Det du skriver RCBO brukar här på forumet kallas PSA alltså personskyddsautomat som är kombinerad jordfelsbrytare och säkring i ett. Typiska rena jordfelsbrytare brukar mer internationellt allmänt kallas RCD och specifikt RCCD eller RCCB. För de med mer nordamerikansk påverkan kommer ytterligare sätt in där GF kommer in som översatt jordfel som tex då GFCI osv.

Du skrev så omfattande med förkortningar och allt så jag antog du hade det klart för dig.

• Gilla
Oldfart och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Det du skriver RCBO brukar här på forumet kallas PSA alltså personskyddsautomat som är kombinerad jordfelsbrytare och säkring i ett. Typiska rena jordfelsbrytare brukar mer internationellt allmänt kallas RCD och specifikt RCCD eller RCCB. För de med mer nordamerikansk påverkan kommer ytterligare sätt in där GF kommer in som översatt jordfel som tex då GFCI osv.

Du skrev så omfattande med förkortningar och allt så jag antog du hade det klart för dig.
Tack!! Jag är mest intresserad men har helt klart brister. Men bra ändå med just detta fel, för själva poängen med mitt inlägg var att skyddet i varmvattenberedaren inte verkar vara lika bra som en jordfelsbrytare (eller personskyddsautomat), så det som vi kallar jordfelsbrytare borde installeras helt oavsett om anläggningen jordas eller ej.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
S Svante Svenson skrev:
Tack!! Jag är mest intresserad men har helt klart brister. Men bra ändå med just detta fel, för själva poängen med mitt inlägg var att skyddet i varmvattenberedaren inte verkar vara lika bra som en jordfelsbrytare (eller personskyddsautomat), så det som vi kallar jordfelsbrytare borde installeras helt oavsett om anläggningen jordas eller ej.
Det har du rätt i och TS bör och kan enkelt ordna allt bra genom installation av en JFB. Och gärna undvika att anta TN system oavsett om det är så eller ej med spettet som installerats för VV är det praktiskt ok.

• Gilla
Svante Svenson
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Nyheten verkar ha nått Sverige i allafall
[länk]
Ok, ja det är tragiskt när det händer och det händer säkert då och då i hela världen, men faktum är att om man tänker på att det finns ca 65 miljoner invånare här, ca 2 miljoner expat och ca 50 miljoner turister per år så händer sådana här olyckor extremt sällan trots det halvtaskiga elnätet. Men oavsett var man bor eller framför allt turistar kan man ju välja övernattningsplats, på Krabi och öarna runt där finns många semesterbyar bestående av basthus direkt på stranden som byggts och drivs av oseriösa utlänningar som vill komma undan så billigt som möjligt och därför gör alla installationer själv och med billigt material. De har stället enbart som en förevändning att få stanna i Thailand trots de är för unga för att få pensionärsvisum. Dessa ska man kanske undvika och istället välja ett riktigt och seriöst hotell även om man måste promenera 2-3 minuter till stranden.

Redigerat:
A
D Dilato skrev:
Du måste kolla att den fungerar med jämna mellanrum men det gör den säkert.
[media]

Ok, de kommer jag göra ofta nu.
Jordkabeln går bara från VV till kopparstången ner i marken.
Någon frågade om det går jordkabel från kopparstången till elcentralen, men det gör det inte. Däremot är det väldigt nära så det skulle inte vara ett problem att dra en sån kabel, om man bara visste var i elcentralen den ska kopplas in.

A
z
GK100 GK100 skrev:

Ok, så för att sammanfatta detta och få min examen i allt ni lärt mig så bör jag alltså dra en jordkabel från kopparstaven i jorden till elcentralen, och koppla in en jordfelsbrytare, då ska jag ha jag full el säkerhet? [/QUOTE]

Det finns egentligen ingen anledning att dra skyddsjorden till elcentralen. Jordfelsbrytaren ansluts inte till jord.
Enda fördelen skulle väl vara att det blir enklare och snyggare att dra fram nya grupper med skyddsjord då allt kan dras samma väg från centralen.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Raan skrev:
Ok, men om den inte har med jord att göra, varför kallas den då jordfelsbrytare? För att röra till det kanske. :)
Det beror på en olycklig svensk översättning. Internationellt heter jordfelsbrytare ”residual current breaker”, RCB.

A
useless useless skrev:
Det finns egentligen ingen anledning att dra skyddsjorden till elcentralen. Jordfelsbrytaren ansluts inte till jord.
Enda fördelen skulle väl vara att det blir enklare och snyggare att dra fram nya grupper med skyddsjord då allt kan dras samma väg från centralen.
Ok, det förenklar allt litegrann, det ska bli en jordfelsbrytare i mitt hem, helt klart.
Tack alla för all ovärderlig information. Nu vet jag betydligt mer än innan jag ställde min fråga.

• Gilla
Svante Svenson
  • Laddar…
Raan skrev:
Ok, men om den inte har med jord att göra, varför kallas den då jordfelsbrytare? För att röra till det kanske. :)
Det har med jord att göra. Den detekterat om någon ström går fel väg, normalt sett via jord. Men inte nödvändigtvis skyddsjord. Den kan lika gärna leta sig till jorden via vattenledningsrör och annat.

A
D Daniel 109 skrev:
Det har med jord att göra. Den detekterat om någon ström går fel väg, normalt sett via jord. Men inte nödvändigtvis skyddsjord. Den kan lika gärna leta sig till jorden via vattenledningsrör och annat.
Jag har börjat fatta denna röran nu, det var för det kallas jfb som rör till det i en lekmans tomma skalle :)

A
Raan skrev:
Ok, ja det är tragiskt när det händer och det händer säkert då och då i hela världen, men faktum är att om man tänker på att det finns ca 65 miljoner invånare här, ca 2 miljoner expat och ca 50 miljoner turister per år så händer sådana här olyckor extremt sällan trots det halvtaskiga elnätet. Men oavsett var man bor eller framför allt turistar kan man ju välja övernattningsplats, på Krabi och öarna runt där finns många semesterbyar bestående av basthus direkt på stranden som byggts och drivs av oseriösa utlänningar som vill komma undan så billigt som möjligt och därför gör alla installationer själv och med billigt material. De har stället enbart som en förevändning att få stanna i Thailand trots de är för unga för att få pensionärsvisum. Dessa ska man kanske undvika och istället välja ett riktigt och seriöst hotell även om man måste promenera 2-3 minuter till stranden.
När man talar om trollen....
Detta hände idag i Stockholm, trist när olyckor sker men bra att visa att man behöver inte vara rädd för just Thailand när något händer här, för saker kan hända överallt.

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/vatten-blev-stroemfoerande-tre-personer-skadade.tWblJ7lYt

Raan skrev:
När man talar om trollen....
Detta hände idag i Stockholm, trist när olyckor sker men bra att visa att man behöver inte vara rädd för just Thailand när något händer här, för saker kan hända överallt.

[länk]
Just den typen av olyckor är väldigt mycket vanligare där. Vi har väldigt få elolyckor här.

• Gilla
CarVal
  • Laddar…
A
D Daniel 109 skrev:
Just den typen av olyckor är väldigt mycket vanligare där. Vi har väldigt få elolyckor här.
Tror faktist inte att det är så många olyckor av det slaget här, anledningen till det är att de som har varmvatten är hotell, expat och rika thai varav majoriteten bor i condon eller villa där el är säkert installerat redan vid bygget. Den vanliga thailändaren har definitivt inte varmvatten, de har oftast inte ens dusch utan bara en stor plasttunna eller betong kärl inbyggt i huset, och en skopa som de häller över sig. Dusch begriper de sig inte på, de tror det går åt mer vatten att duscha. Så för att få ner vattenräkningen så tror de att de lurar vattenverket genom att låta kranen så och droppa konstant så tunnan fylls, vilket är ett olidligt störande ljud. Och under de 40 år jag bott här så var detta första gången jag hörde talas om en sån olycka, men det är klart att det kan förekomma utan att det sänds på nyheterna. El har den vanliga thailändaren enbart för belysning. Några få har kylskåp som man enbart använder för att kyla vatten. Överbliven mat förvaras i ett vanligt skåp, frysta saker är sällsynt men behövs det förvaras så gäller en stor plastbox med iskuber.
Man kan ju ifrågasätta hygienen med detta förfarande, men det fungerar ju.

Redigerat:
https://villamarisa11.com/index.php/elsakerhet/
Stämmer det så är det en stor skillnad, ca 20 ggr så många dödsfall som i Sverige och 4000-6000 allvarliga elolyckor, TROTS att el tydligen inte är så vanligt. Det tyder på en mycket låg standard på dom installationer som finns.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.