Band of brothers är baserad på verkliga händelser. Missa inte extramaterialet

MultiMan
Stew skrev:
Jag gick imot läkarnas rekommendationer gällande pencilinmängden. Högsta dos av denna sorten är 2 kapslar 3ggr dagligen. Märkte att denna dosen gjorde nått bra, men kom inte hela vägen. Så jag har tagit en extra varje kväll. Och redan andra kvällen försvann febern. Tur att jag lärt mig att lyssna på kroppen mer än på läkarna :) 7g pencilin / dag. Det borde ju ge effekt.

Sitter i biorummet som vanligt. Tittar igenom alla nya Batmanfilmer. Bästa serien filmer av alla Marvel / dc tycker jag. Hög kvalitet på alla. Tre är det va?

Mvh Stefan
Biotillgängligheten kan skilja rätt rejält beroende på kroppens status i övrigt, speciellt när det gäller antibiotika. Som förenklat exempel kanske du bara kan ta upp 30% av den aktiva substansen, medan din medmänniska kan ta upp 55%. Kan vara väldigt lurigt och därför måste dosen ibland anpassas utifrån det.

Beroende på substans påverkar även vad du äter samtidigt, pH i just din mag/tarmkanal vid intaget osv.

Jajamen, finns bara 2, får hoppas på en tredje;)

MultiManOriginal skrev:
Biotillgängligheten kan skilja rätt rejält beroende på kroppens status i övrigt, speciellt när det gäller antibiotika. Som förenklat exempel kanske du bara kan ta upp 30% av den aktiva substansen, medan din medmänniska kan ta upp 55%. Kan vara väldigt lurigt och därför måste dosen ibland anpassas utifrån det.

Beroende på substans påverkar även vad du äter samtidigt, pH i just din mag/tarmkanal vid intaget osv.
Aha. Här var det någon som kunde. Tack. Läkaren jag pratade med senast. Var i fredags sa att det gick att höja dosen men hon rekommenderade att jag pratade med ansvarig läkare först. En läkare som jag omöjligen kan gå tag på. Det är han som är min operatör. Så jag tog ett eget beslut.
Tror du att en extra tablett (500mg) citadroxal gör den skillnaden som jag skrev om eller var det andra omständigheter?

har du provat med ljudböcker på kvällen? jag somnar direkt :) har iof inga problem att sova annars heller.

• Gilla
D-bug
  • Laddar…
Gillar du band of Brothers så finns ju också "fortsättningen"; the pacific, båda är enligt mig sjukt bra serier.
Vill du vila ögonen lite så kan jag varmt rekommendera "P3 dokumentär". Det finns en massa program att ladda ner på SR's hemsida.
Kul att läsa att du mår bättre, kämpa på!

Lostmoose skrev:
Gillar du band of Brothers så finns ju också "fortsättningen"; the pacific, båda är enligt mig sjukt bra serier.
Jag vill inte vara en party pooper, men Pacific når ju inte halvvägs till Band of Brothers.

Måste berätta: När jag träffade min svåger för ett tag sedan så berättade jag om dig och den nya medicinen du ska få. Han sa då att, han hade träffat en gammal kollega nyligen. Kollegan hade haft cancer i många år (5+) och det hade bl a satt sig i skelettet. Han hade nu fått en ny medicin och hans cancervärden hade sjunkit och han kände sig mycket bättre, var som en ny människa. Vet inte om det var caprelsa, men visst låter det hoppfullt med de nya supermedicinerna?

Marlen Eskilsson skrev:
Måste berätta: När jag träffade min svåger för ett tag sedan så berättade jag om dig och den nya medicinen du ska få. Han sa då att, han hade träffat en gammal kollega nyligen. Kollegan hade haft cancer i många år (5+) och det hade bl a satt sig i skelettet. Han hade nu fått en ny medicin och hans cancervärden hade sjunkit och han kände sig mycket bättre, var som en ny människa. Vet inte om det var caprelsa, men visst låter det hoppfullt med de nya supermedicinerna?
Hej vännen,

Ja. Det har skett otroligt mycket. Allt tack vare stamcellsforskningen om jag inte är fel påläst. Idag är inte problemet att ta kål på cancercellerna utan snarare att hitta dem och inte döda friska celler. Vissa cancerformer är lätta att träffa. Son min cancer fast den vanliga former pappilär. Göm medicinen i jod. Cancercellerna vill ha jod. Kaboom. Döda. Alla blir friska nästan. Min variant och din svågers kompis är inte lika lätta. Svårare att träffa rätt. Men nu kommer det mediciner som börjar klara av jobbet. De hittar markörer i cellerna som de kan skjuta på. Otänkbart för några år sedan. Verklighet idag.
Skönt att höra en positiv historia från en annan kronisk sjuk. Visar att cancern kan vara längre gången än hos mig och den kan bromsas.

Mvh

Stefan

Har just haft läkarbesök hemma. Det har inte hänt på 25 år typ. Ska prova en helt ny smärtlindring. Som inte är en opiat. Drar igång efter op. Hoppas den hjälper mig. Bra mot nervsmärtor tydligen.

Visade läkaren och ssk tomten, huset och biorummet. De var mäkta imponerade av bion. Stannade här i två timmar nästan. Och har en timma att köra. När hände det senast? En läkare som lägger tre timmar på en patient utanför operatörsrummet? Mäkta överraskad. Normalt är det 10 min vid ronden eller 45min max vid besök.
Läkaren hade med sig en missil till Sahlgrenska sa han. Räknade med att jag fortfarande mådde lika illa. Men tre dagar utan feber gör underverk. Orkade möta dem nere vid grinden.

Nu gäller det att febern inte kommer tillbaka så att op kan bli av och jag kan bli av med denna skit- tracken. Trött på den nu.

Laddade hem och börjar kolla på band of brothers. Hög kvalitet.
Just nu tittat jag på hans and gretel. Låg kvalitet. :)

Mvh

Stefan

• Gilla
Jante och 3 till
  • Laddar…
Hej verkligen nice biorum, kul att höra att det finns bionördar som jag själv i nästan varje hem. Jag har ett också och ångrar inte en sekund av att man gjorde detta. En bra film gör mig riktigt gott ibland.
Lycka till med allt.
Ps. Jag byggde också på en kulle, fick dock spränga en hel del.Ds
http://www.minhembio.com/JGT

Dagen innan inläggning. Normalt har jag energi. Vid vissa operationer har jag nästan sett fram imot att få det gjort. Men inte denna gången. 5v infektion med allt det medför har tagit mina krafter. Nu går jag på ångor.

I morgon är värsta dagen. Väntan på operationsdagen. Skriv gärna massa vad som helst i tråden så kan det underhålla mig lite. :)

Hör säkert av mig innan op. Men annars håll tummarna på torsdag.

Mvh Stefan

• Gilla
D09
  • Laddar…
Ut med skittracken! ;)

Kommer att tänka på dig och hålla tummarna. Har en god vän som skall opereras imorgon. Pumpen...

Själv har jag legat under kniven för blindtarmen en gång för länge sen.:)

• Gilla
D09
  • Laddar…
Håller tummarna redan nu! Lycka till!

• Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.