110 462 läst ·
840 svar
110k läst
840 svar
En förlorare varje dag utan solceller?
Det gör jag gärna i en seriös tråd och där man inte kommer undan med lallande samt visar någon förmåga att gå den långa vägen med kunskaper lämpliga att börja resonemangen från. Det är knappast fallet där förvuxna smågrabbar regerar som har svårt att bortse från sig själva och sin egocentricitet.F fsn skrev:
Ett system som direkt och enkelt kan nämnas är elnätet där redan nu lokalproduktion sol ställer till problem längst ut i "kapillärerna". Det är ett simpelt tekniskt system och även där kan problem uppstå för att inte då nämna nästa steg med snedvriden användning av ekonomi, mänskliga samhällsbyggen osv med sin dynamik på helt andra nivåer.
Du får först grundligt definiera lönsamt, där faller man direkt och hårt om man är någorlunda ärlig och heltäckande.Logad skrev:
Ska man diskutera på systemnivå är det lämpligt att ta med alla parametrarna. En av dessa är det faktum att när solen levererar kan vattenkraften minska produktionen och därmed spara på vatten i magasinen. Vatten vi har nytta av på natten eller under vintern. En slags energilagring av solel. Nu är andelen solel så liten att väderväxlingar knappast påverkar nätfrekvensen, något svänghjulen i de stora verken tar hand om.
Och jo, idag är det i söder lönsamt att installera solceller även utan subventionen. Men även om vi hr den blir det sannolikt ett nollsummespel med tanke på alla arbetstillfällen solcellboomen skapat.
subventioner är inget nytt när det gäller elproduktion. Elpriset just nu visar på att marknaden absolut tål den solkraft vi har då priset är fullständigt opåverkat oavsett om det lyset ute eller regnar. Vill du svinga så hjälper jag gärna till om du gör det mot vindkraft istället som förutom grymma historiska subventioner, underblåsta av orealistiska och fullständigt idiotiska miljöpartister även är starks systemrubbade pga en fantastisk överetablering. Ned tanke på att en påtaglig del av svensk vindkraft även ägs av fossil- och kärnkraftsproducenter i Kina som lyfter feta svenka bidragspengar för sina investeringar så är gnället om lite subventioner till solceller (som jag tycker skulle vara förbehållet privatpersoner om det skall vara nåt öht) rätt ynkligt och meningslöst.Nötegårdsgubben skrev:
Jag har inget behov av att uppfattas som objektiv. Att uttrycka åsikter mot subventioner är förstås subjektivt.
Det var så jag uppfattade dig, därav frågan.
Systemhotet (i den mån det är ett sådant) är väl att det plockas russin ur kakan. Om vi subventionerar vissa kraftslag så att elutbudet ökar och pressar ner priset så får förstås konkurrenterna svårare att behålla sin lönsamhet. Sen är det bara en gradskillnad hur stor roll det spelar.
Man kanske ska ställa sig frågan... har vi råd att ignorera energi som finns tillgänglig?lars_stefan_axelsson skrev:
Med din logik så är det ingen som kör ac på sommaren.
Och inga kärnkraftverk ska få stanna för att göra underhåll under sommaren heller.
Och ingen ska behöva tänka på vad det ska bli för väder och verkligen inga automatiska system heller.
Lagring är bra men du missar att logik kan göra att lagring inte behövs i nån större utsträckning.
De enda i vardagen som egentligen är svårt att flytt på är lagning av mat.
Allt annat är ganska enkelt.
Hur stor skillnad skulle där bli om alla elektriska saker i hemmet tillåts att vänta allt från 1minut till flera timmar, som inte har med mat att göra.
Självklart menar jag saker som drar lite mer.
De bästa exemplet är diskmaskinen. Som standard borde den diska inom 24h.
Vill man ha en annan inställning så ändrar man.
Gör man inget val så är den klar senast dagen efter vid samma tidpunkt.
GK100 skrev:
Det gör jag gärna i en seriös tråd och där man inte kommer undan med lallande samt visar någon förmåga att gå den långa vägen med kunskaper lämpliga att börja resonemangen från. Det är knappast fallet där förvuxna smågrabbar regerar som har svårt att bortse från sig själva och sin egocentricitet.
Ett system som direkt och enkelt kan nämnas är elnätet där redan nu lokalproduktion sol ställer till problem längst ut i "kapillärerna". Det är ett simpelt tekniskt system och även där kan problem uppstå för att inte då nämna nästa steg med snedvriden användning av ekonomi, mänskliga samhällsbyggen osv med sin dynamik på helt andra nivåer.
Du får till att börja med göra skillnad på tekniskt system och ekonomiskt system. Jag föreslår att du fokuserar allt på det tekninska som du har kapacitet och kompentens för.
Du säger längst ut i kapillärerna, där har nätägaren ett ansvar och även en välutnyttjad möjlighet att säga nej under rätt lång tid. Även begränsa storlek är möjligt. Det rör sig inte heller om några systemrubbningar på central nivå heller direkt. Vidare så är alla växelriktare enligt standarder konfigurerade att växla ner sin output och till slut stänga ner om det behövs. Man kan ju tänka sig det omvända med, att man undviker spänningsfall längst ut i nätet pga att det finns mikroproducenter i närheten.
Och igen, skall vi prata om systemrubbningar av klass, då skall man granska vindkraften och vilken påverkan den har på nyinvestringar eller ekonomisk lönsamhet (i kombinstion med politisk övertygelse, ministerstyre av statsägda kraftproducentet och rena ekonomiska straff) på fullt fungerande och stabil kärnkraft.
Gäller det ett smältverk och ett pappersbruk med? Starta kl 23. Ibland gör det ont men man kan försöka. Det behövs en stabil baskraft och en pålitlig kontinuitet på tillgänglighet och pris. Det behöver inte vara löjligt billig el men det behöver vara stabilt. Därför är total överetablering av opålitlig energi skadligt för det finns noll lönsamhet som helt dödar intresset för att ens försöka räkna hem rn sån affär när det blåser styv kuling eller när solen är uppe och en eventuell överetablering av solceller är en verklighet. Kärnkraft är extremt pålitlig men den är dyrare /kWh. Jag tror 98,8% av Sveriges befolkning hade varit beredda att betala det priset det kostar om inte nu så efter nästa vinter. Samma sak med tyskarna.A Alexn72 skrev:Man kanske ska ställa sig frågan... har vi råd att ignorera energi som finns tillgänglig?
Med din logik så är det ingen som kör ac på sommaren.
Och inga kärnkraftverk ska få stanna för att göra underhåll under sommaren heller.
Och ingen ska behöva tänka på vad det ska bli för väder och verkligen inga automatiska system heller.
Lagring är bra men du missar att logik kan göra att lagring inte behövs i nån större utsträckning.
De enda i vardagen som egentligen är svårt att flytt på är lagning av mat.
Allt annat är ganska enkelt.
Hur stor skillnad skulle där bli om alla elektriska saker i hemmet tillåts att vänta allt från 1minut till flera timmar, som inte har med mat att göra.
Självklart menar jag saker som drar lite mer.
De bästa exemplet är diskmaskinen. Som standard borde den diska inom 24h.
Vill man ha en annan inställning så ändrar man.
Gör man inget val så är den klar senast dagen efter vid samma tidpunkt.
Tror inte de räknas som hushåll.F fsn skrev:Gäller det ett smältverk och ett pappersbruk med? Starta kl 23. Ibland gör det ont men man kan försöka. Det behövs en stabil baskraft och en pålitlig kontinuitet på tillgänglighet och pris. Det behöver inte vara löjligt billig el men det behöver vara stabilt. Därför är total överetablering av opålitlig energi skadligt för det finns noll lönsamhet som helt dödar intresset för att ens försöka räkna hem rn sån affär när det blåser styv kuling eller när solen är uppe och en eventuell överetablering av solceller är en verklighet. Kärnkraft är extremt pålitlig men den är dyrare /kWh. Jag tror 98,8% av Sveriges befolkning hade varit beredda att betala det priset det kostar om inte nu så efter nästa vinter. Samma sak med tyskarna.
Absolut att de kan göra saker de med men de brukar förbruka mer konstant och inte ha samma problematik.
Så nej, inte produktion.
Du får börja med att inte göra skillnad på tekniska dvs i grunden fysikaliska system och det rent mänskliga drav som får namnet ekonomi. Jag välkomnar om du skulle försöka börja i systemet elnät så slipper mina brister i ekonomi hämma. I det förstnämnda har jag utmärkta kunskaper och färdigheter väl över vad grabbarnas glada afton kommer upp med när den fiktiva plånboken hotas. Jag skäms lite över att förhäva mig så oförblommerat men i sällskapet här behöver man inte sätta eventuellt ljus under skäppan.F fsn skrev:Du får till att börja med göra skillnad på tekniskt system och ekonomiskt system. Jag föreslår att du fokuserar allt på det tekninska som du har kapacitet och kompentens för.
Du säger längst ut i kapillärerna, där har nätägaren ett ansvar och även en välutnyttjad möjlighet att säga nej under rätt lång tid. Även begränsa storlek är möjligt. Det rör sig inte heller om några systemrubbningar på central nivå heller direkt. Vidare så är alla växelriktare enligt standarder konfigurerade att växla ner sin output och till slut stänga ner om det behövs. Man kan ju tänka sig det omvända med, att man undviker spänningsfall längst ut i nätet pga att det finns mikroproducenter i närheten.
Och igen, skall vi prata om systemrubbningar av klass, då skall man granska vindkraften och vilken påverkan den har på nyinvestringar eller ekonomisk lönsamhet (i kombinstion med politisk övertygelse, ministerstyre av statsägda kraftproducentet och rena ekonomiska straff) på fullt fungerande och stabil kärnkraft.
Ja det är naturligtvis inte specifikt riktat till dig fsn utan alla sluggers som gärna kastar in något i trådar utan att se sig i spegeln och ställa sig frågan har jag tillfört något i stort sett här i världen, är jag lönsam ens om jag skriver reglerna själv osv.
Börja gärna i tankar likt av Boltzmann och senare Prigogine. Så fundamenta är på plats redan innan vi praktiserar ellära och som styr både samhällsbildningar och ekonomi långt från jämvikt i strikt dissipativa system med någon form av självorganisation som faktor. Självklart är det sista inte något man kan förvänta sig intresse för av deltagarna på BH mer än i enstaka särfall men ändå.
(Dina två senaste inlägg här är i mina ögon bra och inte ecempel på det jag lite överdrivet vill peka på dvs av typen aj,aj - oj,oj - det är fördjävligt ändå, - vad fan har jag med det att göra osv.)
Det hänger ju på ur vilken synvinkel man utgår från. Anledningen till varför jag skaffade solceller är rent och krasst privatekonomisk. Räknar jag dels ut värdet på såld el och värdet på egenförbrukad el under mars till och med juni har panelerna gett 12 150 kr. De monterades och sattes i drift i februari i år. 10kWp med 10kW växelriktare. Kostnad 112 kkr. Jag har alltså fått tillbaka 10,8% av investeringen på bara 4 månader. Inkomsten inkluderar nätnytta och skatteavdrag. Tar jag bort gröna avdraget blir avkastningen 9,4%. Tillkommer förstås underhållskostnader som för stunden inte går att beräkna men jag tror knappast det blir något innan anläggningen skrivit av sig.GK100 skrev:
Man kan ju argumentera om elpriserna förblir så här höga men i nuläget ser jag inte att priset sjunker nämnvärt kommande 2 åren här i elområde 4.
Villaområdet här består av 76 villor på en eller två transformatorer. Av dessa har 4 solpaneler så det som produceras äts upp av grannarna med råge vilket betyder att inget går ut på högspänningssidan.
På sommaren, när solen lyser som mest och hushållen förbrukar minst så ligger egenförbrukningen på ca 20%. Dvs en femtedel av hushållen kan ha solceller utan att nätet egentligen påverkas alls. Detta under en vår när elpriserna varit höga på dagen och lägre på natten. Solelsproducenterna har alltså valt att prioritera att sälja på dagen och köpa på natten. Om priserna sjunker pga "för mycket solel" så kommer en del av förbrukningen att flyttas till de billigare timmarna.Logad skrev:
Det hänger ju på ur vilken synvinkel man utgår från. Anledningen till varför jag skaffade solceller är rent och krasst privatekonomisk. Räknar jag dels ut värdet på såld el och värdet på egenförbrukad el under mars till och med juni har panelerna gett 12 150 kr. De monterades och sattes i drift i februari i år. 10kWp med 10kW växelriktare. Kostnad 112 kkr. Jag har alltså fått tillbaka 10,8% av investeringen på bara 4 månader. Inkomsten inkluderar nätnytta och skatteavdrag. Tar jag bort gröna avdraget blir avkastningen 9,4%. Tillkommer förstås underhållskostnader som för stunden inte går att beräkna men jag tror knappast det blir något innan anläggningen skrivit av sig.
Man kan ju argumentera om elpriserna förblir så här höga men i nuläget ser jag inte att priset sjunker nämnvärt kommande 2 åren här i elområde 4.
Villaområdet här består av 76 villor på en eller två transformatorer. Av dessa har 4 solpaneler så det som produceras äts upp av grannarna med råge vilket betyder att inget går ut på högspänningssidan.
Vi är i början av en ny tid med hemautomation där vi kommer att styra vår förbrukning till stor del till billiga timmar. Ännu är hematomation bara för de mest intresserade och kunniga, men om vi ser några år framåt så kommer det att se annorlunda ut. Det kommer att vara helt naturligt att bara tala om för diskmaskinen att det är ok att diska, och så startar den själv när elpriset är lågt. Hushållsmaskiner kommer att köra i sekvens och inte samtidigt. Värmesystem styr automatiskt mot pris, tröghet och komfort. Håller reda på om någon är hemma osv.
För mycket solel kan förvisso ge problem, men vi har mycket långt dit och det finns bra möjligheter att anpassa systemen innan problemen faktiskt uppstår.
Men du är med på att vi privathushåll verkar på samma elnät, får elen från samma producenter som industrin? Extremt trångsynt synsätt, man måste kunna dra lite slutsatser kring den energikris som är ett faktum mer än att lyssna på sin ”kommunala energirådgivare” eller läsa en artikel i Afronbladet skriven av en person som lämnar in sin hipster-cykel på verkstad för att höja sadeln.A Alexn72 skrev:
Aftonbladet idag: Delar av elnätet kan stängas ner i vinter, analytikerns lösning på problemet: byt till ett energieffektivare kylskåp….. snälla, kan nån skjuta mig?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/x8K6oj/elen-kan-stangas-av-i-vinter
Vi kan fortsätta resonemanget.lilytwig skrev:
På sommaren, när solen lyser som mest och hushållen förbrukar minst så ligger egenförbrukningen på ca 20%. Dvs en femtedel av hushållen kan ha solceller utan att nätet egentligen påverkas alls. Detta under en vår när elpriserna varit höga på dagen och lägre på natten. Solelsproducenterna har alltså valt att prioritera att sälja på dagen och köpa på natten. Om priserna sjunker pga "för mycket solel" så kommer en del av förbrukningen att flyttas till de billigare timmarna.
Vi är i början av en ny tid med hemautomation där vi kommer att styra vår förbrukning till stor del till billiga timmar. Ännu är hematomation bara för de mest intresserade och kunniga, men om vi ser några år framåt så kommer det att se annorlunda ut. Det kommer att vara helt naturligt att bara tala om för diskmaskinen att det är ok att diska, och så startar den själv när elpriset är lågt. Hushållsmaskiner kommer att köra i sekvens och inte samtidigt. Värmesystem styr automatiskt mot pris, tröghet och komfort. Håller reda på om någon är hemma osv.
För mycket solel kan förvisso ge problem, men vi har mycket långt dit och det finns bra möjligheter att anpassa systemen innan problemen faktiskt uppstår.
Det blir fler elbilar. Många laddar hemma, på natten. Dels för att priset är lägst då, men också för att det inte går att ladda på jobbet t ex.
När det blir "för mycket solel" så får vi i stället ladda på dagen när vi är på jobbet.
Om det ändå blir för mycket solel (kanske till och med så att priserna blir negativa) då gör vi vätgas genom elektrolys. Måhända är verkningsgraden för vätgasframställning låg, men det spelar mindre roll om elen är gratis, eller att man får betalt för att förbruka.
Att utgå ifrån dagens situation och utifrån den dra slutsatser om framtiden funkar ju inte om vi inte ochså ser hur man kan anpassa och förändra allt från våra vanor till infrastruktur.
Kliv ut ur boxen och var kreativ.
jag kan bara hålla med, klart vi skall kliva ut ur boxen och vara kreativa… anpassa oss efter beslut tagna av inkompetenta politiker med plötslig makt och storhetsvansinne i klass med Hitler fast dom inte är byxade för att ta ansvar och aldrig gjort nåt annat än suttit på oppositionsläktaren och sprallat med sina små ben nerstuckna i Tretornstövlar.lilytwig skrev:
Vi kan fortsätta resonemanget.
Det blir fler elbilar. Många laddar hemma, på natten. Dels för att priset är lägst då, men också för att det inte går att ladda på jobbet t ex.
När det blir "för mycket solel" så får vi i stället ladda på dagen när vi är på jobbet.
Om det ändå blir för mycket solel (kanske till och med så att priserna blir negativa) då gör vi vätgas genom elektrolys. Måhända är verkningsgraden för vätgasframställning låg, men det spelar mindre roll om elen är gratis, eller att man får betalt för att förbruka.
Att utgå ifrån dagens situation och utifrån den dra slutsatser om framtiden funkar ju inte om vi inte ochså ser hur man kan anpassa och förändra allt från våra vanor till infrastruktur.
Kliv ut ur boxen och var kreativ.
men når du ändå är igång, hur skall vi klara industrins energibehov? Du kan börja med att redogöra för de kommande 5 åren och fokusera mest på perioden Oktober-Mars.
lilytwig skrev:
Jag köpte några lysdioder runt 1973. Någon hamnade i ett slutsteg jag byggt.
Fungerar fortfarande. Slutsteget spelar fortfarande. Fullt med elektronikkomponenter i den. LED är oxå en elektronikkomponenter btw.
Jo lågprisledlamporna har ett relativt stort felutfall, medan kvalitets dito är betydligt bättre. Nu bygger man inte växelriktare med lågpriskomponenter utan går minst på automotive. Stor skillnad i livslängd, så ett massras på dem i förtid är inte att förvänta.
Såklart det är skillnad i fabrikat. Det roliga är att mina billiga Biltema lampor fortfarande fungerar när Osram och Phillips gav upp för länge sen.
Ja så är det med Biltema, som lotto. Ibland vinner man. Mestadels förlorar manF Fideliox skrev:
Ärligt talat så har jag lite svårt att tro dig. Philips och Osram är två företag som inte kan riskera sina varumärken genom att sälja skitprodukter. Det är helt enkelt en dålig idé affärsmässigt. Visst, ibland går det fel och en viss produkt kan ha kvalitetsproblem trots goda ambitioner. Men att alla dina lampor från båda dessa företag gått sönder låter dock, minst sagt, osannolikt.
Jag har som jag skrev tidigare inte haft en enda LED-lampa från de två märkena som gått sönder, och då har jag nog runt 30 stycken idag (vissa har faktiskt gått över sin utlovade livslängd). Biltema däremot... och då pratar vi inte bara lampor.
