Jag har en 4 år gammal Nibe F730 CU 3x400V. Under vinterhalvåret händer det då och då att en av säkringarna löser ut. Hittills har jag bara återställt säkringen. Det händer inte alls ofta, men det får såklart märkbar påverkan på klimatet i huset när detta sker. Något jag kan undersöka innan jag behöver ringa en elektriker?

Kontrollera att säkringarna till värmepumpen är tillräckligt kraftiga för strömmen som behövs till kompressorn och el-patronens inställning. Normalt ska 16 A säkringar räcka. Kompressorn drivs enbart av 1 fas (L2) och den kan bli extra hårt belastad. Automatsäkringar kan bli dåliga om de utlöst många gånger och behöva bytas ut.

J Josth skrev:
Kontrollera att säkringarna till värmepumpen är tillräckligt kraftiga för strömmen som behövs till kompressorn och el-patronens inställning. Normalt ska 16 A säkringar räcka. Kompressorn drivs enbart av 1 fas (L2) och den kan bli extra hårt belastad. Automatsäkringar kan bli dåliga om de utlöst många gånger och behöva bytas ut.
Märkeffekten på kompressorerna brukar väl inte vara speciellt höga?

Står att kompressorn drar upp till 12 A på fas L2 eftersom den är enfas. Dessutom kan el-patronen dra 4,3 A på fas L2 så det blir precis max.

Vad jag ser så går kompressorn utan att jag har belastning på L2. Enligt installatörshandboken står det så här:
Tabell över elpatronens effektsteg och maximal fasström för en värmepump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som jag tolkar det så är det när elpatronen går över 2,5 kW som den använder L1 och L3 och vid över 6.5 kW som den använder samtliga faser. Är de kopplade i samma ordning på bägge sidor så är det L2 som löser ut vanligtvis. Kanske är det varje gång den belastas?

Dock konstigt med kompressorn och L2, så här ser det ut just nu:
Elmätare visar strömförbrukning: 4.01A på L1 och 0.00A på L2 och L3.
Skapa konto
Digital skärm på värmepump som visar driftinformation och temperaturer.
Skapa konto

Redigerat:
Faserna kan vara ihopblandade i el-skåpet och vid installationen av värmepumpen. Beror på när huset är byggt hur färgerna för el-ledningarna skulle vara.

• Gilla
Alexander Hollin
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.