1) Det har tydligen saknats en böj i min avloppsanslutning under diskhon. Nu har jag fixat en 88.5 graders-böj för lodrät anslutning. Innan var det vågrät rör(i bild) med en gummimuff(?)

Jag tog bort böjen som jag nyligen satt dit, för att kolla. När jag tittar in i röret, mot stammen, så undrar jag om allt är som det ska. För mig verkar det knas att det är en skarv mot stammen. Ett avloppssystem ska väl vara fritt från stoppande skarvar? Eller är det ett undantag man måste acceptera i anslutning till den lodräta stammen? ..inte så konstigt att jag får stående vatten mer än nödvändigt.

2) Jag läste att diskmedel inte är helt lämpligt som glidmedel vid avloppsbygge. Glidex är ett siliconbaserat medel som används.
Varför jag funderar på om intim-glidmedel kan vara lämpligt.

Tydligen finns det siliconbaserat och även vattenbaserad. Tyvärr den jag hade hemma var vattenbaserad. Men duger det för intima delar så kan det ju knappast vara skadligt för gummitglid för rör 😆. Sen om förmågan att hålla tätt vet jag ej. Har Silicon-glid den förmågan att täta? Eller handlar det mer om att kunna lossa grejerna i framtiden?

Vertikala rör kanske inte lika viktigt med rätt tätning, men i mitt fall ligger det alltid vatten i det vågräta rörets botten. Därför lite nojig.

• Avloppsrörsöppning med markeringar för kant och glidmedel, med delar av röret synliga inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser helt normalt ut med en liten kant vid skarven, det brukar inte orsaka problem så länge det är rätt tätat. Viktigast är att vattnet rinner fritt och att inget fastnar. Använd silikonbaserat glidmedel, det funkar bra och är säkert för rör.

TV-app TV-app skrev:
Det ser helt normalt ut med en liten kant vid skarven, det brukar inte orsaka problem så länge det är rätt tätat. Viktigast är att vattnet rinner fritt och att inget fastnar. Använd silikonbaserat glidmedel, det funkar bra och är säkert för rör.
Intimt glidmedel redan använt och det funkade fint för att föra in rördelen 😆🙈.

Ang. kanten. Även om en kant inte skapar några större problem, så är min fråga: varför? I min skalle bör det vara "rör i röret" i hela avloppsstammen. På samma sätt som min rörböj fördes IN in det vita röret i bild. Det måste finnas en teknisk förklaring.

Redigerat:
TV-app TV-app skrev:
Det är faktiskt inte korrekt utfört och strider mot gällande branschregler att ha skarv mot flödesriktningen.

Rickard.
Dracula Dracula skrev:
Det är faktiskt inte korrekt utfört och strider mot gällande branschregler att ha skarv mot flödesriktningen.
Hur är det tänkt att en sån här ska användas då? shopping.webp
Skapa konto

Bilden har ganska dålig skärpa så det är lite svårt att veta vad jag ser men korrekt utförda skarvar är täta oavsett flödesriktning.

Glidmedel är bara ett glidmedel och det är gummit som tätar så du behöver inte oroa dig för det.
diskmedel duger för mindre rör men det är inte lika bra som glidex, det från nattduksbordet är väl lite onödigt dyrt bara.

• Haha
Johan Gunverth
  • Laddar…
Rickard.
Jag kommer inte läsa ai svaret men men generella avloppssdelar har ingen flödesriktning.
Tror du inte på mig kan du gå in på ahlsells hemsida och hitta ett hel drös med rördelar som inte skullr kunna användas alls om det inte var så.

Tillägger att jag fortfarande inte vet om ditt rör är rimligt gjort då jag inte kan se det på bilden. Bara för att man får skarva muffar åt båda hållen betyder inte att alla skarvar är lämpliga överallt.

Redigerat:
Dracula Dracula skrev:
Vart hittar du den regeln?

• Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Det här är ju under diskhon så om du tätar i skåpet och använder droppskydd eller vad det nu heter så lär inget kunna gå knas så att en skada uppstår.

Krilleman
Det där med flödesriktning stämmer inte. Men kan man underlätta för flödet så gör man alltid det. Som tillexempel att alltid använda muffen på ett rör (som bara är en halv dubbelmuff) kontra en riktig dubbelmuff.

Om det vore förbjudet, hur installerar man då en vanlig dubbelmuff, en böj med två muffar eller ett grenrör med tre muffar?

1784446316439.png
Skapa konto

1784446298941.png
Skapa konto

1784446223906.png
Skapa konto

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Dracula Dracula skrev:
Hej
Nu skriver du saker som du inte vet någonting om!
Det strider INTE mot gällande branschregler.
Var har du fått det ifrån?

Du får ursäkta min hårda ton men jag är så trött på folk som tvärsäkert uttalar sig om saker de tror sig kunna, då de litar på en AI som hallucinerar…

/ Björkskär

• Gilla
Intet och 2 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Jag kommer inte läsa ai svaret men men generella avloppssdelar har ingen flödesriktning.
Tror du inte på mig kan du gå in på ahlsells hemsida och hitta ett hel drös med rördelar som inte skullr kunna användas alls om det inte var så.

Tillägger att jag fortfarande inte vet om ditt rör är rimligt gjort då jag inte kan se det på bilden. Bara för att man får skarva muffar åt båda hållen betyder inte att alla skarvar är lämpliga överallt.
I Sverige ska avloppsvatten alltid rinna med muffen, aldrig mot den. Att montera rören bakvända är ett installationsfel som inte godkänns av besiktningsmän eller försäkringsbolag om det skulle orsaka en vattenskada eller upprepade stopp.

Enligt Säker Vattens branschregler kapitel 4.4.1 ska spillvattenledningar monteras enligt tillverkarens dokumenterade monteringsanvisningar. Tillverkaren (t.ex. Pipelife/Wavin) anger att slätändan ska monteras i muffen i flödesriktningen. Att montera muffen mot strömmen skapar en invändig kant som strider mot kravet på en fackmässigt utförd installation och ökar risken för framtida stopp.

Krilleman Krilleman skrev:
Det där med flödesriktning stämmer inte. Men kan man underlätta för flödet så gör man alltid det. Som tillexempel att alltid använda muffen på ett rör (som bara är en halv dubbelmuff) kontra en riktig dubbelmuff.

Om det vore förbjudet, hur installerar man då en vanlig dubbelmuff, en böj med två muffar eller ett grenrör med tre muffar?

[bild]

[bild]

[bild]
Det är skillnad på fabriksgjutna rördelar och att lägga rören åt fel håll. Grenrör och böjar har en invändig fasning (klack) som gör att det blir en slät övergång inuti, så vattnet rinner aldrig mot en kant där. Vanliga raka rör ska enligt tillverkarnas monteringsanvisningar alltid läggas med muffen i flödesriktningen för att undvika att det bildas en invändig tröskel som orsakar stopp. Att påstå att flödesriktning inte stämmer går helt emot både Säker Vatten och tillverkarnas egna installationsmanualer.

B Björkskär skrev:
Hej
Nu skriver du saker som du inte vet någonting om!
Det strider INTE mot gällande branschregler.
Var har du fått det ifrån?

Du får ursäkta min hårda ton men jag är så trött på folk som tvärsäkert uttalar sig om saker de tror sig kunna, då de litar på en AI som hallucinerar…

/ Björkskär
Läs mina svar.

T TypRätt skrev:
Det här är ju under diskhon så om du tätar i skåpet och använder droppskydd eller vad det nu heter så lär inget kunna gå knas så att en skada uppstår.
Märkligt svar. Det är en fråga om rätt eller fel, inte hur man städar upp skåpet av ett läckande rör. Och för din info, röret i fråga droppar, pga stående vatten i röret, pga skarven.

Dracula Dracula skrev:
Märkligt svar. Det är en fråga om rätt eller fel, inte hur man städar upp skåpet av ett läckande rör. Och för din info, röret i fråga droppar, pga stående vatten i röret, pga skarven.
Ja alltså om ditt rör droppar redan nu funkar ju nuvarande lösning uppenbarligen inte men det hade du ju inte skrivit innan jag skrev något. Gummiringen borde dock gör att det är helt tätt kring röret ut från väggen. Jag hade nog sett det som större risk att det börjar läcka kring det inre röret, i väggen. Det jag syftade till är att om det nu fungerar idag (vilket jag antog) men finns en risk för att börja droppa i framtiden är det ju inte som en ledning under tryck vi pratar om, har du tätat i skåpet skulle du ju börja märka om det kom någon droppe och hinna avhjälpa detta långt innan det blir någon skada på skåpet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.