109 321 läst ·
840 svar
109k läst
840 svar
En förlorare varje dag utan solceller?
I ibrakadabra skrev:
Senaste räkningen på förbrukad el låg på 300kr . Då har jag kört ac,avfuktare massor av plasma tv osv osv. Så varför slösa pengar på solpaneler när du ändå betalar elbolagen
Jag kan inte minnas att jag sett något fall där solceller inte lönat sig. Det skulle vara om något i anläggningen går sönder utanför garantin eller att det har en följd som orsakar takläckage som inte garanti eller försäkring täcker. 10-12 år brukar vara break even. Efter det är det förtjänst.
Sen kan ju siffrorna ändras efter det installeras mycket solceller idag. Energibolaget förlorar på detta och nätägare kanske höjer avgifterna ytterligare för att försena förtjänsten.
Jag köpte glas/glaspaneler som har högre siffror på garanti och livstid. Högre investering dock. Kanske är en förlust med tanke på utvecklingen.
Men har svårt att se att investeringen är en förlust generellt.
Sen kan ju siffrorna ändras efter det installeras mycket solceller idag. Energibolaget förlorar på detta och nätägare kanske höjer avgifterna ytterligare för att försena förtjänsten.
Jag köpte glas/glaspaneler som har högre siffror på garanti och livstid. Högre investering dock. Kanske är en förlust med tanke på utvecklingen.
Jämför med elbilar, i många delstater i USA så har de redan infört extra skatt för att kompensera för uteblivna intäkter från bensinskatten. Samma lär ske med egenproducerad el på sikt.T Timpa82 skrev:Jag kan inte minnas att jag sett något fall där solceller inte lönat sig. Det skulle vara om något i anläggningen går sönder utanför garantin eller att det har en följd som orsakar takläckage som inte garanti eller försäkring täcker. 10-12 år brukar vara break even. Efter det är det förtjänst.
Jag är ingen miljökämpe. Tänker mig bygga ett hus med pool.
Uppvärmning kommer ske med värmepump. Troligen luft/vatten. Tänker mig investera i solceller. Köper extra stor vattentank till värmepumpen. När vi är på jobbet förvärmer vi all vatten vi tänker förbruka, på sommartiden är effekten extra god och då kan även poolen få sig nytta av dessa. När vi sedan kommer hem så är prioriteringen att ladda bilen. På så sätt lär vi aldrig sälja men kommer utnyttja allt vi producerar. Självklart dimensioneras inte solcellerna till överkapacitet. Köper så många paneler som vi alltid kommer utbyttja. Uppvärmning av huset med dagens krav på isolering lär inte vara något större problem. Golvvärme lågtemp system där VP lämnar bra COP. Känns som en bra lösning totalt sett.
Uppvärmning kommer ske med värmepump. Troligen luft/vatten. Tänker mig investera i solceller. Köper extra stor vattentank till värmepumpen. När vi är på jobbet förvärmer vi all vatten vi tänker förbruka, på sommartiden är effekten extra god och då kan även poolen få sig nytta av dessa. När vi sedan kommer hem så är prioriteringen att ladda bilen. På så sätt lär vi aldrig sälja men kommer utnyttja allt vi producerar. Självklart dimensioneras inte solcellerna till överkapacitet. Köper så många paneler som vi alltid kommer utbyttja. Uppvärmning av huset med dagens krav på isolering lär inte vara något större problem. Golvvärme lågtemp system där VP lämnar bra COP. Känns som en bra lösning totalt sett.
I ibrakadabra skrev:
Jag har svårt att tro det. Det är svårmotiverat att beskatta solsken.pacman42 skrev:
Men bara borttagandet av skattesubventionen skulle sänka lönsamheten rejält. Om det dessutom kommer en fastighetsskatt så förutsätter jag att solceller är något som höjer taxeringsvärdet.
Fråga hur mycket el de ger oktober-februari.. då är elen som dyrast och man behöver den mest. Samtidigt är solen uppe kort tid…I ibrakadabra skrev:
På sommaren är det tvärtom, man behöver som minst el, den är billigare och solpanelerna ger som mest….
Ja det tror jag med. Hoppas såklart det tar några år och att man fortfarande tjänar på solceller. Just nu får man 15% rabatt vilket ökar förtjänsten.pacman42 skrev:
Hade fyra olika solcellsfirmor hemma oss hos som räknade och gav offert. Två av dem kom fram till att det INTE blir en lönsam affär för oss, och de är säljare...I ibrakadabra skrev:
För eget bruk kanske inte beskattas, men definitivt all el som köps. Dessutom förväntar jag mig en fast avgift för att få exportera el också.D Daniel 109 skrev:
Om 10 år kommer en växelriktare att kosta mindre än 50% av vad den kostar idag. Min gissning är att den kommer att kosta 10%.M MichaelOberg skrev:Ta fram offerten så ska jag bevisa att det inte stämmer.
Växelriktaren till 20 000kWh kostar ca 15 000:- med 10 års garanti.
Så när den går sönder efter 11 år så kostar det knappt ett års avbetalning för att få 10 nya år och ny växelriktare.
Så från början är avbetalningstiden ca 5-6 år i elområde 4 och på en vanlig enplans villa.
Så 7 år med ny växelriktare sen. Om du har söderläge vill säga.
Har du öst väst så säg 5 till max 10 års avbetalning.