bra-byggare skrev:
Mycket kostnader gäller väl i högsta grad även en enmansfirma, speciellt om den inte får de rabatter som en stor firma kan få. Så enligt det resonemanget borde den stora firman både kunna ha lägre timpenning och vara billigare på material än den mindre firman.
Riktigt så enkelt är det inte, ju större firma destå mer overhead-kostnader

• Gilla
Eyeball
  • Laddar…
Jag ska helt ärligt säga att jag faktiskt inte vet alls vad grejorna kostar.

En Wago 4-6kr och en JFB 1500-2000kr kanske? Det kan kännas fel att faktiskt inte veta vad kunden får betala eller ens vad vi köper ut det för. Hade vi köpt ut det för 1000kr och lagt på 25% så kanske det är en sak att man kan höfta lite vad det kostar. Men är det något som jag hör alla Elektriker nämna är dyrt så är det faktiskt kabel. Är det något annat än tex EKK skenar priset iväg direkt. Vi arbetare blir oftast "straffade" men vi kan faktiskt inget göra mer än att hänvisa till kontoret.

Förresten när ni tänker efter så finns samma "rabatter" i alla butiker. Varför kan Biltema sälja en sak för 50kr medans jula säljer samma för 60kr? Många säger andra handsortering eller kinakopia. Så är inte fallet.

Om systemet är bra vet jag faktiskt inte. Lite skev prisbild måhända.

P
noone70 skrev:
Riktigt så enkelt är det inte, ju större firma destå mer overhead-kostnader
Så enkelt är det inte heller. Mer overhead i reda pengar ja, men inte nödvändigtvis i relation till t.ex. omsättning. Kan också finnas stordriftsfördelar med större företag som inte mindre företag kan uppnå.

Men min poäng var att
noone70 skrev:
bilar, verktyg, kontorsmaterial etc.
även gäller mindre firmor så jag kan inte riktigt förstå hur dessa kostnader har med rabattens storlek vs. företagets storlek att göra.

Redigerat av moderator:
Ytterligare en tråd med b**s...

När ska det sluta tramsas med rabatter hit och netton dit? När ska man anamma en helt normal terminologi kring prissättning?
Prislistorna från grossisterna är alldeles uppenbart till för att återförsäljaren/hantverkaren ska kunna motivera sin galna prissättning gentemot slutkunden.

Inköpspris + påslag = slutpris

Tämligen enkelt, att gasta nettoprislista och att man får ta del av rabatter på priser ingen betalar är bedrägeri

• Gilla
piglet och 1 till
  • Laddar…
joflopp skrev:
medans elektriker och framförallt rörisar ska ha betydligt högre timpeng och helt fantastiska påslag på materialet?
För att det går.

Svensson är rädd för att koppla el och dra vatten själv helt enkelt.

• Gilla
Henri
  • Laddar…
Korvgubbe
Rädd för att koppla el kanske många är, men när det gäller just el så finns det även en lagstiftning som säger att du inte får göra det själv. Så då är det bara att vackert betala eller att bryta mot lagen.

Vatten är en bättre jämförelse, men där tror jag en stor del av rädslan för att göra det själv är påtvingad från försäkringsbolag som ger sken av att inte betala ut ett öre om du gjort det själv, trots att du både kan och får.

Sist jag hade elektriker hemma så ställde jag fram min låda med elmaterial som jag hade köpt på ÖoBs utförsäljning och bad dem ta från den lådan i första hand och leverera själva om mitt material inte passade. Elektrikerna hade inget problem med det och jag sparade in åtminstånde några hundralappar.

ullberg skrev:
Att säga att prisbilden lider av vad som hände för 20 år sedan känns som ett svagt argument. Hade branschen velat ändra detta hade man utan problem lyckats. Ja, det är svårt att vara först, men man får förklara för kunden, och omvänt får den som är först möjligheten att säga "till skillnad från mina kollegor som tar delar av sin timpenning genom materialet kör jag med öppna kort...".

Att påstå att en kund inte förstår det resonemanget är att fördumma kunden, vi är inte så dumma, jag lovar (och de som inte fattar kanske man inte ska jobba åt, det är nog samma kunder som efteråt bestrider / klagar på fakturor "för att de inte fattat att det skulle bli så dyrt" eller kollar & klagar på påläggen).

Dessutom kunde branschen med samlade krafttag fixat det i ett nafs...

Näe, 90-talet är inte problemet...
Tro vad du vill men efter att ha jobbat på två av de större firmorna i stan och sett utvecklingen så.....90-talet hänger fortfarande i systemet.
Spelar ingen roll vad man säger till kund, de stirrar blint på timpenningen (löpande jobb) i 9 fall av 10 så de får väl skylla sig själva, jag har provat massa olika typer av presentation som påvisar att jag varit billigare än andra i totalen men det har ändå slutat med att timpenningen styrt. Undantaget är lite större projekt där offert med ett pris som inkluderar allt lämnats.
Gällande dumma kunder då....ni som sitter här och ältar byggeri, hantverkare och ekonomi kan ju redan saker/lär sig nya saker här men ni är bara en promille av alla som tar hem hantverkare.

Sen kommer vi till den ultimata frågan....det utförs X antal tusen projekt i landet varje år. Hantverkare besöker under ett arbetsliv en jädrans massa olika kunder. Av alla dessa projekt/kundbesök blir det problem? Inte många kan jag tänka mig (självklart fler koncentrerat hos klåpare). Men...varför ska branschen ta tag i det? Branschen verkar inte lida. De som "lider" är ju kunderna och så länge kunderna envisas med att anlita klåpare, lurendrejare och andra avarter samt även dyra seriösa så har allt sin gilla gång.
Gnäll inte på branschen, gnäll på kunderna som låter företagen överleva genom det system som ni har problem med.

pelpet skrev:
Sist jag hade elektriker hemma så ställde jag fram min låda med elmaterial som jag hade köpt på ÖoBs utförsäljning och bad dem ta från den lådan i första hand och leverera själva om mitt material inte passade. Elektrikerna hade inget problem med det och jag sparade in åtminstånde några hundralappar.
Säg att du sparade 500 kr på materialkostnad där.....kan nästan sätta en peng på att de spenderade en timme mer än vad de behövde om de hade använt sig av material de själva är vana att arbeta med. :x
Av egen erfarenhet när jag jämfört arbetstid vid installation med något no-name krafs från biltema och något från el-grossen så kan vissa saker ta dubbelt så lång tid att montera....klämmor för ledare helt idiotiska, delar som är lösa och far omkring, dubbelt så många lösa delar osv osv. En sak är väl ingenting men det räcker ju med 6 prylar som tar fem minuter längre att greja med så har man 30 min extra debitering där.
Men som sagt, kunden väljer ju.

Glufsglufs skrev:
Gnäll inte på branschen, gnäll på kunderna som låter företagen överleva genom det system som ni har problem med.
Just det. Det är KUNDENS fel. Det blir inte mer sant bara för att du säger det många gånger Glufsarn.

• Gilla
Korvgubbe
  • Laddar…
Glufsglufs skrev:
Säg att du sparade 500 kr på materialkostnad där.....kan nästan sätta en peng på att de spenderade en timme mer än vad de behövde om de hade använt sig av material de själva är vana att arbeta med. :x
Av egen erfarenhet när jag jämfört arbetstid vid installation med något no-name krafs från biltema och något från el-grossen så kan vissa saker ta dubbelt så lång tid att montera....klämmor för ledare helt idiotiska, delar som är lösa och far omkring, dubbelt så många lösa delar osv osv. En sak är väl ingenting men det räcker ju med 6 prylar som tar fem minuter längre att greja med så har man 30 min extra debitering där.
Men som sagt, kunden väljer ju.
De fick välja vad de ville använda. FKn (amokabel) var OK men rot-dosorna nobbade de och använde egna istället.

Elko RS-uttagen från elbutik.se var inga problem heller, liksom golvvärmetermostaten från tradera. Men där var jag mer tydlig med att jag förväntade mig att de skulle använda det materialet.

Allt material utom termostaten var köpt för eget bruk på andra ställen i huset, men jag hade inte hunnit med att installera det ännu.

Men i sak har du helt rätt. Propsar man på att anlitade experter ska använda egetköpt lågprismaterial blir det ofta dyrare i slutändan. Har själv varit med om det som konsult flera gånger.

Ja dåså...det är ju ett materialval säkert 99% av elektrikerna känner sig bekväma med men det enligt min erfarenhet händer det endast nästan bara de gånger man fått möjlighet att påpeka för kund om vilket fabrikat som föredras innan kunden handlat själv.

MathiasS skrev:
Just det. Det är KUNDENS fel. Det blir inte mer sant bara för att du säger det många gånger Glufsarn.
Jag är inte säker på vad du ville påpeka men inte tror du väl att en bransch ändrar ett helt inköps/debiteringssystem där både fabrikanten, grossisten och säljaren innan slutkund är inblandad när det funkar utmärkt så som det "alltid" har funkat just på grund av att firmorna blir anlitade. Tydligen så konkurera inte näthandel och byggvaruhus tillräckligt än för att systemet ska ändras. Alltså, kunderna måste helt enkelt sluta anlita firmorna alternativt sluta handla material genom firmorna.
Personligen sket jag fullständigt i om kund köpte material själv eller genom mig och om de köpte genom mig så hade jag ett påslag på mellan 10 och 20 % på mitt inköpspris och bland de firmor jag känner till så ligger de alla där i påslag mot privatkunder. Men som sagt.....Hemköp lade ner massor av butiker för att de var dyra och folk slutade handla....så funkar det ju.

• Gilla
LGG-01
  • Laddar…
Jag har som sagts tidigare inga problem med att grossisterna har prislistor som ger 75% rabatt på artiklar till sina kunder. Jag bestämmer själv om jag handlar till ett givet pris eller inte.

Om det var oklart så påpekade jag att det i allra högsta grad är "branschens" problem att den nedlusas av klåpare medan du vill göra det till ett kundproblem. Om inte annat så skulle ju du slippa posta inlägg på BH om branschen tog tag i eländet.

MathiasS skrev:
Om det var oklart så påpekade jag att det i allra högsta grad är "branschens" problem att den nedlusas av klåpare medan du vill göra det till ett kundproblem.
Jag skulle nog vilja hävda raka motsatsen, eller på vilket vis drabbas branschen av klåparna?

Dom bidrar ju till att ribban sänks, eller som "min" röris sa:

"-det är bra dom finns, för det räcker med att komma i tid och vara någorlunda nykter för att folk ska bli imponerade"

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.