vedboden rymmer ca 56m3

Spiderman skrev:
Då förstår jag att du har mycket att göra. Ett stort hus utrustat med en vedpanna...

"För att veden skall hinna torka till kommande vinter skall man klyva den innan Påsk och den ska in under tak före Midsommar"
Då gäller det att ligga i ;)

Ytterligare en fråga:
- Är det OK att man staplar veden direkt efter klyvning? Eller ska den helst ligga i en hög under bar himmel och "soltorka" några månader först?

Jo du tack, det är bråda dagar =)
Tur är att stockarna legat och torkat en sommar så veden kommer nog vara bra torr tills hösten.

Jag vet dem som staplar direkt ute under mindre plåt"tak" och det fungerar bra. Staplar man inte för tätt och ser till att ha första vedträna ej liggandes direkt på mark så bör det gå tycker jag.

Vänl,,,

Pratade med en bekant igår. Han hade precis köpt hem 10 kbm (stjälpmått) almved. Den var kluven och torr.
Han hade betalt 500 kr/kbm inkl hemkörning.

Jag tyckte att det var dyrt - helst med tanke på att det var "stjälpmått". Men det kanske är det pris som man får betala för riktigt torr ved - så här i slutet av vintern.

Ja det lät faktiskt fruktansvärt dyrt! Visst är torr ved nu dyrare än på hösten men hallå, 500:- / m3 stjälpt mått...

Nej nu är det dags att köpa egen skog och börja konkurrera =)))

• Gilla
mutumutunga
  • Laddar…
Ska man elda upp veden gör det inte så mycket om man köper inklusive bark. Den brinner ju, den också.
Jag köpte björk i tremeterslängder för 150 kr/m³. Hemkörning tillkom då, förstås, så det blev ungefär 180 kr/m³.

apersson850 skrev:
Ska man elda upp veden gör det inte så mycket om man köper inklusive bark. Den brinner ju, den också.
Jag köpte björk i tremeterslängder för 150 kr/m³. Hemkörning tillkom då, förstås, så det blev ungefär 180 kr/m³.
Vilket "kap"! Du råkar väl inte bo i NV Skåne?

apersson850 skrev:
Detta är för mig helt obegripligt. Skogsbolagens prislistor mars 2007 indikerar 220-280 kr/fub + moms för björkmassa. Och det verkliga priset kan många gånger överträffa prislistorna. Kan nån förklara?

Gav 165kr/m3 för 3m längder björk av vedhandlare (företag) dock utan moms/kvitto.
En bonde med med traktor och stockavagn körde hem det till mig för en liten summa.

/danso

Perjons skrev:
Detta är för mig helt obegripligt. Skogsbolagens prislistor mars 2007 indikerar 220-280 kr/fub + moms för björkmassa. Och det verkliga priset kan många gånger överträffa prislistorna. Kan nån förklara?
Vad är det du inte förstår? Att skogsägaren får mer av bolagen än av vedköparen och därmed fattar du inte varför de säljer till vedköpare.

Eller är det att vedköpare betalar mer än bolagen?
Mvh Martin

Ja, jag vet inte heller, då jag inte sa "Men det är väl dumt av dig att sälja för det priset till mig?", så jag fick inte förklarat hur det kan komma sig.
Tilläggas ska väl att jag inte ens känner denna människa som sålde veden, bara herrn som körde hem den till mig. Han känner å andra sidan varenda käft som har en brännbar träbit inom ett antal mils omkrets.

Nä, jag bor inte i NV Skåne, fast jag råkar faktiskt vara född där. Nu bor jag i SV Småland istället.

storahuset skrev:
Vad är det du inte förstår? Att skogsägaren får mer av bolagen än av vedköparen och därmed fattar du inte varför de säljer till vedköpare.

Eller är det att vedköpare betalar mer än bolagen?
Mvh Martin
Alternativ 1. Jag förstår inte varför skogsägaren säljer till ett pris som ligger så långt under marknadspriset.

Perjons skrev:
Alternativ 1. Jag förstår inte varför skogsägaren säljer till ett pris som ligger så långt under marknadspriset.
Om man får 250 kr fastkubiken är det ju mycket lönsammare att sälja svart för 150 kr/m3 mätt på lastbilen. Och inget sorteras ur som vrak...

När man köper ved så mäts det i m3t (kubikmeter travat). I det ingår det ved, luft bark, snö, sten mm som ingår i traven. Hel enkelt volymen på traven.
Säljer och köper man massaved så mäts det i m3fub (fastkubikmeter under bark). I det ingrå det endast veden, ingen bark, ingen luft eller något annat.
Har du då en vedtrave som är 3 x 3 x 10 m så innehåller den 90 m3t. Men endast ca 56% m3fub alltså 50,4 m3fub (beroende på grovlek, hur väl det är travat, barktjocklek, snömängd mm).
Får då bonden 150 kr/m3t så är traven värd 13500, dessutom svart. Säljer han den som massaved får han (50 m3fubx250kr/m3fub) 12600 kr som han dessutom måste skatta för. Alltså ca 6500 kr kvar i plånboken.
Det som är förvånande är att inte fler säljer sin lövmassa som ved istället för massa, och inte tvärt om.
Martin

Precis som Storahuset skrev så handlar det om kubik man får betalt för från olika köpare - privatperson, massavedsköpare.

Privatperson givetvis utan kvitton (i 9 fall av 10) och bonden har tjänat i princip lika mycket per kubik eftersom man mäter längdenxbreddenxhöjden samt inte tar upp någon försäljning samt slipper bokföra mot skogskonto.

Så för bonden blir det mer pengar att sälja till privatpersonen, men givetvis kan de inte sälja allt svart till privatpersoner utan det behövs redovisas en del så skatteverket håller sig lugna.

Vänl,,,

Jag har en liten fråga.. Hur många stockar behöver man??

Kan man räkna så här??

Man har en stock på 3 meter låt oss säga att den är 25 centimeter i diam i snitt.

blir det då 12,5 i kvadrat * pi * 3 = 1472,6 ungefär 1,47 Kbm??

Eller hur gör man?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.