10 587 läst ·
88 svar
11k läst
88 svar
En kanske lite udda fråga om el-jord
Ok, vi har ju inget som har med värme att göra här, utom vattenvärmaren till duschen men den vet jag har både jordkabel och nått som kallas ELB som bryter när det blir nått fel. Det som jag har är kyl/Frys och tvättmaskin, men tvättmaskinen står ute som är normalt här och den är jordad till samma kopparstav som varmvattnet. Men strömmen kommer från elcentralen (säkringsskåpet) för båda. Vi har minst +30° dygnet runt så värme råder det ingen brist på. AC är kopplad till säkringsskåpet också.H halj skrev:den bryter vid jordfel, t.ex när du tar i något spänningsatt och strömmen går via dig och vidare till jord istället för att gå via neutralledaren som normalt. Det blir då en mindre ström i neutralledaren än i fasledaren som normalt är lika stora och jordfelsbrytaren bryter.
Det handlar om jord men inte om just den gulgröna jordkabeln. Du kan jordas via t.ex. vattenburna element.
Det som inte får jord är strömbrytare till lampor, micron, vattenkokare, kaffebryggaren och vattenkylaren. Men alla dessa är helt nya och inte så troligt kanske att de har nån skada i elsystemet.
Läsa gärna denna tråden:
https://www.byggahus.se/forum/threads/nyinstallation-av-el-i-thailand.267732/
https://www.byggahus.se/forum/threads/nyinstallation-av-el-i-thailand.267732/
Du har ingen JFB där det är säkringar alla tre och den första tvåpolig och kanske då använd som huvudbrytare. Om du sätter in en JFB får du som sagt bra skydd oberoende om nätet är jordat efter olika principer. Det är alltid jordat och namnet på brytaren är bra även om den inte är behöver den sista biten tråd till uttag mm är den helt beroende av jord i andra punkter.Raan skrev:
Så vill du göra något enkelt och vettigt installera en JFB. Sen om du får klart för dig om du har TN eller TT där kan du ev göra normal anslutning av jord till dina apparater, uttag osv.
Lite O/T här ang namnet jordfelsbrytare som lite då och då klagas på fel namn. Har själv oxå ibland funderingar på bättre namn men som någon skrev för ett tag sedan så är det svårt att ändra på en hel branch på att döpa om ett jordfel till något annat.
Felet enligt mig är ju att man ofta förkortar namnet på skyddsjord till bara joord och då rör det till saker.
En jordfelsbrytare bryter vid jordfel och behöver inte skyddsjord för att fungera.
Felet enligt mig är ju att man ofta förkortar namnet på skyddsjord till bara joord och då rör det till saker.
En jordfelsbrytare bryter vid jordfel och behöver inte skyddsjord för att fungera.
Ok, men till det att koppla in en jfb krävs väl en elektriker, och en ny större säkringsbox då antar jag.GK100 skrev:
Du har ingen JFB där det är säkringar alla tre och den första tvåpolig och kanske då använd som huvudbrytare. Om du sätter in en JFB får du som sagt bra skydd oberoende om nätet är jordat efter olika principer. Det är alltid jordat och namnet på brytaren är bra även om den inte är behöver den sista biten tråd till uttag mm är den helt beroende av jord i andra punkter.
Så vill du göra något enkelt och vettigt installera en JFB. Sen om du får klart för dig om du har TN eller TT där kan du ev göra normal anslutning av jord till dina apparater, uttag osv.
En sak är säker iaf, jag är oerhört tacksam för all er hjälp och jag har lärt mig betydligt mer än jag visste för några dagar sen.
Möjligen har ni lyckats få mig lite osäkrare på min el
Det krävs en större central ja. Uppenbarligen finns inget krav på elektriker. Men man måste ju veta hur man ska göra.
Man kan även ha separata jfb som är installerade i en egna kapslingar (låda) på anslutningen till en grupp eller en specifik apparat. Det du benämner ELB högre upp som satt vid varmvattenberedaren, kan det vara en jfb? Ta en bild om det är något som sitter i en egen låda.
Sen är det så klart att föredra att ha en jfb som skyddar hela elinstallationen.
Sen är det så klart att föredra att ha en jfb som skyddar hela elinstallationen.
Det finns något som heter personskyddsautomat och det är en kombination av säkring och jordfelsbrytare. Då skulle man kunna byta ut säkringarna mot sådana. Det finns PSA som bara kräver 1 modulplats.
Typ https://www.garo.se/sv/proffs/produ...ersonskyddsbrytare/personsk-br-gc-c-kar-6a-2p
Typ https://www.garo.se/sv/proffs/produ...ersonskyddsbrytare/personsk-br-gc-c-kar-6a-2p
Det ELB sitter inbyggd och under vattenvärmaren, jag ska fixa en bild när jag kommer hem.D Dublin skrev:Man kan även ha separata jfb som är installerade i en egna kapslingar (låda) på anslutningen till en grupp eller en specifik apparat. Det du benämner ELB högre upp som satt vid varmvattenberedaren, kan det vara en jfb? Ta en bild om det är något som sitter i en egen låda.
Ok, fattar. Jag ska fixa det. Allt detta har gjort mig osäker på mitt el. Att det inte varit krav på jordat i Thailand fram till för ett par år sedan beror troligen på att merparten av Thailändska hushåll inte använder el till annat än lampor och vad jag förstått så är det inte krav på jordade strömbrytare ens i Sverige.Logad skrev:
I Sverige ska det numera finnas skyddsjord draget till lamputtag (gamla anläggningar behöver inte). Till brytarna krävs bara fas och tändtråd men moderniteter som trådlösa dimmers och liknande kan behöva en nolla.Raan skrev:Ok, fattar. Jag ska fixa det. Allt detta har gjort mig osäker på mitt el. Att det inte varit krav på jordat i Thailand fram till för ett par år sedan beror troligen på att merparten av Thailändska hushåll inte använder el till annat än lampor och vad jag förstått så är det inte krav på jordade strömbrytare ens i Sverige.
Men för att få el genom kroppen så krävs det väl att man håller i två saker samtidigt? Tex en kontakt och ett föremål som är anslutet till el, tex om man håller i kaffebryggaren samtidigt som man stoppar in kontakten? Om man bara stoppar i kontakten men inte vidrör kaffebryggaren är det då lika farligt?Logad skrev: