20 878 läst ·
43 svar
21k läst
43 svar
En lång carport – en kort tråd
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 239 inlägg
Skogsägare
· 23 239 inlägg
Nej, inte till att börja med i alla fall. Det är hyfsat väderskyddat av skog längs södra långsidan och kortsidorna hoppas jag kunna hålla öppna båda två så att det går att köra igenom. Vi får se om den idén håller. Norrut kommer det ytterligare byggnadsdelar, så därifrån ska det nog inte kunna blåsa in något hoppas jag.
Men jg håller öppet för att jag har fel. I så fall blir det kompletteringar senare.
Men jg håller öppet för att jag har fel. I så fall blir det kompletteringar senare.
Skogsägare
· 23 239 inlägg
Carporten står och funkar som sig bör. Det var ingen extremt snörik vinter, men den snö som föll hade den goda smaken att hålla sig vertikal.
Det är dock dags för steg två, att fixa förvaringen på baksidan av uthuset. Den har dels varit ett saligt hopplock av spillvirke, dels inte haft full ståhöjd.
Så igår och idag drogs det igång med rivning och målning. Tänkte på att fota bara några timmar efter start…
Och så en bild där man ser några små vinklar på varannan stolpe, apropå det @Mikael_L skrev.
Nu är det risk för lite lönearbete om vädret blir sämre, men på torsdag tänkte jag vara klar. Annars blir det när det finns tid nästa gång.
Det är dock dags för steg två, att fixa förvaringen på baksidan av uthuset. Den har dels varit ett saligt hopplock av spillvirke, dels inte haft full ståhöjd.
Så igår och idag drogs det igång med rivning och målning. Tänkte på att fota bara några timmar efter start…
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Och så en bild där man ser några små vinklar på varannan stolpe, apropå det @Mikael_L skrev.
Logga in
Skapa konto
Nu är det risk för lite lönearbete om vädret blir sämre, men på torsdag tänkte jag vara klar. Annars blir det när det finns tid nästa gång.
Skogsägare
· 23 239 inlägg
Ja, det är en kompromiss utifrån att vilja inkräkta så lite som möjligt på ståhöjden då bärlinan i sig bara är på 185–190 cm höjd. Å andra sidan är de ju kloss an i hörnen vilket jag tänker är bra i sig.
Men jag ska nog dra till några på de två mellanstolparna med. I värsta fall får jag väl sätta upp något kryss vad det lider (om inte värsta fall innebär att det är plockepinn redan då…).
Men jag ska nog dra till några på de två mellanstolparna med. I värsta fall får jag väl sätta upp något kryss vad det lider (om inte värsta fall innebär att det är plockepinn redan då…).
Skogsägare
· 23 239 inlägg
Se där, det visste jag inte alls. Så får det bli!
Nja, två hörn ska nog vara förankrade.useless skrev:
Men visst, ett kryss i taket hjälper nog alltid till något, även om inget alls hörn är förankrat, ty då tvingas alla stolpar att ge med sig vid en kollaps, vilket kräver mer kraft än att bara ha två stolpar som viker sig.
Skogsägare
· 23 239 inlägg
Det finns i alla fall två fack (av fem) som är helt förankrade i byggnaden, så det ska gå att lösa.
Vad gällande kryss i taket, så utgör ju takplåten redan ett sådant, när den är skruvad på plats så är ju rektangeln taket utgör tokstumt låst.
Jag tror nog det där blir bra, dina små snedsträvor kan nog räcka.
Allt är dessutom en kombination av allt möjligt, t.ex. ifall pelarna är stumma och inte kan vika ner sig så minskar ju alla andra krav på stabilisering till nästan inget.
Jag tror nog det där blir bra, dina små snedsträvor kan nog räcka.
Allt är dessutom en kombination av allt möjligt, t.ex. ifall pelarna är stumma och inte kan vika ner sig så minskar ju alla andra krav på stabilisering till nästan inget.
Skogsägare
· 23 239 inlägg
Tack ska ni ha båda två! Jag kan ju egentligen ytterst lite om det här ingenjörsmässigt, men tror mig förstå principerna även om jag inte kan räkna på det. Så sammantaget utifrån det ni säger känner jag mig dock rätt trygg.
Utifrån perspektivet att jag tycker om när trådar här får generell bäring och inte bara blir direkta kommentarer på förevarande TS situation är det också bra.
Utifrån perspektivet att jag tycker om när trådar här får generell bäring och inte bara blir direkta kommentarer på förevarande TS situation är det också bra.
Skogsägare
· 23 239 inlägg
Om någon skulle börja tänka på bygglov och liknande nu när tråden är igång igen så är det såhär:
Det är utanför både sammanhållen bebyggelse och detaljplanerat område – därtill en jordbruksfastighet. Allt är mer än 4,5 meter från närmaste granne. När det byggs (alltså före 1/12 -25) finns inga restriktioner för hur mycket komplementbyggnader som får byggas och jag ser det oavsett som en del av ekonomibyggnaderna (vilka är bygglovsfria i sin egen rätt), inte komplementbyggnader till bostadshuset.
Så var det sagt.
Det är utanför både sammanhållen bebyggelse och detaljplanerat område – därtill en jordbruksfastighet. Allt är mer än 4,5 meter från närmaste granne. När det byggs (alltså före 1/12 -25) finns inga restriktioner för hur mycket komplementbyggnader som får byggas och jag ser det oavsett som en del av ekonomibyggnaderna (vilka är bygglovsfria i sin egen rätt), inte komplementbyggnader till bostadshuset.
Så var det sagt.