Byggahus.se
Jag skall bygga ett garage och en friggebod bredvid ett boningshus. På grund av regelverket kan jag tyvärr inte bygga ihop detta med boningshuset utan det måste vara fristående. Jag kommer då att bygga det så nära boningshuset det går (ca 1 meter). Det kommer då att bli gångar mellan boningshus, garage och friggebod. Min tanke är att gjuta en stor platta för allt och dessutom att plattan är mot befintligt boningshus.

Anledningen att jag vill ha platta mellan garage/friggebod/hus är att det inte ska växa nåt på marken där. Har dessutom tänkt lägga klinkers så man får en snygg gång där.

En viktigt sak i detta sammanhang är ju då att minimera risken för att delarna av plattan som är utanför garage resp friggebod men som har platta utanför inte släpper in vatten/fukt in i garage eller friggebod. Min tanke är att använda L-Sockelelement som ju dels går ner i plattan och dessutom 10 cm ovanför plattan. Dessa L-elemnt skall alltså vara hela vägen runt garage resp friggebod.

I bilden så finns garage och friggebod. Tjock blå linje där är tanken för L-elementen. Det gröna är hela plattan.

Tänker jag rätt i att detta bör fungera - eller skall man tänka på annat sätt?
 
  • Planritning visar hus, friggebod, garage och måttangivelser i meter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.