Claes Sörmland
Dracula Dracula skrev:
I Sverige ska avloppsvatten alltid rinna med muffen, aldrig mot den. Att montera rören bakvända är ett installationsfel som inte godkänns av besiktningsmän eller försäkringsbolag om det skulle orsaka en vattenskada eller upprepade stopp.

Enligt Säker Vattens branschregler kapitel 4.4.1 ska spillvattenledningar monteras enligt tillverkarens dokumenterade monteringsanvisningar. Tillverkaren (t.ex. Pipelife/Wavin) anger att slätändan ska monteras i muffen i flödesriktningen. Att montera muffen mot strömmen skapar en invändig kant som strider mot kravet på en fackmässigt utförd installation och ökar risken för framtida stopp.
Nej, Pipelife anger inte att slätändan ska monteras i muffen i flödesriktningen.

Skärmavbild 2026-07-20 kl. 21.23.27.png

https://www.pipelife.se/content/dam.../vvs/installationsanvisning-nordic-200504.pdf

EDIT: Wavin nämnder ej flödesriktningen: https://www.rskdatabasen.se/infodocs/MONT/mont_183_2830013_gruppfil.pdf

Redigerat:
  • Gilla
fribygg och 4 till
  • Laddar…
Rickard.
Är det googles ai som är så opålitlig? Ävens Rören muffar är ju också precis lika fabriksgjutna som delarnas.

Läcker det så läcker det inte för att det är en kant eller för att det står vatten utan för att skarven där det läcker är dålig av någon anledning.
Avlopp ska inte läcka så fort det blir stopp i rören..

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Krilleman
Dracula Dracula skrev:
Det är skillnad på fabriksgjutna rördelar och att lägga rören åt fel håll. Grenrör och böjar har en invändig fasning (klack) som gör att det blir en slät övergång inuti, så vattnet rinner aldrig mot en kant där. Vanliga raka rör ska enligt tillverkarnas monteringsanvisningar alltid läggas med muffen i flödesriktningen för att undvika att det bildas en invändig tröskel som orsakar stopp. Att påstå att flödesriktning inte stämmer går helt emot både Säker Vatten och tillverkarnas egna installationsmanualer.
Nej, det är ingen skillnad.
Var har du fått detta ifrån?

Se exempel från @Claes Sörmland

Dracula Dracula skrev:
Läs mina svar.
Ja jag har läst dina svar och ser inget av det du skriver i wavins montageanvisning..
vilken tillverkare anger detta?

https://www.rskdatabasen.se/infodocs/MONT/mont_183_2830013_gruppfil.pdf

Har jag missat något eller bör jag kräva att Säker Vatten drar tillbaka min auktorisering ?

Det jag hittade i mitt bibliotek av monteringsanvisningar som var i närheten av detta var från 1956 där det anges att normalrör i stamläge skall ha muffen uppåt(vilket är en självklarhet då det är ett gjutjärnsrör med muff som har blyskarv och du kan ju inte hälla smält bly ”uppåt”)

/ Björkskär

Dracula Dracula skrev:
Det är skillnad på fabriksgjutna rördelar och att lägga rören åt fel håll. Grenrör och böjar har en invändig fasning (klack) som gör att det blir en slät övergång inuti, så vattnet rinner aldrig mot en kant där. Vanliga raka rör ska enligt tillverkarnas monteringsanvisningar alltid läggas med muffen i flödesriktningen för att undvika att det bildas en invändig tröskel som orsakar stopp. Att påstå att flödesriktning inte stämmer går helt emot både Säker Vatten och tillverkarnas egna installationsmanualer.
Ditt klackresonemang stämmer bara ifall du använder hela längor där ändan redan är avfasad och då bildar en slät övergång eller om du använder en röravskärare som även fasar av röret. Men det är det inte många som har och ännu färre som använder en. Istället används en fogsvans och kniv för avgradning, vilket likväl ger en "klack" i övergången.
Så jag sällar mig till motståndarlaget och konstaterar att du har fel.

Det här är ju bara svenskt hittepå. En skrivbordsprodukt. Problem får man om man har kapat helt åt fanders. Den lilla kant som blir om muffen eller nåt är åt fel håll påverkar ingenting om fall och allting är korrekt.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Fasar man av ett kapat rör på båda sidor så glider det in utan att skada tätningen och har inte heller någon inre kant där något fastnar i betydande omfattning (oavsett flödesriktning).
Källan för detta påstående är min numera framlidne farbror som jobbade i 30 år som VVS-montör på BPA och därefter projektör på Bravida.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.