29 775 läst ·
268 svar
30k läst
268 svar
En teori jag har om elöverkänslighet
Medlem
· Blekinge
· 12 263 inlägg
Visst kan jag läsa detta. Faktum är att det krävs ström för att magnetfält utöver jordens magnetfält ska finnas. Ström och inte bara spänning, det är skillnaden. Har du en spänningssat högspänningsledning där det inte går någon ström så finns inget magnetfält däromkring.ion skrev:
Den skrivelse du hänvisade till är otydligt på detta. Tyvärr.
Administrator
· Skåne
· 8 672 inlägg
Om det nu skulle vara psykiskt betingat, borde man inte ha kunnat bevisa det genom att testa att ge elallergiker antidepressiva eller något lugnande och se om det fungerar? Fungerar det inte så kunde man utesluta att det är psykiskt betingat?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
Det är ju inte så att man botar någon som är utbränd genom att ge dem lugnande eller antidepressiva medel. Det krävs ju olika behandling för olika psykiska problem.Marlen Eskilsson skrev:
Ahum stämmer det verkligen? Efter din skarpa och onödiga kritik förväntar jag mig ett felfritt inlägg av dig.Thomas_Blekinge skrev:Visst kan jag läsa detta. Faktum är att det krävs ström för att magnetfält utöver jordens magnetfält ska finnas. Ström och inte bara spänning, det är skillnaden. Har du en spänningssat högspänningsledning där det inte går någon ström så finns inget magnetfält däromkring.
Men om nu magnetfält bara finns när det finns elektrisk ström, kan du då förklara varför mina kylskåpsmagneter inte ramlar ner när jag stänger av kylskåpet?
Jag förstår såklart att du inte syftade på permanenta magneter, men det var inte vad du skrev. Samma förståelse borde du kanske också ha för andras inlägg!
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Det fanns för en massa år sedan en artikel i nyteknik. Den var skriven av en professor, har glömt inom vilket område. Han framförde en hypotes, och var väldigt noga med att ödmjukt påtala att den var väldigt lös, men ev. kunde vara värd att utreda.
Han tog fasta på att de som då blev sjuka av arbete vid terminaler i hög grad arbetade med repetitiva, ofta stressande arbeten. Medan andra med lika många arbetstimmar framför terminaler, ex. programmerare inteverkade drabbas i lika stor utsträckning.
Han framförde då en hypotes att OM vi antar att kroppen kan registrera att vi befinner oss i ett elektriskt fält (det var höga E-fält från de tidiga dataskärmarna), ev. omedvetet. Och OM vi då upplever obehag, som enahanda arbete eller stress. Då skulle det kunna trigga en fobi. Det finns en etablerad modell för hur vissa fobier uppstår (ex. spindelfobi).
Om man uppfattar ex. spindlar som obehagliga, och tänker i de banorna tillräckligt mycket, då kan man få en automatisk reaktion vid åsynen av en spindel, vissa ämnen löser ut i hjärnan, som får dig att må dåligt, kan bli svettningar, feberliknande symptom osv.
Dessa faktiska sjukdomssymptom som då uppstår när man blir utsatt för det man är rädd för, förstärker obehagskänslan. Nästa gång blir den kemiska reaktionen ännu starkare osv.
Om man då tänker sig att kroppen omedvetet kopplar ihop känslan av det starka E-fältet med obehag, då skulle en fobi reaktionskedja kunna bli resultatet.
Såvitt jag vet så möttes hans hypotes av tystnad, ingen har tagit upp tråden.
Personligen tycker jag att hypotesen låter rimlig och borde vara värd att utredas.
Det intressanta är att OM det är en fobi, så finns det bra etablerade behandlingsmetoder, man kan relativt enkelt bli befriad från en fobi. Jag hade för många år sedan en kollega som led av klaustrofobi, han kunde inte åka hiss, inte gå in i ett flygplan, och när det var som värst kunde han inte åka bil eller buss. Han behandlades med mediciner som blockerade spårämnena som löses ut av fobin, därmed blir obehagskänslan av att utsätta sig för hissåkande mindre, och fobin klingar av.
Han tog fasta på att de som då blev sjuka av arbete vid terminaler i hög grad arbetade med repetitiva, ofta stressande arbeten. Medan andra med lika många arbetstimmar framför terminaler, ex. programmerare inteverkade drabbas i lika stor utsträckning.
Han framförde då en hypotes att OM vi antar att kroppen kan registrera att vi befinner oss i ett elektriskt fält (det var höga E-fält från de tidiga dataskärmarna), ev. omedvetet. Och OM vi då upplever obehag, som enahanda arbete eller stress. Då skulle det kunna trigga en fobi. Det finns en etablerad modell för hur vissa fobier uppstår (ex. spindelfobi).
Om man uppfattar ex. spindlar som obehagliga, och tänker i de banorna tillräckligt mycket, då kan man få en automatisk reaktion vid åsynen av en spindel, vissa ämnen löser ut i hjärnan, som får dig att må dåligt, kan bli svettningar, feberliknande symptom osv.
Dessa faktiska sjukdomssymptom som då uppstår när man blir utsatt för det man är rädd för, förstärker obehagskänslan. Nästa gång blir den kemiska reaktionen ännu starkare osv.
Om man då tänker sig att kroppen omedvetet kopplar ihop känslan av det starka E-fältet med obehag, då skulle en fobi reaktionskedja kunna bli resultatet.
Såvitt jag vet så möttes hans hypotes av tystnad, ingen har tagit upp tråden.
Personligen tycker jag att hypotesen låter rimlig och borde vara värd att utredas.
Det intressanta är att OM det är en fobi, så finns det bra etablerade behandlingsmetoder, man kan relativt enkelt bli befriad från en fobi. Jag hade för många år sedan en kollega som led av klaustrofobi, han kunde inte åka hiss, inte gå in i ett flygplan, och när det var som värst kunde han inte åka bil eller buss. Han behandlades med mediciner som blockerade spårämnena som löses ut av fobin, därmed blir obehagskänslan av att utsätta sig för hissåkande mindre, och fobin klingar av.
Man testar personen genom att ha en apparat som genererar just de fält de säger att de inte tål, och en Av- och på-knapp som bara tänder och släcker en lysdiod, samt en dold anslutning till ett angränsande rum där någon annan oberoende av dioden kan slå på och av fältet i lådan. När sedan den drabbade bevisat att det är när lampan lyser de mår dåligt, och inte när fältet är på, så kan man inleda tex KBT-terapi. KBT-terapeuten behöver dock ha erfarenhet av just elöverkänslighet. Elöverkänslighet av den typen är nämligen mer att likna vid en fobi.
Naturligtvis bör man även kontrollera miljön så att det inte är tex torr luft, mögel eller liknande som utlöser besvären.
Naturligtvis bör man även kontrollera miljön så att det inte är tex torr luft, mögel eller liknande som utlöser besvären.
För min del så sjunker eventuell trovärdighet när man blandar in kommersiella intressen i diskussionen.ion skrev:Nej det är just det som är konstigt finns inga bevis, varken på ena eller andra hållet. Varför får jag en känsla av att det kan vara styrt av kommersiella intressen?
Säg elöverkänslig så säger de flesta, nonsens, ta på foliehatten. Säger någon gud finns, jo men helt klart kommer många att svara och de som inte håller med respekterar att åsikten finns.
Finns det inte mer som talar för att det kan finnas elöverkänsliga än att gud finns?
Gränsvärden är naturligtvis svåra att sätta. Det baseras ofta på den kunskap som finns och brukar vara satt med marginal. Ibland förändras dessa gränsvärden, just för att kunskapen har förändrats.
Sedan så brukar man köra med hängslen inom många myndigheter, alltså kommer man med rekommendationer om att undvika vissa områden. Det innebär inte att något behöver vara farligt.
Magnetfält är en sak som man vet att folk kan påverkas av. Men ingen vet vad en som drabbats av elallergi är känslig emot. Men magnetfälten finns överallt, oavsett om du har el eller inte...
Förresten, vad är en ELFLIX? som du hade använt tidigare?
Tänk va bra om man kunde medicinera bort allting!Marlen Eskilsson skrev:
Inom det den psykologiska biten så är det väldigt mycket som tyvärr inte går att lösa med medicin. Jag är glad att min psykiska sjukdom (depression) oftast går att medicinera bort... eller hålla borta....
Men många diagnoser är inte så bra. Sedan tror jag att få veta att något är psykiskt är samma sak som att säga att man är dum i huvudet. Även om vi som är vettiga vet att det inte är så. Dessutom så kan problemet vara att folk inte tar problemen på allvar (man är ju dum i huvudet). Dessutom innebär det att den finns någon enkel lösning. Men egentligen oavsett om elöverkänslighet är psykiskt betingat eller inte så borde det inte spela någon roll. Symtomen finns där. Alltså skall det tas på allvar.
Jag skrev helt vänligt: "Kan du läst det här", eftersom du skrev att du läst någonstans.Thomas_Blekinge skrev:Visst kan jag läsa detta. Faktum är att det krävs ström för att magnetfält utöver jordens magnetfält ska finnas. Ström och inte bara spänning, det är skillnaden. Har du en spänningssat högspänningsledning där det inte går någon ström så finns inget magnetfält däromkring.
När jag läser texten får jag uppfattningen att det förutsätts att det löper ström.
https://www.svalander.se/shoppen/verktyg_matinstrument/matinstrument?l=info&pid=7090Odjuret skrev:För min del så sjunker eventuell trovärdighet när man blandar in kommersiella intressen i diskussionen.
Gränsvärden är naturligtvis svåra att sätta. Det baseras ofta på den kunskap som finns och brukar vara satt med marginal. Ibland förändras dessa gränsvärden, just för att kunskapen har förändrats.
Sedan så brukar man köra med hängslen inom många myndigheter, alltså kommer man med rekommendationer om att undvika vissa områden. Det innebär inte att något behöver vara farligt.
Magnetfält är en sak som man vet att folk kan påverkas av. Men ingen vet vad en som drabbats av elallergi är känslig emot. Men magnetfälten finns överallt, oavsett om du har el eller inte...
Förresten, vad är en ELFLIX? som du hade använt tidigare?
Den har sålts i flera butiker bla Elfa, kommer inte ihåg var jag köpte min, kan ha varit elfa. Avsikten med den är att söka av väggen där man tänker spika eller borra. Därför är den också känsligare än Phasen som bättre lämpar sig att leta upp fasen i eluttaget med. Gör jag samma mätning med den lyser den på ca 30 cm avstånd från hällen och i eluttaget. Vilken strålning det må vara så har man det i magen om man steker sin mat, då det i flesta fall innebär att man är nära järnet.
Och som du nämner kommersiellt, jag är övertygad om att IKEA i det längsta skulle förneka att det finns någon som helst strålning från denna platta.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
Ingen förnekar att det finns ett magnetfält över en påslagen induktionshäll eftersom det är själva förutsättningen för att induktion ska fungera för att värma upp en kastrull som jag skrev i den andra tråden där du drog upp din spänningsprovare.ion skrev:[länk]
Den har sålts i flera butiker bla Elfa, kommer inte ihåg var jag köpte min, kan ha varit elfa. Avsikten med den är att söka av väggen där man tänker spika eller borra. Därför är den också känsligare än Phasen som bättre lämpar sig att leta upp fasen i eluttaget med. Gör jag samma mätning med den lyser den på ca 30 cm avstånd från hällen och i eluttaget. Vilken strålning det må vara så har man det i magen om man steker sin mat, då det i flesta fall innebär att man är nära järnet.
Och som du nämner kommersiellt, jag är övertygad om att IKEA i det längsta skulle förneka att det finns någon som helst strålning från denna platta.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Jag har verkligen inget problem med att respektera både åsikten att gud finns likväl som åsikten att elöverkänslighet finns.ion skrev:
Problemet för mig kommer i nästa steg, de som tror att gud finns kostar inga skattepengar, medan de som tror de är elöverkänsliga kostar skattekollektivet flera hundra tusen, upp till över miljoner kr per individ.
Förutom detta så har de ett personligt lidande som också är onödigt om de nu inte är elallergiska, och borde få den rätta hjälpen för sin livssituation.