Blackadder. Jag håller med dig - om målet för verksamheten och branschen som helhet är just att "komma i tid och vara någorlunda nykter". Jag hoppas och tror att man har högre ambitioner än så.

• Gilla
LGG-01 och 1 till
  • Laddar…
Glufsglufs skrev:
Men...varför ska branschen ta tag i det? Branschen verkar inte lida. De som "lider" är ju kunderna och så länge kunderna envisas med att anlita klåpare, lurendrejare och andra avarter samt även dyra seriösa så har allt sin gilla gång.
Gnäll inte på branschen, gnäll på kunderna som låter företagen överleva genom det system som ni har problem med.
Visst kan man se det på det sättet. Ett annat sätt att se på det är att vissa i branschen utnyttjar kundernas okunskap för att tjäna pengar. Per definition så kan ju inte en oinsatt kund försvara sig mot en bisarr prissättning eftersom de helt enkelt inte kan eller har förmågan att kolla upp vad som är rimligt innan de beställer tjänsten.

Man kan naturligtvis alltid hävda att kunden får skylla sig själv om man inte förstått bättre eller frågat ordentligt innan men kan man verkligen bli upprörd i efterhand om kunden är missnöjd när man vet med sig att man inte informerat ordentligt om sin prissättning?

De flesta hantverkare här verkar ha ett rimligt materialpåslag på sina jobb men försvarar samtidigt förekomsten av grossisternas prislistor och de som utnyttjar systemet med grossisternas prislistor för stora påslag vilket är lite intressant.

Borde det inte ligga i deras intresse att lurendrejare och dyra avarter sållas bort vilket skulle kunna vara möjligt om exempelvis en branschorganisation hade tydliga regler vad gäller påslag och prisinformation ut till kund.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag har bara så svårt att förstå hur en näringsidkare kan ta skada, av att en annan näringsidkare missköter sig?

Och varför det skulle ligga i hans intresse att ordna det?

Vänder man på steken, så är det ju som att tycka, att en kund ska se till att andra kunder sköter sig?

Eller vad är det jag missar?

P
En näringsidkare som struntar i skatter, arbetsmiljö för anställda och andra regler kan hålla lägre priser och därmed konkurrera ut de som inte missköter sig.

De kan också ge lägre offerter om de satt i system att ta igen pengarna genom att mer eller mindre lura kunderna på mer pengar senare. De ärliga drabbas för att de får då inte jobben.

Redigerat av moderator:
bra-byggare skrev:
En näringsidkare som struntar i skatter, arbetsmiljö för anställda och andra regler kan hålla lägre priser och därmed konkurrera ut de som inte missköter sig.

De kan också ge lägre offerter om de satt i system att ta igen pengarna genom att mer eller mindre lura kunderna på mer pengar senare. De ärliga drabbas för att de får då inte jobben.
Exakt så är de i vår bransch ! Men så länge nån dum jävel vill anlita dem så lever dylika vidare ! De är ju billigt...

blackadder skrev:
Jag har bara så svårt att förstå hur en näringsidkare kan ta skada, av att en annan näringsidkare missköter sig?

Vänder man på steken, så är det ju som att tycka, att en kund ska se till att andra kunder sköter sig?

Det tas upp gång på gång av vissa hantverkare att majoriteten av alla kunder enbart tittar på timpriserna. Så jag tar ett enkelt exempel för att försöka förklara vad jag menar:

En kund vill ha ett jobb utfört som tar 20 timmar och kräver material för 5000:-

Hantverkare A
Timpris 600:-/tim + moms
Materialpris ut till kund: 6000:- (Påslag 20%, Vinst på materialet 1000:-)
Totalkostnad för kund: 21 000:-

Hantverkare B
Timpris: 400:-/tim + moms
Materialpris ut till kund: 15 000:- (Påslag 200%, Vinst på materialet 10 000:-)
Totalkostnad för kund: 25 000:-

Om det är så som påstås att i princip alla kunder bara tittar på timkostnaden och inte förstår sig på den lite knepiga prismodell som används inom exempelvis el och VVS när det ska avgöras vem man väljer så skulle i alla fall jag tycka att det fanns ett problem om jag var hantverkare A.

Så som jag ser det leder stora mer eller mindre dolda påslag till en skev konkurrens mellan en hantverkare som har förhållandevis låga påslag och en hantverkare som verkligen utnyttjar systemet. Därför så ansåg jag att det skulle ligga i många hantverkares intresse att gemensamt jobba för en mer transparent debiteringsmodell och tydligare prisinformation ut till kund.

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
ullberg
mr_bygg skrev:
Hantverkare A
Totalkostnad för kund: 16 000:-

Hantverkare B
Det blir väl 21k kontra 25k men sen kan man ju lägga på rot och så ökar skillnaden igen...

/U

Helt rätt, gick lite för snabbt i uträkning men nu är det korrigerat.

Mikael_L
blackadder skrev:

Det du möjligen missar är att här på forumet återkommer vissa ständigt med att dels försvara dåliga hantverkare, dels försvara (för oss kunder) märkliga affärsupplägg och till råga på allt bli arga över att känna sig utpekade, bli dragna över samma kam och tycka att vi "som klagar" borde förstå bättre.

Då verkar man tycka sig vara drabbad, men samtidigt tycka att allt är i tingens rätta ordning.
Ja lite konstigt.

Men det gäller ju långt ifrån alla, det verkar mest vara några få (som frekventerar forumet) som ständigt har detta "problem".

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag skulle vilja ha en sån här röris/elis:

Hantverkare: Hej. När jag jobbar hos dig behöver jag ha en nettointäkt till firman på 5000 kr/dag för att det ska gå runt. Har du ROT-avdrag kvar att nyttja?
Jag: Japp det har jag.
Hantverkare: Då föreslår jag prismodell 2: 625 kr/h + moms men då tar jag 0% i marginal på materialet och ingen kostnad för servicebil. Du får en kopia på min faktura från Ahlsell, då landar du på ungefär samma kostnad för material som elbutik.se. Totalen för dig med moms blir 3125:- per dag efter moms plus materialet efter ROT. Det är helt lagligt också.

Om du vill kan vi köra prismodell 1. 450 kr/h + moms för jobbet, 350:- för servicebil och 60% påslag på materialet. Då blir totalen 2250 för jobbet efter ROT plus 437,50 för servicebilen. Alltså 2687,50 :- plus materialet.

• Gilla
blakkdukk
  • Laddar…
Majgårdarna
Är det inte ganska dyrt att anlita hantverkare i Sverige jämfört med andra länder?

mr_bygg skrev:
Det tas upp gång på gång av vissa hantverkare att majoriteten av alla kunder enbart tittar på timpriserna. Så jag tar ett enkelt exempel för att försöka förklara vad jag menar:

En kund vill ha ett jobb utfört som tar 20 timmar och kräver material för 5000:-

Hantverkare A
Totalkostnad för kund: 21 000:-

Hantverkare B

Om det är så som påstås att i princip alla kunder bara tittar på timkostnaden och inte förstår sig på den lite knepiga prismodell som används inom exempelvis el och VVS när det ska avgöras vem man väljer så skulle i alla fall jag tycka att det fanns ett problem om jag var hantverkare A.

Så som jag ser det leder stora mer eller mindre dolda påslag till en skev konkurrens mellan en hantverkare som har förhållandevis låga påslag och en hantverkare som verkligen utnyttjar systemet. Därför så ansåg jag att det skulle ligga i många hantverkares intresse att gemensamt jobba för en mer transparent debiteringsmodell och tydligare prisinformation ut till kund.
Men om nu seriösa företagare lyckas med detta, skulle det innebära en förändring?
de oseriösa "luras" ju för att få jobb och kommer troligtvis fortsätta med det, kunder som inte frågar verkar det ju finnas en obegränsad mängd av.

Mikael_L skrev:
Det du möjligen missar är att här på forumet återkommer vissa ständigt med att dels försvara dåliga hantverkare, dels försvara (för oss kunder) märkliga affärsupplägg och till råga på allt bli arga över att känna sig utpekade, bli dragna över samma kam och tycka att vi "som klagar" borde förstå bättre.

Då verkar man tycka sig vara drabbad, men samtidigt tycka att allt är i tingens rätta ordning.
Ja lite konstigt.

Men det gäller ju långt ifrån alla, det verkar mest vara några få (som frekventerar forumet) som ständigt har detta "problem".
Är väl alltid bra att alla sidor får komma till tals, lite sämre att man inte använder riktiga fakta för att stödja sina påståenden ibland..

Tyvärr drar i princip alla dessa "debatter" iväg, man kan undra vilka som egentligen läser de milslånga inläggen som börjar uppkomma ett par sidor in.

Nyfniken skrev:
För att det går.

Svensson är rädd för att koppla el och dra vatten själv helt enkelt.
Helt riktig.....som så mycket annat.....priser är satta efter vad det går att sälja saker för....gäller väl allt gissar jag?

blackadder skrev:
Men om nu seriösa företagare lyckas med detta, skulle det innebära en förändring?
de oseriösa "luras" ju för att få jobb och kommer troligtvis fortsätta med det, kunder som inte frågar verkar det ju finnas en obegränsad mängd av.
Jag tror att en mer transparent debiteringsmodell skulle försvåra för företagare att ta ut en stor vinst på materialförsäljningen ut mot kund och samtidigt göra det lättare för kunderna att jämföra olika offerter. Inom exempelvis el och VVS så är det av naturliga skäl svårt för många kunder att ha koll på vilket material som behövs för ett jobb vilket vidare gör det svårt att i förväg kolla upp vilka priser som man själv kan köpa in materialet för eller vad som är ett rimligt påslag.

Jag skulle nog inte gå så långt som att kalla det som utnyttjar grossisternas prislistor för ett stort påslag på materialet för oseriösa eller lurendrejare utan de utnyttjar helt enkelt det rådande systemet.

Men det nuvarande systemet gynnar varken kunder eller de hantverkare som istället kör med mindre påslag och en högre timdebitering som särskilt med ROT är mer fördelaktigt för de flesta kunderna. Men självklart har jag förståelse för att många hantverkare gillar upplägget eftersom man kan hålla ner timdebiteringen och ta ut en stor del av vinsten på materialförsäljningen utan att kunden förstår det.

Jag tror inte att man enkelt kan komma ifrån problematiken med den den klick av hantverkare som är oseriösa och medvetet lurar sina kunder. Men med en mer transparent debiteringsmodell så kan man i alla fall förenkla för kunder att välja "rätt" hantverkare och underlätta för de företagare som kör med en modell med högre timpris och mindre materialpåslag som i många fall också är mest fördelaktigt för kunden.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.