär väl gälla på eldelar. Så hur mycket förtjänst har hantverkarna på materialet?
Finns någon bra leverantör på elmaterial? Typ Rinkaby på vvs.
elbutik.se

att ahlsells prislista är ett skämt är väl de flesta överrens om numer

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.