Ja, men i tanken kring det generella intresset är det kanske ändå värt att dra frågan ett varv om hur det kommer bli framgent. (Om vi bortser från att jag klassar mycket som ekonomibyggnader.)

Potthus kommer då få byggas upp till 65 kvm (max 50 kvm per potthus). Därtill en tillbyggnadspott på bostadshuset om ytterligare 30 kvm.

Idag har jag en inglasad veranda om ca 20 kvm (tillbyggnadspotten), en bastu på 15 kvm (potthus), en bod om 20 kvm (potthus), vedskjul 10 kvm (potthus) och carport 20 kvm (potthus).

Jag är alltså redan uppe i de framtida 65 kvm som man kommer få bygga, samtidigt som jag tänkte smälla upp 20 kvm till.

De 85 kvadratmetrarna kommer inte vara något problem i sig, då de är lovliga när de byggs, men skulle något rasa eller brinna upp nästa år får det inte återuppföras. Inte heller skulle jag kunna bygga ett gästhus i framtiden då potten skulle vara full.

Nu betraktar jag som sagt allt utom bastun som ekonomibyggnader, så i verkligheten har jag 50 kvm kvar för potthus, men det är värt att tänka på att även om man ännu kan bygga mycket fritt på landsbygden så kommer det skapa framtida hinder om man fyller eller överfyller potten.

Det här med att inte lägga två fingrar emellan. Det kan tolkas bokstavligt när det kommer till verktyg. Även fogsvans.

En hand med tejpade fingrar håller en fogsvans mot en träplanka på gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På’at igen!

Byggprojekt pågår med en yttre bärlina, stege och skottkärra framför en röd byggnad med tegeltak. رؤiptables
Skapa konto

Yttre bärlina rest. Kanske lite klen, men det är en balansgång mellan bärlina, takvinkel och ståhöjd. Den senare prioriteras framför de förra.

• Ledsen
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Du funderade inte på att lägga kondensduk under plåten ovanpå takstolarna?

Brukar bli dropp.

Nej, det kan jag inte påstå att jag tänkt på. Blir det verkligen något nämnvärt dropp i en helt öppen miljö? Det kanske det kan bli, men det är inget jag märkt av.

Om det blir märkbart dropp, så kan du hänga upp kondensduk under takstolarna. Och fäst med ribb.

Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vad gäller trävinklar mm.
Av bilderna att döma finns det troligen en svets någonstans (?) så svetsa några T-beslag av kraftiga plattjärn och sätt på insidan av stolparna.
Annars finns det altanvinklar men de kostar tydligen numera mer än 300 kr styck.

Ingen svets faktiskt. Men lära sig svetsa står på bucket listen. Dock får nog det här projektet klara sig utan ytterligare uppstagning.

Det blev färdig pergola idag!
Pergola i trä med takstolar, delvis färdigställd vid röd byggnad. Blå himmel och granar i bakgrunden.
Skapa konto

Träpergola under uppförande bredvid röd ladugård, med stege och ved i bakgrunden, soligt väder syns på himlen.
Skapa konto

Imorgon blir det plåt på taket om vädergudarna är med. Men SMHI säger regn, så taket får nog vänta. Finns annat att ta tag i som passar bättre i regn.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Nu det svåraste, att städa undan innan pilsner och ett dopp.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Återuppstartat idag, men det blev mest gaaahhh!!! av det. Kass plåt, dyr plåt, grejer som tar i och ett varmt sommarregn.

Ibland är det sådana dagar med.

Korrugerade plåtar utspridda på gräsmatta, en del med rost och skador, i solljus med skugga i förgrunden.
Skapa konto

Korrugerade plåtar ligger på en gräsmatta, omgivna av skugga, som del av ett misslyckat byggprojekt.
Skapa konto

Skräpplåtar. Att de var för korta och behövde skarvas visste jag, men att det var veritabelt skräp jag sparat på visste jag inte. Bara att kassera och köpa nytt.

Byggmaterial med vit korrugerad plåt och obehandlade träbrädor mot en röd träfasad. Plåtens passform verkar vara ett problem i projektet.
Skapa konto

Plåttak under renovering med träkonstruktion och stege i förgrunden, omgiven av träd och rött träskjul.
Skapa konto

Men inte fan passade det nya. 😕 För hög profil eller för lite marginal. Pick one.

Nu skiter jag i det här. Imorgon kommer en arkitekt jag kan skylla på (han har inte ritat något här; han råkar bara vara arkitekt och nån skit ska man väl ha för det).

• Haha
  • Gilla
Fairlane och 27 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det är din sista mening jag skrattar åt! :)

• Älska
  • Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
Jag kan leva med om man skrattar åt resten med. Men det är skönt att få ut både energi och frustration, så jag bjuder gärna på lite temporära misslyckanden. Och arkitekthån. 😉

• Gilla
  • Haha
Byggaren Bengt och 7 till
  • Laddar…
Arkitekten dög till mer än att skylla på. Vi tog ned den plåt som satts upp, kapade ner takfotsbrädan några cm och smällde upp allt igen.

Perfekt arbetsväder var det också, om man väntade till efter lunch när det slutade vräka ner. Och nu skiner solen. Svensk sommar i dess prydno.

Inte mycket att se, så slänger in en bonusbild på en smutsig gubbjävel.
Plåttak sett från sidan, med omgivande grönska och en tegelvägg i bakgrunden, under klar sommarhimmel.
Skapa konto

Ett trähus med rödfärgad vägg och tegeltak, byggmaterial och stegar på gräsmattan, och en carport med en parkerad blå bil. Skog och grå himmel i bakgrunden.
Skapa konto

Carport under byggnation med träbjälkar och ett korrugerat tak, ved staplad i bakgrunden och en grönskande omgivning.
Skapa konto

En man med smutsigt ansikte och skägg poserar under ett tak av trä. Bakgrunden är en röd trävägg. Perfekt arbetsväder beskrivs i kontexten.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
Jan Ehn och 38 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Du funderade inte på att lägga kondensduk under plåten ovanpå takstolarna?

Brukar bli dropp.
Vill lyfta det här som ett gott råd. Dropp blev det vid läkten nu i november när kylan kom. Märkte inget förra vintern, så antar att det ofta är ett måttligt problem, men ändå.

Hade jag vetat om problemet hade jag nog satt sådan direkt och nu kommer jag nog häfta fast det underifrån efteråt. En lite sämre och omständligare modell. Verkar i alla fall finnas en variant som är 2,7 m bred, så acceptabel bredd för mina 1,8 m-fack. Men det hade förstås varit bättre att göra rätt från början.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.