76 947 läst ·
156 svar
77k läst
156 svar
En resa från stort till litet, compact living och att följa sina drömmar!
Det viktigaste är väll att man trivs.
Stora ytor behöver inte vara så dyrt om huset har smarta lösningar. Men vill man inte bo stort så ska man absolut inte göra det. Det medför en hel del jobb.
Jag och min fru bor på 224kvm. Men vi behöver aldrig bygga ut
P.S utsikten är perfekt hos er, mycket avundsjuk
Stora ytor behöver inte vara så dyrt om huset har smarta lösningar. Men vill man inte bo stort så ska man absolut inte göra det. Det medför en hel del jobb.
Jag och min fru bor på 224kvm. Men vi behöver aldrig bygga ut
P.S utsikten är perfekt hos er, mycket avundsjuk
Bra planering och bra förvaring "is the key" till ett bra boende.. sen kan man fortfarande välja hur stort eller litet man vill bo 
Jag har alltid fascinerats av små ytor och skulle hemskt gärna vilja jobba med att planera och bygga upp studentboenden, små lgh/hus osv.. älskar smarta lösningar.. och utmaningen att få ihop det lilla pusslet så att det funkar och alla bitar sitter ihop
Själv bor jag inte smått, men jag använder inte övervåningen haha..
Ser fram emot att se era små lösningar invändigt sedan..
Har ni funderat på att bygga uteplats mot "utsikten"?
Jag har alltid fascinerats av små ytor och skulle hemskt gärna vilja jobba med att planera och bygga upp studentboenden, små lgh/hus osv.. älskar smarta lösningar.. och utmaningen att få ihop det lilla pusslet så att det funkar och alla bitar sitter ihop
Själv bor jag inte smått, men jag använder inte övervåningen haha..
Ser fram emot att se era små lösningar invändigt sedan..
Har ni funderat på att bygga uteplats mot "utsikten"?
Jag skulle vilja påstå att de kan gå hand i hand, iallafall i vår familj 
Vi kommer att ha ett litet förråd för allt det där man vill ha nära.
Annars har vi gott om verktygs och samlapåsigskräp plats i en annan lokal.
Vi kommer att ha ett litet förråd för allt det där man vill ha nära.
Annars har vi gott om verktygs och samlapåsigskräp plats i en annan lokal.
Ursmart, om inte trappan tillhör samfälligheten och går till flera fastigehetr!kuntri skrev:
Det händer litegrann iallafall trots att semestern inte sätter igång förrän nästa vecka och då reser vi bort. Med andra ord står det still ännu mera.
Vi har fått till dräneringen i grunden och avlopp och vatten är förberett. Vi har även bilat bort oförklarliga stora klackar som annars kommer sticka upp ur plattan
Isolering är påbörjad och man börjar få en känsla av hur bra det blir
Vi har fått till dräneringen i grunden och avlopp och vatten är förberett. Vi har även bilat bort oförklarliga stora klackar som annars kommer sticka upp ur plattan
Isolering är påbörjad och man börjar få en känsla av hur bra det blir
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Grattis till ett otroligt spännande projekt ska bli intressant att se hur ni löser saker....
Fråga
Varför bygger ni inte en yttre kalltrappa mellan våningarna????
Jag skulle ta uterumstakskivor som är ljusgenomsläppliga o något isolerande o klä in trapphuset???
Fråga
Varför bygger ni inte en yttre kalltrappa mellan våningarna????
Jag skulle ta uterumstakskivor som är ljusgenomsläppliga o något isolerande o klä in trapphuset???
En liten uppdatering kanske mitt i semestern
Vi har varit bortresta i två veckor så det har inte hänt så mycket egentligen.
Från början var planen att gjuta en betongplatta med bil och slang (vilka de kan dra väldigt långt och utan problem till huset) men efter lite goda råd från grundkillar föll det slutligen på att gjuta med EPS betong.
Det sparar oss höjd på plattan och ger oss lite extra isolering. Vilka vi behöver bådeoch av.
Vi har fått oss ett ordentligt träningspass eftersom vi burit ner alla säckar eps för trappan. Som tur är väger de bara 17 kg/säck.
EPSEN behöver man flytspackla inom tre dagar och det har vi också jobbar på med.
Ett mycket värre träningspass och vi tog en del med båt också för att spara ryggen litegrann.
Nu är allt färdigt för plattsättaren som kommer på måndag och fall och finspacklar och sätter klinkersen.
Han ska även kakla i duschen och den har vi faktiskt hunnit bygga upp den med.
Stålreglar och våtrumscellplastskivor (vad de nu kan heta)
De var extremt lätta att jobba med och trots sitt ganska höga pris känns det helt värt det.
Som nu ser får duschen en lite annorlunda form eftersom vi byggt den utifrån de förutsättningar som fanns med berget i källaren.
Men vi tycker det blir riktigt bra.
Brevid duschen kommer ytterligare berg in vilka vi gjutit in och byggt en nich för tvättmaskin och torktumlare. Brevid den kommer det att bli en dörr in i delen av källaren där allt berg kommer där vi ska ha förråd. Det blir ganska stort och ett bra ställe att stoppa undan saker på.
Nästa vecka kommer vi sätta igång med turbofart både uppe och nere för att bli klara att flytta in. Och vi längtar
Vi har varit bortresta i två veckor så det har inte hänt så mycket egentligen.
Från början var planen att gjuta en betongplatta med bil och slang (vilka de kan dra väldigt långt och utan problem till huset) men efter lite goda råd från grundkillar föll det slutligen på att gjuta med EPS betong.
Det sparar oss höjd på plattan och ger oss lite extra isolering. Vilka vi behöver bådeoch av.
Vi har fått oss ett ordentligt träningspass eftersom vi burit ner alla säckar eps för trappan. Som tur är väger de bara 17 kg/säck.
EPSEN behöver man flytspackla inom tre dagar och det har vi också jobbar på med.
Ett mycket värre träningspass och vi tog en del med båt också för att spara ryggen litegrann.
Nu är allt färdigt för plattsättaren som kommer på måndag och fall och finspacklar och sätter klinkersen.
Han ska även kakla i duschen och den har vi faktiskt hunnit bygga upp den med.
Stålreglar och våtrumscellplastskivor (vad de nu kan heta)
De var extremt lätta att jobba med och trots sitt ganska höga pris känns det helt värt det.
Som nu ser får duschen en lite annorlunda form eftersom vi byggt den utifrån de förutsättningar som fanns med berget i källaren.
Men vi tycker det blir riktigt bra.
Brevid duschen kommer ytterligare berg in vilka vi gjutit in och byggt en nich för tvättmaskin och torktumlare. Brevid den kommer det att bli en dörr in i delen av källaren där allt berg kommer där vi ska ha förråd. Det blir ganska stort och ett bra ställe att stoppa undan saker på.
Nästa vecka kommer vi sätta igång med turbofart både uppe och nere för att bli klara att flytta in. Och vi längtar
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det händer grejer och det går fort framåt nu 
På övervåningen har vi hunnit med att gipsa, spackla, komplettera taket där vi rev en vägg och satt upp en vägg till barnens rum med skjutdörrskarm
Den absolut största skillnaden är den öppna spisen.
En fin gammal teglad öppen spis stod ju i huset när vi flyttade in. Sotaren dömde ut skorstenen och planen var att sätta in en kassett för att ha någon behållning av att elda.
När muraren kom hit föreslog han det billigare alternativet att riva ner klumpen och installera en ny effektiv spis istället
För oss som behöver varje centimeter kändes det som en superlösning.
En timme tog det att bila ner den och nu putsas stocken upp och blir fin.
När golvet är klart kommer de hit med den nya och installerar.
Det blev riktigt bra med barnens vägg och utan klumpspisen
Nytt tak där gamla hallen var
Sotaren dömde även ut vedspisen i köket och att restaurera den kostade mer än en ny så det var vad vi var inne på, att installera en ny.
Tills vi hade rivit den gamla....
Med handen på hjärtat är en vedspis riktigt mysigt men hur ofta använder man den!?
Vi fick helt plötsligt väldigt mycket vägg. Vägg innebär yta vilket innebär förvaringsplats vilket innebär att vi nu kompletterar köket istället och förvandlar L köket till ett U.
Renoveradet tar ganska mycket längre tid eftersom det tar tid och kraft att få material fram till huset.
En del saker går jättebra att bära. Och ibland blir man lat.
Då ser det ut såhär
På övervåningen har vi hunnit med att gipsa, spackla, komplettera taket där vi rev en vägg och satt upp en vägg till barnens rum med skjutdörrskarm
Den absolut största skillnaden är den öppna spisen.
En fin gammal teglad öppen spis stod ju i huset när vi flyttade in. Sotaren dömde ut skorstenen och planen var att sätta in en kassett för att ha någon behållning av att elda.
När muraren kom hit föreslog han det billigare alternativet att riva ner klumpen och installera en ny effektiv spis istället
För oss som behöver varje centimeter kändes det som en superlösning.
En timme tog det att bila ner den och nu putsas stocken upp och blir fin.
När golvet är klart kommer de hit med den nya och installerar.
Logga in
Skapa konto
Det blev riktigt bra med barnens vägg och utan klumpspisen
Logga in
Skapa konto
Nytt tak där gamla hallen var
Sotaren dömde även ut vedspisen i köket och att restaurera den kostade mer än en ny så det var vad vi var inne på, att installera en ny.
Tills vi hade rivit den gamla....
Logga in
Skapa konto
Med handen på hjärtat är en vedspis riktigt mysigt men hur ofta använder man den!?
Vi fick helt plötsligt väldigt mycket vägg. Vägg innebär yta vilket innebär förvaringsplats vilket innebär att vi nu kompletterar köket istället och förvandlar L köket till ett U.
Renoveradet tar ganska mycket längre tid eftersom det tar tid och kraft att få material fram till huset.
En del saker går jättebra att bära. Och ibland blir man lat.
Då ser det ut såhär
Logga in
Skapa konto