Hej,

Har letat ett bra tag nu efter hur denna maskin egentligen ska fungera men inte hittat så mycket info. Har dock via vissa sökord kommit till detta forum ett par gånger och insett att det är några som har denna maskin, i alla fall hade för några år sedan. Sedan finns den en hel del här som även kan mycket om många saker :). Sista utvägen nu, annars får det bli en ny när jag har råd. Ska försöka hålla mig kort och koncis. OBS, självklart är strömmen urkopplad! :)

Min morfar gick bort 1997, och innan det var han dålig i flera år. Så maskinen har stått i princip orörd sedan slutet av 1980-talet tills jag ärvde den för några år sedan. Överlag, förutom all skit som jag någon gång ska städa bort, så fungerar i alla fall rikthyveln bra. Som titeln säger så fungerar inte matningen vid planhyvling och jag förstår inte riktigt hur maskineriet fungerar och därav inte hur jag ska lösa det, om det alls går att lösa.

Drivningen från motorn till kuttern fungerar ju bra då rikthyveln fungerar. Från kuttern går det via tre remmar till ett stort hjul med kugghjul inuti som där i på något sätt ska överföra kraften till matningsvalsarna (är valsar rätt ord?).
Öppet maskineri med kugghjul och remmar inuti en gammal träbearbetningsmaskin, synligt slit och smuts ackumulerat över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om jag snurrar på det stora hjulet, så rör sig valsarna inne i en lite bit. Dock verkar det vara en "pinne" som tar stopp mot chassit då valsen snurrat cirka 1/3-dels varv. Pinnen verkar sitta samman med valsen, vrider jag tillbaka valsen så flyttar sig pinnen också tills det att den tar emot chassit på andra sidan (motsvarande ca 1/3-dels varv för valsen). Det går att vrida på valsarna (och då även pinnen) utan att det stora hjulet rör sig.

Del av äldre maskineri med remmar och hjul, pil markerar potentiellt problemområde med pinne och chassi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lyckades hitta en sprängskiss på just denna del här på forumet. Har annars in lyckats hitta något mer om just denna maskin.

Sprängskiss av maskineri med markering på problemområdet, drivremmar och komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För mig verkar det som om att denna pinne kanske ska sitta fast på något sätt alternativt kunna rotera runt fritt?
Utifrån denna beskrivning, finns det någon som kan hjälpa mig?
 
Det där är en (fjädrande rör-) pinne som krupit ur.
Den ska koppla ihop växellådan med (matnings) valsen.

Största problemet brukar vara att vrida valsens axelände så att hålet kommer rätt så man kan slå eller trycka tillbaka stiftet/pinnen.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Det där är en (fjädrande rör-) pinne som krupit ur.
Den ska koppla ihop växellådan med (matnings) valsen.

Största problemet brukar vara att vrida valsens axelände så att hålet kommer rätt så man kan slå eller trycka tillbaka stiftet/pinnen.
Tack för snabbt svar!
Fjädrande rör-pinne/stift? Se där ja, det var något nytt för mig.
Går det att veta hur långt man ska trycka/slå i stiftet i mojängen den sitter i?
Jag tänker så här: Om nu stiftet tar emot chassit så att valsen inte kan rotera längre, då borde stiftet vara i valsen? så borde kunna försöka trycka i den i det läget den är nu?
 
Eftersom valsen kan snurra runt så vet du inte var hålet i axeln är.
En lösning är att dra ut pinnen, snurra på delarna tills man ser rakt genom och slå i stiftet.
En annan lösning är att trycka på pinnen med en polygrip samtidig snurra på valsen, då brukar det kännas när pinnen är mitt för hålet.

Protte
 
  • Gilla
FreddruS
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Eftersom valsen kan snurra runt så vet du inte var hålet i axeln är.
En lösning är att dra ut pinnen, snurra på delarna tills man ser rakt genom och slå i stiftet.
En annan lösning är att trycka på pinnen med en polygrip samtidig snurra på valsen, då brukar det kännas när pinnen är mitt för hålet.

Protte
Tänkte bara uppdatera och tacka för hjälpen!
Efter mycket om och men funderar det nu! :D Ska bara försöka hitta nya remmar för drivningen nu, sen är det dags att köra!
 
F FreddruS skrev:
Hej, Det finns en axel på mot svarvande sida som ska mata in .Den sidan som du är på tar emot träbiten när den kommer ut. Har du sprängskiss på den andra sidan. Hector 0705829612

Har letat ett bra tag nu efter hur denna maskin egentligen ska fungera men inte hittat så mycket info. Har dock via vissa sökord kommit till detta forum ett par gånger och insett att det är några som har denna maskin, i alla fall hade för några år sedan. Sedan finns den en hel del här som även kan mycket om många saker :). Sista utvägen nu, annars får det bli en ny när jag har råd. Ska försöka hålla mig kort och koncis. OBS, självklart är strömmen urkopplad! :)

Min morfar gick bort 1997, och innan det var han dålig i flera år. Så maskinen har stått i princip orörd sedan slutet av 1980-talet tills jag ärvde den för några år sedan. Överlag, förutom all skit som jag någon gång ska städa bort, så fungerar i alla fall rikthyveln bra. Som titeln säger så fungerar inte matningen vid planhyvling och jag förstår inte riktigt hur maskineriet fungerar och därav inte hur jag ska lösa det, om det alls går att lösa.

Drivningen från motorn till kuttern fungerar ju bra då rikthyveln fungerar. Från kuttern går det via tre remmar till ett stort hjul med kugghjul inuti som där i på något sätt ska överföra kraften till matningsvalsarna (är valsar rätt ord?).
[bild]
Om jag snurrar på det stora hjulet, så rör sig valsarna inne i en lite bit. Dock verkar det vara en "pinne" som tar stopp mot chassit då valsen snurrat cirka 1/3-dels varv. Pinnen verkar sitta samman med valsen, vrider jag tillbaka valsen så flyttar sig pinnen också tills det att den tar emot chassit på andra sidan (motsvarande ca 1/3-dels varv för valsen). Det går att vrida på valsarna (och då även pinnen) utan att det stora hjulet rör sig.

[bild]

Lyckades hitta en sprängskiss på just denna del här på forumet. Har annars in lyckats hitta något mer om just denna maskin.

[bild]

För mig verkar det som om att denna pinne kanske ska sitta fast på något sätt alternativt kunna rotera runt fritt?
Utifrån denna beskrivning, finns det någon som kan hjälpa mig?
 
F FreddruS skrev:
Tänkte bara uppdatera och tacka för hjälpen!
Efter mycket om och men funderar det nu! :D Ska bara försöka hitta nya remmar för drivningen nu, sen är det dags att köra!
Hej hittade du några remmar var och vilken storlek?
 
K Kurt Andersson1 skrev:
Hej hittade du några remmar var och vilken storlek?
Jag hittade ett par ringar med storleken 85.09x5.34 som passade prefekt. Köpte mina på Kagon i Falun.
 
  • Gilla
Mateuszdziurla
  • Laddar…
F FreddruS skrev:
Jag hittade ett par ringar med storleken 85.09x5.34 som passade prefekt. Köpte mina på Kagon i Falun.
Tack för att du svarade ska kolla med bildelsfirman i byn dom kan säkert fixa det är säkert lättare när man har måtten
 
K Kurt Andersson1 skrev:
Tack för att du svarade ska kolla med bildelsfirman i byn dom kan säkert fixa det är säkert lättare när man har måtten
Skulle vilja säga att annars får du hojta till, men blir av med bilen om en vecka så får svårt att ta mig till min affär.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.