Vi ska ha ett dubbelgarage, men kan inte komma överrens om vi ska ha en stor eller två vanliga garageportar.
Vad tycker ni, vilket är bäst, en eller två?

Min personliga åsikt: En jättebred port är fult! Föreställer mig att den är svår att hantera dessutom (att den lätt blir skev, att den är tung osv). Man kanske inte vill visa grannarna vad man har för sopor alternativt godbitar i ena halvan av garaget och då är det bra att kunna ha ena porten stängd.

Men skall du å andra sidan köra in tre stycken SmartCar i bredd, kan det ju vara praktiskt att slippa en väggsnutt i mitten.

Prisskillnad?

Jag är helt på din linje! ;D
Min man vill däremot ha en stor hel port, och många jag pratat med tycker detsamma.

Det blir dyrare med 2 portar, hur mycket det skiljer prismässigt har jag inte koll på.

Vad menar du med stor port?
Jag har två styckna tremeters bredvid varandra så allt är relativt ;D ;D
Trevlig helg
/E

Är det någon som har någon prisindikation?
Kollade runt lite på nätet efter priser, eftersom jag inte har en aning.

Hittade bl.a. en takskjutport i vit aluminium.
Priser:
2440x2000 8.765:- - x2= 17.530:-
4880x2000 17.736:-
Det blir alltså billigare med 2 portar i detta fallet. Jag blev lite förvånad, trodde att det skulle vara tvärtom.

Har man en jättebred port längs hela ena väggen av garaget, vilar takkonstruktionen i praktiken på de tre återstående väggarna. Detta kan ge problem med att taket blir för tungt och sjunker neråt där garageporten är. Har man två portar, står ju en bärande stolpe i mitten av framväggen och hjälper till att lyfta upp taket. Utan den bör man tänka på att ha en extra stark balk över den breda garageporten.

Fundering:

Taket bärs av takstolarna. Dessa landar bara på två väggar => gavlarna är inte bärande (kan dock vara avstyvande)

Men du kanske inte vill ha gaveln mot gatan, utan på sidorna av garaget.

Klart du skall ha två portar. Hur ofta vill man öppna HELA garaget samtidigt? Har aldrig hänt.

Dessutom kommer du snart ha fullt med prylar i ena halvan av garaget och dom sakerna kommer trilla ut varje gång du öppnar din jätteport.

Två portar skall det vara. Från 10kSEk per port får man en dörr har jag för mig, men ett bättre riktpris ligger nog kring 20kSek.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.