Vi höll på ett tag på en arbetsplats jag var på, nån fick för sig att det var "strålning". Vi mätte på våra bildskärmar med något instrument. Jag minns tyvärr inte längre exakt vad det var vi mätte, magnetfält kanske.

Värden var i alla fall under de rekommenderade nivåerna, utom för en skärm som stack ut. Den hade kanske hundra gånger så högt fält som de andra. Det konstiga var dock att det var intermittent. Ibland var skärmen som de andra, ibland var det starka fältet där, i vissa fall växlade det fram och tillbaka. Vi höll på länge och försökte hitta nån system i värdena.

Till slut kom vi på att det på andra sidan väggen stod en mikrovågsugn. Fältet från den var många, många gånger starkare än från skärmarna.

• Gilla
Broken arrow och 2 till
  • Laddar…
Såvitt jag vet finns det inga sdtudier som visar att det är en reell åkomma, däremot flera som visar att det _inte_ är en åkomma. Så bla så fick de med överkänslighet inga problem om de inte märkte att elen var på, däremot så reagerade de när det fanns tydliga tecken som lampor.

Anekdot: En väns mor var överkänslig. Så vi skulle alltid slå av mobiltelefonerna när vi var där. Så länge man låtsades att man slagit av och inte hade ljus el dyl på var hon

Några artiklar om att det inte verkar vara någon koppling mellan el och de upplevda besvären.

Sabine Regel; Sonja Negovetic; Martin Röösli; Veronica Berdiñas; Jürgen Schuderer; Anke Huss; Urs Lott; Niels Kuster; Peter Achermann (August 2006). "UMTS Base Station-like Exposure, Well-Being, and Cognitive Performance". Environ Health Perspect. 114 (8): 1270–5. doi:10.1289/ehp.8934. PMC 1552030Freely accessible. PMID 16882538. Archived from the original on 2007-10-10.
^ Jump up to: a b c J Rubin; G Hahn; BS Everitt; AJ Clear; Simon Wessely (2006). "Are some people sensitive to mobile phone signals? Within participants double blind randomised provocation study". British Medical Journal. 332 (7546): 886–889. doi:10.1136/bmj.38765.519850.55. PMC 1440612Freely accessible. PMID 16520326.
^ Jump up to: a b Wilén J, Johansson A, Kalezic N, Lyskov E, Sandström M (2006). "Psychophysiological tests and provocation of subjects with mobile phone related symptoms". Bioelectromagnetics. 27 (3): 204–214. doi:10.1002/bem.20195. PMID 16304699.

andersmc skrev:
Jag vet en person som inte tålde att sitta framför en bildskärm. Det var på tjockskärmarnas tid. Hon fick stora röda utslag i ansiktet så fort hon satt vid datorn. Tveklöst att hon hade rent fysiska besvär. Men jag fick aldrig reda på exakt vad det berodde på.

En annan kvinna fick huvudvärk av bildskärmen. Men det visade sig efter ett tag att hon behövde glasögon.
Jag hade elever på en datakurs som fick detta problem. En bra hudlotion hjälpte för den ena. Den andra fick ta till en med solskyddsfaktor. Men på den tiden var fälten från skärmen så stark att när dessa tjejer tvättade skärmen blev trasan blå upptill och röd nedtill, av sminket som fälten dragit till sig.

I
Marlen Eskilsson skrev:
I december hade vi en nyhet om att Kemikalieinspektionen har hittat farliga, förbjuda kemikalier i 40% av hemelektroniken som är lågprisprodukter. [länk]

Ni som är pålästa ang forskning kring elöverkänslighet. Skulle det kunna vara så att kemikalierna avges till luften i större utsträckning när elen är påslagen, än när den är avslagen - och att det är därför känsliga personer upplever obehag när stömmen är på? Har man uteslutit det?

Jag har lite svårt att släppa detta sedan vi diskuterade elsanering och så många säger att det är psykiskt betingat. Jag tror inte på det.
Spännande att du tar upp frågan. Var själv nära att göra det i en tråd om induktionshäll, men raderade inlägget då det verkar vara en het potatis. För vad skulle vi ha istället för el? Kanske bäst att ta skygglappar på och inget veta?
Läser man vad som skrivs i https://www.stralsakerhetsmyndighet...schyr/2009/Magnetfalt-och-halsorisker-low.pdf så ser man att det är ofarligt men att man bör undvika att bygga, eller vistas för länge i ett starkt magnetfält, väldigt motsägelsefullt.
Då jag mätte med en ELFIX framför en IKEA induktionshäll och fick en betydligt starkare signal än vid ett uttag blev jag ganska snabbt nedplockad av expertisen. En av anledningarna till att jag raderade nämnda inlägg, vill helt enkelt inte sätta mig i en myrstack.
Andra anledningen var att vid googlande fann jag mycket skrivet men inget konkret, utan bara kanske/kanske inte uppgifter. Som sagt en het potatis, dyrt för elleverantörer att åtgärda, detaljhandeln skulle få spader om det visade sig att det finns risker med strålningen. Och vem vill tillbaka till medeltiden.
Personligen tror jag att det finns elöverkänsliga personer och även djur.
Har ni någon gång varit i mörkaste skogen dit inga signaler tar sig? Jag har i alla fall, och det var en besynnerlig känsla av frid som infann sig. Visst kan man förklara det med något man förstår/inte genererar stora kostnader, skogsdoft/syrerikt/mörker etc. men jag misstänker att vi får veta mer om strålning av olika slag vad det lider.

I
Thomas_Blekinge skrev:
Nån skrev: Där det finns el finns det alltid magnetfält i olika magnitud
Detta felaktiga påstående visar ånyo att många har väldigt svårt att skilja mellan elektriska och magnetiska fält och hur allt hänger ihop tekniskt. Om man inte kan överblicka dessa enklaste grunderna kan man inte analysera problemet och bör inte spekulera i orsaken till upplevt elallergi.
Kan du läst det här? https://www.stralsakerhetsmyndighet...schyr/2009/Magnetfalt-och-halsorisker-low.pdf

I
andersmc skrev:
Jag vet en person som inte tålde att sitta framför en bildskärm. Det var på tjockskärmarnas tid. Hon fick stora röda utslag i ansiktet så fort hon satt vid datorn. Tveklöst att hon hade rent fysiska besvär. Men jag fick aldrig reda på exakt vad det berodde på.

En annan kvinna fick huvudvärk av bildskärmen. Men det visade sig efter ett tag att hon behövde glasögon.
Jag hade en av de första färgskärmarna, känner igen symtomen, samt att håret spretade och sökte sig mot skärmen. Det var aldrig några långa pass vid datorn på den tiden, trotts att den var sjukt långsam.

Undersökningen verkar vara gjord av kemikalieinspektionen som har regeringen som arbetsgivare. Läser man rapporten så kan man konstatera att produkterna man undersökt (154st) rakt av handlar om billig importerad elektronik, dvs. kinaimporter.
Då måste man ifrågasätta varför regeringen skulle beställa en undersökning om gifter i just billiga kinaimporter och inte i elektronik i allmänhet? Jag tror nog att man överdriver dessa gifter och vilken effekt de har på hälsan för att arbetsgivaren ska få det forskningsresultat den är ute efter.

Och vilken dold agenda kan då regeringen ha när den beställer en sån här rapport? Att främja försäljningen av inhemsk producerad elektronik såklart.
Så nej, dessa kemikalier har antagligen inte nån mätbar effekt på hälsan oberoende om elen är påslagen eller inte. Det är mera troligt att forskarna valt att överdriva hälsoriskerna för att garantera fortsatta forskningsbidrag.

Staffans2000
Det är psykiskt betingat!
Ja, så säger de som inte har en aning om vad de pratar om. De har aldrig ens träffat någon elöverkänslighetshypokondriker, ej heller läst igenom ALL forskning ifråga (och vem har gjort det förresten) Men att sparka på den lame, det går bra -ställ dig upp, du bara inbillar dig! Så provinsiellt.

På bara drygt hundra år har vi människor försatt oss i en situation vi aldrig tidigare befunnit oss i. Vi kommer i kontakt med tusentals kemikalier som vi ofta alltför sent upptäcker farorna med, PCB, DDT, Hormoslyr...och så här kommer det att fortsätta eftersom nya kemikalier kommer ut på marknaden i en sådan hastighet att vi aldrig hinner kontrollera deras långsiktiga hälsofara innan det är försent. Till det kommer förorenad luft, samt även elektrisk/magnetisk påverkan. Inget av detta fanns i sådan omfattning för några generationer sedan. Att en så komplex exponering kan få ett litet fåtal av oss att påverkas starkare av ex.vis. elektromagnetiska fält, än den stora massan är för mig inte det minsta konstigt. Det vore närmast osannolikt ifall så inte var fallet.

Staffan

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Staffan2000 skrev:
...Att en så komplex exponering kan få ett litet fåtal av oss att påverkas starkare av ex.vis. elektromagnetiska fält, än den stora massan är för mig inte det minsta konstigt. Det vore närmast osannolikt ifall så inte var fallet.

Staffan
Ja men hallå!

Det finns ju inga riktiga vetenskapligt belagda bevis för att det existerar något sådan som "elöverkänslighet",
har du inte förstått det?

Det har inget med DDT, PCB eller sådant att göra.

KnockOnWood skrev:
Ja men hallå!

Det finns ju inga riktiga vetenskapligt belagda bevis för att det existerar något sådan som "elöverkänslighet",

Korrekt. Elektriska, magnetiska och elektromagnetiska fält är ingen kemikalie.

Dvs jag tror som så många andra, att det som vissa hävdar är elöverkänslighet är en myt, och innehåller en stor andel psykosomatiskt, vilket kunnat visas i kontrollerade experiment.

MEN det finns individer som regerar på vissa elektriska fenomen, och elektriska apparater ger vissa fenomen, som torrare luft, statisk elektricitet mm, kan nog även pga bland annat värme i vissa fall utsöndra kemikalier. Men det är då ett flerdelat problem, men olika lösningar på de olika ingående delarna. Att göra en total elsanering är fel väg att gå.

• Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
I
KnockOnWood skrev:
Ja men hallå!

Nej det är just det som är konstigt finns inga bevis, varken på ena eller andra hållet. Varför får jag en känsla av att det kan vara styrt av kommersiella intressen?
Säg elöverkänslig så säger de flesta, nonsens, ta på foliehatten. Säger någon gud finns, jo men helt klart kommer många att svara och de som inte håller med respekterar att åsikten finns.
Finns det inte mer som talar för att det kan finnas elöverkänsliga än att gud finns?

• Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
I
Strålsäkerhetsmyndigheten.
" Totalt drabbas cirka 80 barn om året av den aktuella typen av leukemi i Sverige. Baserat på dagens kunskapsläge skulle ungefär ett fall av barnleukemi vartannat år kunna vara orsakat av magnetfält, främst från kraftledningar. Mindre än 1 procent av alla barn exponeras för förhöjda magnetfält i sina bostäder. "

Så påverkan finns, bevisligen.

tommib
Som jag postade i den andra tråden finns det en del hyfsad vetenskap på området (obs, har bara läst abstracts).

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15784787
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19681059
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21769898

Alla från samma författargäng, de uppdaterar sin metaanalys vartefter. Notera gärna vad de skriver under slutsats.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25704188

En annan författargrupp, tror de är från Holland, som har ett extremt öppet sinne för att "elöverkänslighet" faktiskt kan existera. Notera gärna sista meningen i slutsatsen "We argue that perceived exposure is an independent determinant of NSPS."

Jag påstår inte att personer med sk. "elöverkänslighet" inte har problem. Det har de, ofta stora och svårt handikappande. Vad jag däremot påstår är att problemen inte är relaterade till elektriska eller magnetiska fält.

Ja, jag har träffat elöverkänsliga. Jag arbetar som läkare (men inte längre med sånt).

Apropå kemikalier så tror jag inte på det som mekanism för just elöverkänslighet. Att det finns mer förbjudna kemikalier i billiga kinagrejer är just att det är billigare att använda de gamla kemikalierna, speciellt om man har en process för att framställa just den plasten och inte vill byta process (extremt dyrt). Ja, kemikalier kan eventuellt ha hälsorisker, det är svårt att överblicka. Men inte på detta sätt.

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Staffan2000 skrev:
Det är psykiskt betingat!
Ja, så säger de som inte har en aning om vad de pratar om. De har aldrig ens träffat någon elöverkänslighetshypokondriker, ej heller läst igenom ALL forskning ifråga (och vem har gjort det förresten) Men att sparka på den lame, det går bra -ställ dig upp, du bara inbillar dig! Så provinsiellt.
Just den här attityden är beklaglig. Upplevt elöverkänsliga verkar sätta sig i en ogynnsam offerroll och gör dessutom en tråkig värdering av den psykosomatiska förklaringsmodellen. Psykiska sjukdomar åtgärdar man inte genom att "skärpa sig". Det är högst verkliga och behandlingsbara sjukdomar. Acceptera dem som sådana istället.

Psykiskt sjuk är INTE samma sak som dum i huvet, psykopat, idiot etc. Det psykosomatiska inslaget finns nog i många sjukdomsbilder också, t.ex utbrändhet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.