Nu har du falsifierat ett citat. Det där har jag inte skrivit.
 
  • Wow
El-Löken66
  • Laddar…
E
D Daniel 109 skrev:
Nu har du falsifierat ett citat. Det där har jag inte skrivit.
Det där är en ganska allvarlig anklagelse.

Tror knappast "Fotografen" gjort dylikt, hen har varit med långt för länge för detta.
 
D Daniel 109 skrev:
Dubbla energimängden eller förtjänsten?
Dubbelt så mycket energi i januari än i juli. Finns statistik på nätet över vindkraftsverk över hela Sverige och det visar samma sak. Det kan ju finnas lokala skillnader.
 
D Daniel 109 skrev:
Nu har du falsifierat ett citat. Det där har jag inte skrivit.
Nu hittar jag inte inlägget jag citerade i hastigheten, det kan ha blivit någon dubbelcitering som blivit tokig. Jag har bett admin att justera.
Hursom, det jag är ute efter är att det är lite oroande att elpriset tydligen är högre nu, mitt i sommarn, än i vintras.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Nu hittar jag inte inlägget jag citerade i hastigheten, det kan ha blivit någon dubbelcitering som blivit tokig. Jag har bett admin att justera.
Hursom, det jag är ute efter är att det är lite oroande att elpriset tydligen är högre nu, mitt i sommarn, än i vintras.
Det beror på många orsaker,. Stoppade kärnkraftverk, hög värme mm. Man kan inte plocka ut ett enskilt år.
 
hsd
Beror nog på ökad elkonsumtion
 
H Harald Blåtumme skrev:
Angående detta med vad vi idag talar om som ”slutförvar” av använt kärnbränsle i 100000 år så utgår jag från att dessa förvaringsplatser designas så att man kan plocka upp och använda detta som bränsle i relativ närtid när breeder-teknologin mognat och blivit kommersiellt gångbar. Det avfall som producerats hittills lär räcka för många generationer framöver, med den adderade bonusen att restprodukterna har en enormt mycket kortare förvaringstid.
Dessvärre så är det en dröm...
 
Hur mycket av den tekniken vi har i dag var extrem sciencefiction för 100år sedan?
Jag skulle nog inte uttala mig allt för säkert om framtidens tekniska möjligheter. Men vi ska samtidigt inte räkna in sådan teknik som lösningen på problem vi skapar. Det planerade förvaret funkar bra oavsett om man vill använda eller lämna avfallet.
 
  • Gilla
OTMC
  • Laddar…
O oldtimersmc skrev:
Dessvärre så är det en dröm...
Drömmande har vi tyvärr alltför mycket av idag. Tankeförbudet mot kärnkraftsforskning som varit gällande under många decennier lär numera vara upphävt åtminstone principiellt vilket är bra. Gen 4 - anläggningar byggs idag - utomlands - men man kan inte anse att teknologin är kommersiellt mogen ännu såvitt jag kan förstå. Rätta mig gärna ni som vet mer.

Det riktigt allvarliga drömmeriet är att vi ska ersätta baskraft med intermittent vind- och solkraft. Dessa drömmar lär prickas hål på mycket snart och det blir när de tekniska realiteterna smyger sig på obevekligt, i tillägg till alla de som engagerar sig för miljövärden vilket tycks ha ignorerats av sk ”gröna” partier.

Checka av utvecklingen i Tyskland och även motstånd här i Sverige. Vindkraft - i synnerhet - kommer med en enormt hög miljöprislapp, förstör enorma arealer som blir i princip obeboeliga för många decennier framöver om vi bara räknar den delen.

Inga subventioner i världen kan ändra på det faktum att Sverige behöver ha en stabil andel baskraft för att industrin ska kunna fortsätta producera till förutsägbara villkor. Kan inte Sverige erbjuda detta så flyttar industrierna utomlands. Så enkelt är det.
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Drömmande har vi tyvärr alltför mycket av idag. Tankeförbudet mot kärnkraftsforskning som varit gällande under många decennier lär numera vara upphävt åtminstone principiellt vilket är bra. Gen 4 - anläggningar byggs idag - utomlands - men man kan inte anse att teknologin är kommersiellt mogen ännu såvitt jag kan förstå. Rätta mig gärna ni som vet mer.

Det riktigt allvarliga drömmeriet är att vi ska ersätta baskraft med intermittent vind- och solkraft. Dessa drömmar lär prickas hål på mycket snart och det blir när de tekniska realiteterna smyger sig på obevekligt, i tillägg till alla de som engagerar sig för miljövärden vilket tycks ha ignorerats av sk ”gröna” partier.

Checka av utvecklingen i Tyskland och även motstånd här i Sverige. Vindkraft - i synnerhet - kommer med en enormt hög miljöprislapp, förstör enorma arealer som blir i princip obeboeliga för många decennier framöver om vi bara räknar den delen.

Inga subventioner i världen kan ändra på det faktum att Sverige behöver ha en stabil andel baskraft för att industrin ska kunna fortsätta producera till förutsägbara villkor. Kan inte Sverige erbjuda detta så flyttar industrierna utomlands. Så enkelt är det.
Å Hur långt har man kommit med transmutationsteknologin? DRÖMMAR dessvärre
 
O oldtimersmc skrev:
Å Hur långt har man kommit med transmutationsteknologin? DRÖMMAR dessvärre
Finns en mängd olika teknologier som testas idag, i olika stadier av steg mot kommersiellt gångbara anläggningar, Läs på litet så ser du hur det ligger till.

Oavsett hur gen 4 ”breeder”-anläggningar kan realiseras i relativ närtid på bred front så finns det knappast några vettiga alternativ till att köra fullskalig kärnkraftsutbyggnad med befintlig modern teknologi. Vi hamnar annars där Tyskland hamnat, i att bränna rysk naturgas som ersättning för kolkraft vilket är vad som annars står till buds i det Europeiska perspektivet.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Finns en mängd olika teknologier som testas idag, i olika stadier av steg mot kommersiellt gångbara anläggningar, Läs på litet så ser du hur det ligger till.

Oavsett hur gen 4 ”breeder”-anläggningar kan realiseras i relativ närtid på bred front så finns det knappast några vettiga alternativ till att köra fullskalig kärnkraftsutbyggnad med befintlig modern teknologi. Vi hamnar annars där Tyskland hamnat, i att bränna rysk naturgas som ersättning för kolkraft vilket är vad som annars står till buds i det Europeiska perspektivet.
Håller med om att "Tankeförbudet" vat galet då vi låg i framkanten men å andra sidan så har fransoserna som låg i tätklungan hoppat av p g a uppfattningen att det är "Ded end" hoppas att de har fel men till dess så kan vi ju fortsätta att leverera "DÖD I 1k/ generationer" eller kolla på alternativen för ingen verkar ju ha råd med att sätta undan pengar för att övervaka denna 100 000+ dödliga skapelse...
Solen levererar vattenkraften magasinerar och vindkraften, fullt utbyggd tar resten via ex vätgas lagring vi är bara i begynnelsen på framtiden, tro inte annat "ack du fåvittska"
 
Hoppas verkligen att man försöker utveckla och forska om små thoriumreaktorer skulle kunna bli kommersiellt lönsamma, det verkar ju som om de behöver en del kärnkraftsavfall från nuvarande ”gamla” kärnkraften och att avfallet blir betydligt mer kortlivad om jag har förstått det hela rätt? Snacka om win-win.
 
G Geromino skrev:
Dubbelt så mycket energi i januari än i juli. Finns statistik på nätet över vindkraftsverk över hela Sverige och det visar samma sak. Det kan ju finnas lokala skillnader.
Diagram över elspotpriset visar ett negativt pris på -1,98 öre/kWh i Skåne, med läsbar tid och prisinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Linjediagram visar elprisets förändring över en dag med texten "Spotpris 105,08 öre/kWh" och en förklarande notis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Kan ju också vara en anledning till att elpriset var så lågt trots vinter.
Tog skärmdump från 27 december och idag på elpriset här i Skåne.Visa bilaga 530873
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Såg denna när vi var ute och åkte

[bild]

SOLCELLSPARKEN I SIFFROR
  • Togs i drift: Sommaren 2020.
  • Installerad effekt: Cirka 12 MW.
  • Förväntad årlig produktion: Cirka 11,5 GWh. Motsvarar hushållselen för 2 300 villor under ett år.
  • Solcellsparkens yta: 13 hektar, vilket motsvarar cirka 22 fotbollsplaner.
  • Antal paneler: Cirka 30 000 st.
Har lite svårt att förstå rena solcellsparker, det är slöseri på yta. Solceller över alla parkeringarna vid Tornby hade varit nåt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.