MultiMan
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jaså? Vad är då "kvalitetslampor"? Jag har alltid köpt etablerade märken som Osram, Phillips m fl. Och då något märke/lampmodell fått bra betyg i en test eller rekommenderats från seriös källa har jag köpt den.
Jag har över 40 IKEA Trådfri, med något enstaka undantag det enda jag har i huset. Hälften köpta 2016 och resterande efter hand tills förra året. Ingen har gått sönder. Ingen lampa, ingen sensor, ingen styrknapp eller gateway. Så just Trådfri-serien verkar vara rätt bra.

• Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Den här typen av krav tenderar att "smitta" resten av produkten. Den har dessutom mycket större marginaler än konsumentelektronik, och skall inte lida av "bör gå sönder om några år s.a. kunden köper en ny".

Konstruktionen är dessutom enklare i komplexitet, så jag ser ingen anledning till varför den skulle innehålla stora BGA-monterade kretsar. (Det är främst storleken på kretsen och därmed temperaturdifferentialerna som gör BGA problematiskt. I många fall så kan man dessutom själv ofta rädda dylika kort, iaf temporärt, genom att flyta om lödningarna i ugn.)

Men visst. Panelerna håller längre. De flesta får nog räkna med ett byte av växelriktare under resans gång. Det är då som tur är ingen avgörande investering sett till totalkostnaden för installationen som helhet.ärnkraft
MEN el från solceller på våra breddgrader och med vårt behov och energimix är naturligtvis huvudlöst korkat sett till hela systemet. Pengarna bör läggas på kärnkraft istället. Solceller fungerar här i nisch-tillämpningar, som exv. på min (och andras) segelbåt (där jag ju har både stora batteri och dieselbackup om den skulle knipa på riktigt). Solceller fungerar bäst på de breddgrader där man drar ström för att kyla sina hus/lokaler. Här är de i stort sett komplett meningslösa.
Ja så trodde man förr Men det har visat sig att det är oehört lämpligt med solpaneler på våra breddgrader en av de viktigaste parametrarna (förutom ljus) är kyla. Jag talar utifrån verkligheten, har en anläggning så jag har fackta inte troende så nu är det time att dumpa epitetet "Besservisser".

Att du är såld på kärnkraft har vi förstått för länge sedan men solceller verkar inte vara din grej.
Solceller på din båt funkar säkert utmärkt men det har ingenting att göra med en seriös anläggning på ett väl lämpat tak

Mina fakta året innan (2019) så förbrukade vi 18 000kwh bytte tak (lertegel) satte solceller 34st a305w på rullande 12mån så köpte jag 12 000 kwh och sålde netto 8 000kw det är MIN verklighet gjorde jobbet helt ensam och köpte mina prylar från ECT vilket är en Nonprofitaktör så priset blev verkligen 50% (80 000kr efter 20% bidrag) av vad mina vänner fick betala.

Det är min verklighet.
En "handyman" åker fan inte runt som "lakansvätare" med en 12v panel

• Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
O oldtimersmc skrev:
Ja så trodde man förr Men det har visat sig att det är oehört lämpligt med solpaneler på våra breddgrader en av de viktigaste parametrarna (förutom ljus) är kyla. Jag talar utifrån verkligheten, har en anläggning så jag har fackta inte troende så nu är det time att dumpa epitetet "Besservisser".
Nej. En solcellsansläggning levererar i runda slängar 4% så mycket energi i Jan/Feb som den gör i Maj/Juni (som är toppen). Och det är siffror från stora anläggningar i Göteborg som inte direkt ligger i Norrland. (Men Gbg energi tyckte väl det var för pinsamt så de publicerar inte siffrorna längre.)

Vi har som bekant högst elförbrukning ungefär då. Att vi får en massa energi på sommaren kan vi både ha och mista.

O oldtimersmc skrev:
Att du är såld på kärnkraft har vi förstått för länge sedan men solceller verkar inte vara din grej.
Solceller på din båt funkar säkert utmärkt men det har ingenting att göra med en seriös anläggning på ett väl lämpat tak
Jo. Man exponeras nämligen i liten och därför gripbar skala inför solelens två stora nackdelar. 1) Man får ingen energi på natten, och 2) energitillgången växlar även med vädret på dagen. För att få ett fungerande system så behöver man alltså lagring, och backup (diesel och elnät).

Man inser även att lagringen kostar pengar. Mycket pengar. Två förbrukningsbatterier kostar (mycket) mer än vad både en panel och regulator gör. Och de håller inte heller i närheten lika länge. Backupen kostar dessutom ännu mer, och har en massa tråkiga bieffekter.

O oldtimersmc skrev:
Mina fakta året innan (2019) så förbrukade vi 18 000kwh bytte tak (lertegel) satte solceller 34st a305w på rullande 12mån så köpte jag 12 000 kwh och sålde netto 8 000kw det är MIN verklighet gjorde jobbet helt ensam och köpte mina prylar från ECT vilket är en Nonprofitaktör så priset blev verkligen 50% (80 000kr efter 20% bidrag) av vad mina vänner fick betala.

Det är min verklighet.
Nej. Det är ju inte det. Eftersom du åker snålskjuts på resten av elnätet. Du äter russinen ur kakan och står inte för de kostnader som dina solceller medför på systemnivå. Tvärtom så får du bidrag från oss andra. Och det bidraget är ren symbolpolitik, i klass med skatten på plastpåsar.

Det är naturligtvis inte hållbart på systemnivå. Och det är den enda nivån som är intressant att diskutera när vi pratar energipolitik.

O oldtimersmc skrev:
En "handyman" åker fan inte runt som "lakansvätare" med en 12v panel
Vi har i vanliga fall inte den tonen här på byggahusforum. Det är något jag tycker vi skall slå vakt om.

Dessutom så är de flesta paneler som säljs fortfarande i den häraden vad gäller panelspänning. (De levererar fö inte 12V, utan snarare 18V vid Pmax). Det spelar ingen som helst roll i sammanhanget.

• Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
J Jonasdzm skrev:
Hur länge kommer man få denna återbäringen? Kommer den att tas bort eller sänkas?

Snart får vi runt 55 tkr i elbilspremie ner från 70 tkr, det är för att många köper elbil.

Jag har en god vän i branschen och hon påstår att det inte lönar sig i längden att ha solceller. Jag kommer avvakta mitt köp fram tills dess att hon tycker det är ekonomiskt hållbart.
Om du bor i Norrland så är det kanske inte ekonomiskt, men i SE4 kan solpaneler inte anses olönsamma, det var det dummaste jag hört.

JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Om du bor i Norrland så är det kanske inte ekonomiskt, men i SE4 kan solpaneler inte anses olönsamma, det var det dummaste jag hört.
Du kan börja med att läsa #678 det är både ett bra koncentrat och lättsmält och sen fundera vidare lite på egen hand.

F
Nej. En solcellsansläggning levererar i runda slängar 4% så mycket energi i Jan/Feb som den gör i Maj/Juni (som är toppen). Och det är siffror från stora anläggningar i Göteborg som inte direkt ligger i Norrland. (Men Gbg energi tyckte väl det var för pinsamt så de publicerar inte siffrorna längre.)

Vi har som bekant högst elförbrukning ungefär då. Att vi får en massa energi på sommaren kan vi både ha och mista.

Jo. Man exponeras nämligen i liten och därför gripbar skala inför solelens två stora nackdelar. 1) Man får ingen energi på natten, och 2) energitillgången växlar även med vädret på dagen. För att få ett fungerande system så behöver man alltså lagring, och backup (diesel och elnät).

Man inser även att lagringen kostar pengar. Mycket pengar. Två förbrukningsbatterier kostar (mycket) mer än vad både en panel och regulator gör. Och de håller inte heller i närheten lika länge. Backupen kostar dessutom ännu mer, och har en massa tråkiga bieffekter.

Nej. Det är ju inte det. Eftersom du åker snålskjuts på resten av elnätet. Du äter russinen ur kakan och står inte för de kostnader som dina solceller medför på systemnivå. Tvärtom så får du bidrag från oss andra. Och det bidraget är ren symbolpolitik, i klass med skatten på plastpåsar.

Det är naturligtvis inte hållbart på systemnivå. Och det är den enda nivån som är intressant att diskutera när vi pratar energipolitik.

Vi har i vanliga fall inte den tonen här på byggahusforum. Det är något jag tycker vi skall slå vakt om.

Dessutom så är de flesta paneler som säljs fortfarande i den häraden vad gäller panelspänning. (De levererar fö inte 12V, utan snarare 18V vid Pmax). Det spelar ingen som helst roll i sammanhanget.

Att klumpa ihop Januari och Februari är inte korrekt. Gör det med December och Januari istället. Februari är generellt betydligt bättre är Januari och 2022 i Göteborgstrakten så var produktionen i Februari mer än 4ggr högre än Januari.

man får noll och inget på natten. OCH det totala energibehovet är flera gånger mindre nattetid än vad sveriges samlade solceller någonsin har levererat en kall solig dag i början av Maj.

”står inte för de kostnader som dina solceller medför på systemnivå”

Utveckla, solceller är en försvinnande liten del av totalen och kan omöjligt stå för nån form av problem eller kostnader på systemnivå.

Priset ljuger inte, det faktum att man dagtid måste betala runt 2kr + moms under hela sommaren visar på att det knappast är nåt problem med solceller.

att energin kommer och går med dåligt väder ( det är bara när det verkligen regnar det är riktigt kasst) spelar systemmässigt inte heller nån roll. Det ger fö betydligt bättre vid lätt mulet väder än vad många tror.

solceller blir ett problem när det blir ett kraftslag att räkna med i energimixen och det stora problemet med överetablering är den totala prisdumpen det medför som måste bäras av baskraft (kärnkraft). Det stora problemet vi har är en total överetablering av vindkraft, inte solkraft. Solkraften tål några % till på årsbasis.

• Gilla
JA”Snabbe” och 2 till
  • Laddar…
F
GK100 GK100 skrev:
Du kan börja med att läsa #678 det är både ett bra koncentrat och lättsmält och sen fundera vidare lite på egen hand.
Det är rätt lite sanning, mest felaktigheter och vinklat tyckande och noll bevis i #678. Och det är inget där som heller talar för att solceller inte lönar sig i SE3 och SE4.

• Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
F
R RoAd skrev:
Ja? Det var just panelernas livslängd som ifrågasattes när den här diskussionen började. Men det finns leverantörer som ger ungefär samma garanti på hela systemet så jag antar att övrig elektronik då håller rätt hög kvalitet också.
Långt ifrån om du jämför med panelen. Komplexiteten är betydligt högre. En livslängd på 50% av panelens får nog anses som väldigt bra.

F fsn skrev:
Det är rätt lite sanning, mest felaktigheter och vinklat tyckande och noll bevis i #678. Och det är inget där som heller talar för att solceller inte lönar sig i SE3 och SE4.
Tvärtemot vad många önskar sig finns ovedersägliga "sanningar" där och som sagt i lättsmält form som borde kunna förstås av de flesta. Just att systemnivå nämns räcker gott om man vill och framförallt orkar börja sätta sig lite in i det.

Jag är snäll och ursäktar de flesta som inte tar sig dit men då är också ev inlägg likt snabbes ganska viktlösa oberoende deras antal.

F
GK100 GK100 skrev:
Tvärtemot vad många önskar sig finns ovedersägliga "sanningar" där och som sagt i lättsmält form som borde kunna förstås av de flesta. Just att systemnivå nämns räcker gott om man vill och framförallt orkar börja sätta sig lite in i det.

Jag är snäll och ursäktar de flesta som inte tar sig dit men då är också ev inlägg likt snabbes ganska viktlösa oberoende deras antal.
Redogör för komplikationerna på systemnivå.

F fsn skrev:
solceller blir ett problem när det blir ett kraftslag att räkna med i energimixen och det stora problemet med överetablering är den totala prisdumpen det medför som måste bäras av baskraft (kärnkraft). Det stora problemet vi har är en total överetablering av vindkraft, inte solkraft. Solkraften tål några % till på årsbasis.
Så bara för att den subventionerade solkraften inte gör så mycket skada än så ska vi fortsätta subventionera den tills den blir ett stort problem?

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
F
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så bara för att den subventionerade solkraften inte gör så mycket skada än så ska vi fortsätta subventionera den tills den blir ett stort problem?

Din objektivitet är klanderfri (obs, ironi).

nej, det tycker jag inte, var det det jag skrev? Jag är inte alls nån förespråkare av installationsstöden som är inlobbade på ett ytterst tveksamt sätt och måttfullhet i hur mycket som installeras är viktigt. Däremot ser jag gärna en förenklad redovisning och nåt ”stöd” för att inte idioter i foppatofflor som skaffat solceller skall tvingas bli egenföretagare. Alltså nåt som ger ett ”status que”.

Men nu var det på vilket sätt det är ett systemhot jag ville veta och det är en helt annan fråga.

• Gilla
martin43
  • Laddar…
F fsn skrev:
Din objektivitet är klanderfri (obs, ironi).
Jag har inget behov av att uppfattas som objektiv. Att uttrycka åsikter mot subventioner är förstås subjektivt.

F fsn skrev:
nej, det tycker jag inte, var det det jag skrev?
Det var så jag uppfattade dig, därav frågan.

F fsn skrev:
nu var det på vilket sätt det är ett systemhot jag ville veta och det är en helt annan fråga.
Systemhotet (i den mån det är ett sådant) är väl att det plockas russin ur kakan. Om vi subventionerar vissa kraftslag så att elutbudet ökar och pressar ner priset så får förstås konkurrenterna svårare att behålla sin lönsamhet. Sen är det bara en gradskillnad hur stor roll det spelar.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har inget behov av att uppfattas som objektiv. Att uttrycka åsikter mot subventioner är förstås subjektivt.

Det var så jag uppfattade dig, därav frågan.

Systemhotet (i den mån det är ett sådant) är väl att det plockas russin ur kakan. Om vi subventionerar vissa kraftslag så att elutbudet ökar och pressar ner priset så får förstås konkurrenterna svårare att behålla sin lönsamhet. Sen är det bara en gradskillnad hur stor roll det spelar.
Det skulle ju vara trist om elpriset sjunker, eller.....

Ska man diskutera på systemnivå är det lämpligt att ta med alla parametrarna. En av dessa är det faktum att när solen levererar kan vattenkraften minska produktionen och därmed spara på vatten i magasinen. Vatten vi har nytta av på natten eller under vintern. En slags energilagring av solel. Nu är andelen solel så liten att väderväxlingar knappast påverkar nätfrekvensen, något svänghjulen i de stora verken tar hand om.

Och jo, idag är det i söder lönsamt att installera solceller även utan subventionen. Men även om vi hr den blir det sannolikt ett nollsummespel med tanke på alla arbetstillfällen solcellboomen skapat.

• Gilla
JA”Snabbe” och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.