Mikael_L Mikael_L skrev:
jag tror att du ska överväga någon snedstötta eller någon annan vinkelstagning
Ja, det ligger i planen. Blir ett par vinkelträn vid varje stolpe snart. Likson de förtätningar av läckt som jag skrivit om ovan.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Lite grus till, sen klar.
Inga väggar för att slippa skotta snö av, och runt, bilen när det snöar på tvären?

Nej, inte till att börja med i alla fall. Det är hyfsat väderskyddat av skog längs södra långsidan och kortsidorna hoppas jag kunna hålla öppna båda två så att det går att köra igenom. Vi får se om den idén håller. Norrut kommer det ytterligare byggnadsdelar, så därifrån ska det nog inte kunna blåsa in något hoppas jag.

Men jg håller öppet för att jag har fel. I så fall blir det kompletteringar senare.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Carporten står och funkar som sig bör. Det var ingen extremt snörik vinter, men den snö som föll hade den goda smaken att hålla sig vertikal.

Det är dock dags för steg två, att fixa förvaringen på baksidan av uthuset. Den har dels varit ett saligt hopplock av spillvirke, dels inte haft full ståhöjd.

Så igår och idag drogs det igång med rivning och målning. Tänkte på att fota bara några timmar efter start…
Trähög och stegar vid rödfärgat plank, del av rivningsarbete för förvaring bakom uthuset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggarbete på baksidan av ett rött uthus med trästolpar, stegar och byggmaterial, samt en gräsplan och träd i bakgrunden.
Skapa konto

Uthus med takstomme av trä, lådor med ved, stege och en orange plastback på marken framför en röd träpanel och ståltrådsstängsel.
Skapa konto

Röd trävägg med tak, ved staplad intill, del av ett renoveringsprojekt på baksidan av ett uthus.
Skapa konto

Röd uthusvägg med ny målning, staplad ved vid sidan och en ny trästolpe i förgrunden, del av ett pågående renoveringsprojekt.
Skapa konto

Och så en bild där man ser några små vinklar på varannan stolpe, apropå det @Mikael_L skrev.
Carport med trästruktur och tak i färdigställande. Rödmålat uthus i bakgrunden, stege och byggmaterial på marken. Grönskande omgivning.
Skapa konto

Nu är det risk för lite lönearbete om vädret blir sämre, men på torsdag tänkte jag vara klar. Annars blir det när det finns tid nästa gång.

• Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och så en bild där man ser några små vinklar på varannan stolpe
Japp, något sånt måste man ha, annars viker den sig plötsligt en vinterdag.
Dina vinklar var väldigt små och icke iögonfallande, och ger därmed klenare stöd, men det kanske räcker.

Ja, det är en kompromiss utifrån att vilja inkräkta så lite som möjligt på ståhöjden då bärlinan i sig bara är på 185–190 cm höjd. Å andra sidan är de ju kloss an i hörnen vilket jag tänker är bra i sig.

Men jag ska nog dra till några på de två mellanstolparna med. I värsta fall får jag väl sätta upp något kryss vad det lider (om inte värsta fall innebär att det är plockepinn redan då…).

Det går ju lika bra att sätta ett kryss i taket som i väggarna så länge minst ett hörn är förankrat i en annan byggnad.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Se där, det visste jag inte alls. Så får det bli!

Mikael_L
useless useless skrev:
Det går ju lika bra att sätta ett kryss i taket som i väggarna så länge minst ett hörn är förankrat i en annan byggnad.
Nja, två hörn ska nog vara förankrade.

Men visst, ett kryss i taket hjälper nog alltid till något, även om inget alls hörn är förankrat, ty då tvingas alla stolpar att ge med sig vid en kollaps, vilket kräver mer kraft än att bara ha två stolpar som viker sig.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nja, två hörn ska nog vara förankrade.
Jo, ett hörn blir kanske lite lite. Men ett par meter av en sida räcker gott och väl och det uppfyller TS bygge.
Dvs ett hörn med angränsande områden...

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Det finns i alla fall två fack (av fem) som är helt förankrade i byggnaden, så det ska gå att lösa.

Mikael_L
Vad gällande kryss i taket, så utgör ju takplåten redan ett sådant, när den är skruvad på plats så är ju rektangeln taket utgör tokstumt låst.

Jag tror nog det där blir bra, dina små snedsträvor kan nog räcka.

Allt är dessutom en kombination av allt möjligt, t.ex. ifall pelarna är stumma och inte kan vika ner sig så minskar ju alla andra krav på stabilisering till nästan inget.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Tack ska ni ha båda två! Jag kan ju egentligen ytterst lite om det här ingenjörsmässigt, men tror mig förstå principerna även om jag inte kan räkna på det. Så sammantaget utifrån det ni säger känner jag mig dock rätt trygg.

Utifrån perspektivet att jag tycker om när trådar här får generell bäring och inte bara blir direkta kommentarer på förevarande TS situation är det också bra.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Om någon skulle börja tänka på bygglov och liknande nu när tråden är igång igen så är det såhär:

Det är utanför både sammanhållen bebyggelse och detaljplanerat område – därtill en jordbruksfastighet. Allt är mer än 4,5 meter från närmaste granne. När det byggs (alltså före 1/12 -25) finns inga restriktioner för hur mycket komplementbyggnader som får byggas och jag ser det oavsett som en del av ekonomibyggnaderna (vilka är bygglovsfria i sin egen rätt), inte komplementbyggnader till bostadshuset.

Så var det sagt.

• Gilla
  • Älska
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Hehe.
Jag hade redan hunnit med att tänka på bygglov.
Men samtidigt var jag så gott som säker på att det här är vid "ditt hus på landet", och att du säkert har byggrätten på din sida.
Vilket du nu skriver. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.