38 100 läst ·
36 svar
38k läst
36 svar
Emco rex b20, erfarenheter?
INTE silikonspray!!! Det finns speciella produkter till detta, bla Waxilit, Felder supergleit och Silbergleit. Silikon kommer att kontaminera hela din verkstad, så att ingenting någonsin kommer att gå att lackera eller ytbehandla på något som helst sätt. Det blir slutförvar av hela verkstaden 500 meter ned i urberget som den enda acceptabla lösningen!
Redigerat:
Tack, det finns nått som kallas silicon smitta, gissar att det är det du beskriver. Tack för tipsen 
mattiasp skrev:INTE sikonspray!!! Det finns speciella produkter till detta, bla Waxilit, Felder supergleit och Silbergleit. Silikon kommer att kontaminera hela din verkstad, så att ingenting någonsin kommer att gå att lackera eller ytbehandla på något som helst sätt. Det blir slutförvar av hela verkstaden 500 meter ned i urberget som den enda acceptabla lösningen!
Två idéer har passerat hjärnkontoret.
Det ena är att man fyller reporna med något och sen slipar.
Annars borde man kunna rugga ytan för att slipa bort eventuella "toppar" sen limma fast en tunn plåt på båda sidorna. Förslagsvis bockar man den i ändorna så det är idiotsäkert att den inte följer med och förstör stålen
Det ena är att man fyller reporna med något och sen slipar.
Annars borde man kunna rugga ytan för att slipa bort eventuella "toppar" sen limma fast en tunn plåt på båda sidorna. Förslagsvis bockar man den i ändorna så det är idiotsäkert att den inte följer med och förstör stålen
Skulle nog oxo hålla Incan lite högre men Emco gjorde inte direkt dåliga maskiner och B20:an är rätt tjusig med alla sina gjutna aluminiumdelar. Ser inte att det skiljer i varken funktion eller förväntat hyvelresultat. Är du i köpartagen, ta den som du först hittar till bra pris.
Har du några konkreta tips vad man ska tänka på, med respektive modell?phl skrev:
Skiljer det mycket i inställning, eller är det snarlika?
Är Scheppacharna (hm1 och 2?) likvärdiga, ser ut att ligga i samma prisintervall?
Halvont om objekt i närområdet..
/Hyvel rookie
Jag har bara kört Emcon som hastigast, Incan desto mer. Har väl inga direkta tips då de är likvärdiga i funktionen. Vet inte om Emcon har några egenheter med planhyvlingen men jag tror inte det. Att det sitter ett anhåll i plyfa på Emcon spelar mindre roll så länge det är rakt (riktat).
En möjlig nackdel med Emcon jämfört med vissa Incor är motorplaceringen som gör att hyveln tar större golvyta. Beroende på modell av Inca-hyvlarna får man antingen separat motor (vanligtvis monterad i ett bord under hyveln) eller samma montering som på Emcon.
En möjlig nackdel med Emcon jämfört med vissa Incor är motorplaceringen som gör att hyveln tar större golvyta. Beroende på modell av Inca-hyvlarna får man antingen separat motor (vanligtvis monterad i ett bord under hyveln) eller samma montering som på Emcon.
Återupplivar tråden i hopp om att få veta ungefär vad man bör betala för en B20 på blocket. Ser att den dyker upp emellanåt och nu finns den i min närhet för dryga 5.000 kr. Jag vill minnas att den brukar gå för ett märkbart billigare pris men det kanske är mitt minne som spelar spratt?
Hej.
Jag köpte en för några år sedan.
Är jätte nöjd, en rejäl maskin, behöver dock spraya på lite ”glidmedel” ibland för att den ska mata fram ordentligt.
Tung som fan att flytta på men jättebra för ändamålet. Jag har dock inte hittat nått bra sätt att koppla spånsugen när man hyvlar uppifrån men däremot när man hyvlar med matning så funkar det fint.
när jag kollade runt så verkade det då som att priset låg runt 2400 - 2600kr, det har säkert ändrats. Jag hittade min på ett dödsbo och hade nog lite tur med priset.
Jag köpte en för några år sedan.
Är jätte nöjd, en rejäl maskin, behöver dock spraya på lite ”glidmedel” ibland för att den ska mata fram ordentligt.
Tung som fan att flytta på men jättebra för ändamålet. Jag har dock inte hittat nått bra sätt att koppla spånsugen när man hyvlar uppifrån men däremot när man hyvlar med matning så funkar det fint.
när jag kollade runt så verkade det då som att priset låg runt 2400 - 2600kr, det har säkert ändrats. Jag hittade min på ett dödsbo och hade nog lite tur med priset.