Okey! Nya rutiner här på forumet så jag får väl öppna en egen liten avdelning för min "långtradare".
Har pysslat med min renovering i några år nu. Det finns ett och annat som måste åtgärdas då man skall fixa en gammal väderkvarn till bostad. Det första var att ta ut en massa "kvarglömt" spannmål. Där efter kvarnar och andra maskiner sedan måste man ju måla lite.............................

byggvard.jpg

Just nu pågår arbete i det som skall bli våtavdelning med tvättstuga, badrum & bastu.
 
Vilket häftigt projekt, säkert mycket jobb men det blir ju verkligen speciellt och unikt!
 
Oj! Vilket projekt!
När jag var liten drömde jag ofta om att bo i en kvarn, nu väcktes den känslan till liv igen...:)
 
En del pyssel har det varit och är......
Men nu börjar man se någon typ av slut närma sig.
Nått år till...........................eller två så är det nog.........
Just nu är det "elektrikerbältet" på. Dosor & slang på gång i våtavdelningen.
Väntar på lite kompleterande material från http://www.elbutik.se. Hoppas det kommer före helgen.
 
Vi bygger också om en kvarn! Fast vår en än "vanlig" elkvarn från 1930. Har du något bra tips för att få bort allt mjöldamm? Det sätter sig verkligen överallt!

/Lotta
 
Tirilk skrev:
Har du något bra tips för att få bort allt mjöldamm?
Envishet, tålamod, ingen tidspress & ett glatt leende :)
Finns nog inga genvägar för att få bort det ingodda feta mjöldammet från träkonstruktionen. Så här kunde det se ut hos mig:
http://www.krobykvarn.se/dagbok/04okt.htm
(rulla ner till 12:e)

Jag tycker det är väldigt spännande med byggnader som helt byter verksamhet. Kvarnar, ladugårdar, hönshus, vattentorn mm som blir bostäder.
Har du någon hemsida/bilder på er kvarn?
 
Jag har tyvärr inga bilder! Vi flyttade in i husvagn direkt när vi köpte det och har nu byggt ett rum och badrum. Men inte hunnit dra i bredband ännu... Men det kommer under våren! Då har jag lovat att lägga ut bilder!
 
Var ett tag sedan jag redovisade något här men är flitigare med uppdateringarna i min byggdagbok :D
Hade hoppats på att ha ett fungerade minireningsver i drift så här dags men det har slagit totalstopp hos kommunen. Har fått avbryta grävningarna av ledning mitt i skogen i väntan på besked :mad:
Kroby kvarns renovering - Juni 2007 (+juli)


07apr_30_03.jpg
 
Så var det då ett tag sedan igen......................... ;)
En tid fram över kommer det bli mycket värme i byggdagboken.
betong01.jpgbetong01.jpg
Har precis gjutet golvet till pannrummet så nu är bara resten kvar där :rolleyes:
 
RoTe
Mycket intressant webbsida! Besöker den flera gånger i veckan och har gjort så i över ett år nu. :D
 
Jag har under hösten drabbats av renoveringskoma :cool: :mad: :rolleyes:
Det har gått långsamt.
Vill nu bara önska en God Jul & Gott Nytt År
 
Jag kan förstå dig! Du verkar i vanliga fall ha en enorm energi.
Då jag är en trogen läsare av din blogg lider jag nu av abstinens. :-)
Finns inte mycket annat att göra än att ta en längre ledighet.
Får jag fråga om du renoverar på kvällar och helger eller renoverar du på heltid?

God Jul & Gott Nytt ÅR
 
larsson1 skrev:
Får jag fråga om du renoverar på kvällar och helger eller renoverar du på heltid?
Helt och hållet en terapisysselsättning :D :rolleyes:
Kroppen är en konstrig maskin. När man börjar se slutet så slår den stopp men har nu bestämt att det blir inte en skruv eller spik i byggnaden förrän efter helgerna. Måste finna lite kraft och motivation för det som återstår.
Det finns planer på inflytt till sommaren tidiga hösten :p och tiden går för fort just nu :D
 
RoTe
Tur att du skriver här! När du inte uppdaterat din webbsida på nästan en månad börjar man undra om du råkat ut för någonting hemskt... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.