3 002 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Elvinch till båttrailer
Har letat efter bra tips på elvinch till min båttrailer, men hittar inget som inte är mer än fem år gammalt.
Jag har en Linder 445 catch med 30 hästars mercury som väger 335 kg ink motor. Sen har jag lastat i säkert 120 kg till. Frontmonterad elmotor, med dubbla batterier samt lite löst plock. 20 liters tank osv..
Har tröttnat på att veva och vill gärna ha en vinch med fjärrkontroll.
Hur står sig biltemas och Julas elvinchar IDAG?
Finns det någon annan man hellre ska ha?
Batteri tänker jag ha i skuffen på bilen och koppla med klämkontakter vid användning. Storlek på batteri önskas, där tänker jag mig Biltemas fritidsbatteri bör funka?
Vänder mig till er här på byggahus då jag fått bra svar tidigare
Jag har en Linder 445 catch med 30 hästars mercury som väger 335 kg ink motor. Sen har jag lastat i säkert 120 kg till. Frontmonterad elmotor, med dubbla batterier samt lite löst plock. 20 liters tank osv..
Har tröttnat på att veva och vill gärna ha en vinch med fjärrkontroll.
Hur står sig biltemas och Julas elvinchar IDAG?
Finns det någon annan man hellre ska ha?
Batteri tänker jag ha i skuffen på bilen och koppla med klämkontakter vid användning. Storlek på batteri önskas, där tänker jag mig Biltemas fritidsbatteri bör funka?
Vänder mig till er här på byggahus då jag fått bra svar tidigare
Ha en jula 999kr , ( utan fjärr ) ett standardbatteri på 80 A/h och drar upp min båt 500kg på logen, ganska brant uppför, fungerar perfekt, skulle den inte räcka, men gör det nog så kan man sätta ett litet block i nosen på båten, då blir det dubbla linor och dubbel dragkraft ,det går lite saktare men vad gör det.
Hur fort vinchar den?J jonaserik skrev:Ha en jula 999kr , ( utan fjärr ) ett standardbatteri på 80 A/h och drar upp min båt 500kg på logen, ganska brant uppför, fungerar perfekt, skulle den inte räcka, men gör det nog så kan man sätta ett litet block i nosen på båten, då blir det dubbla linor och dubbel dragkraft ,det går lite saktare men vad gör det.
Det är 15 meter lina på den och jag använder nästan hela, det tar kanske 5-7 min för mig, då jag ska in i hålet som har 5 cm tillgodo på båda sidor ( försiktigt ) men som du ska ha, så tar det kanske 3-4 min , bara upp på trailen så tar det inte många minuter, det finns visst fästen för att fästa den på armen i framkant. Den kommer att passa dig rätt bra, ingen mening med att köpa större än man behöver. Är det brant där du ska ta upp så köp en talja med krok så du får dubbla linor, lite längre tid för att spela upp, men vad gör det. Det är arbetet som utförs som räknas.
Ja, huvudsaken är ju att jobbet blir gjort. Men när man står på iläggningsrampen, så vill man ha det gjort fort då det ibland kan bli kö för att ta upp båten. Eller fort, men iaf inte långsammare än vad jag kan veva för hand.J jonaserik skrev:Det är 15 meter lina på den och jag använder nästan hela, det tar kanske 5-7 min för mig, då jag ska in i hålet som har 5 cm tillgodo på båda sidor ( försiktigt ) men som du ska ha, så tar det kanske 3-4 min , bara upp på trailen så tar det inte många minuter, det finns visst fästen för att fästa den på armen i framkant. Den kommer att passa dig rätt bra, ingen mening med att köpa större än man behöver. Är det brant där du ska ta upp så köp en talja med krok så du får dubbla linor, lite längre tid för att spela upp, men vad gör det. Det är arbetet som utförs som räknas.
Det blev en Bronco 3500 gen 2 för 2490 på ATV-huset i Götelaborg. Sjukt trevlig och hjälpsam personal där.
Funderar på att sätta fast en batterilåda på trailern, men än så länge så har jag gjort en egen låda som står i skuffen på bilen.
I lådan sitter ett 64 ah startbatteri som blev över efter båtbyte. Det har stått på underhållsladdning i två år i garaget, så jag hoppades på att det skulle funka.
I lådan ligger även originalvinschen samt verktyg att byta tillbaka till denna ifall elvinschen av nån anledning skulle strejka.
Utanpå lådan sitter "styrenheten". Där batteri och vinschen kopplas in. Där sitter även utgång för manöverdosan, som normalt sitter på styret på en atv. Denna manöverdosa har jag också satt utanpå lådan.
I styrenheten sitter även mottagaren för fjärrkontrollen. Det följer med en fjärrkontroll bara. Hade varit trevligt med två.
Jag köpte startkablar på biltema, där jag klippte av tängerna på ena sidan och satte dit kabelskor och krympslang. Dom är alltså fastmonterade på styrdosans utgångar till vinschen och väl framme vid rampen så nyper jag fast kontakterna på vinschen med tängerna på andra sidan startkablarna
Jag har även säkrat av plus på startkablarna. Tänkte att det var säkert fel, så jag säkrade av mellan batteri och styrenheten oxå.
Så länge så har jag en plastpåse som skydd för vinschen vid transport, men ska fixa ett bättre skydd.
Jag gjorde lite mätningar på batteriet vid premiären
Nyladdat batteri innan jag körde hemifrån - 13.00 volt
Kört 2 km och vinschat ner båten i vattnet - 12.56 volt
Efter ha vinschat upp båten - 12.50 volt
Hemma igen - 12.64 volt
Verkar som batteriet räcker gott och väl
MEN, jag har ett litet problem!
När jag vinschar i båten så nöter linan på gummibussningen som båten sen vinschas upp emot. Den v-formade gummibussningen på vinschtornet. Hur kan man lösa detta?
Går det att vinkla ner armen som vinschen sitter på eller kan man kanske höja upp vinschen på nån vänster?
En billig och bra lösning önskas!
En till snabb fråga!
Vad tror ni om stöldrisken på själva vinschmotorn? Bör man skaffa en snabbfäste??
Funderar på att sätta fast en batterilåda på trailern, men än så länge så har jag gjort en egen låda som står i skuffen på bilen.
I lådan sitter ett 64 ah startbatteri som blev över efter båtbyte. Det har stått på underhållsladdning i två år i garaget, så jag hoppades på att det skulle funka.
I lådan ligger även originalvinschen samt verktyg att byta tillbaka till denna ifall elvinschen av nån anledning skulle strejka.
Utanpå lådan sitter "styrenheten". Där batteri och vinschen kopplas in. Där sitter även utgång för manöverdosan, som normalt sitter på styret på en atv. Denna manöverdosa har jag också satt utanpå lådan.
I styrenheten sitter även mottagaren för fjärrkontrollen. Det följer med en fjärrkontroll bara. Hade varit trevligt med två.
Jag köpte startkablar på biltema, där jag klippte av tängerna på ena sidan och satte dit kabelskor och krympslang. Dom är alltså fastmonterade på styrdosans utgångar till vinschen och väl framme vid rampen så nyper jag fast kontakterna på vinschen med tängerna på andra sidan startkablarna
Jag har även säkrat av plus på startkablarna. Tänkte att det var säkert fel, så jag säkrade av mellan batteri och styrenheten oxå.
Så länge så har jag en plastpåse som skydd för vinschen vid transport, men ska fixa ett bättre skydd.
Jag gjorde lite mätningar på batteriet vid premiären
Nyladdat batteri innan jag körde hemifrån - 13.00 volt
Kört 2 km och vinschat ner båten i vattnet - 12.56 volt
Efter ha vinschat upp båten - 12.50 volt
Hemma igen - 12.64 volt
Verkar som batteriet räcker gott och väl
MEN, jag har ett litet problem!
När jag vinschar i båten så nöter linan på gummibussningen som båten sen vinschas upp emot. Den v-formade gummibussningen på vinschtornet. Hur kan man lösa detta?
Går det att vinkla ner armen som vinschen sitter på eller kan man kanske höja upp vinschen på nån vänster?
En billig och bra lösning önskas!
En till snabb fråga!
Vad tror ni om stöldrisken på själva vinschmotorn? Bör man skaffa en snabbfäste??
Testade att sänka vinschfästet, men det tar i ändå. Så nu blir det att sätta distanser. Tog hem fyrkantsstav i aluminium, som jag tänkte köra genomgående hål i , men är lite osäker på hållfastheten.
Vinschen sitter ju i en plåt så distanserna sätts mellan den plåten och vinschfästet på tornet. Men plåten sitter bara med två bult i linje med trailen. Räcker det om jag kapar fyrkantsprofilerna i samma bredd som vinschfästet (ca 10 cm), borrar ett hål i mitten och sätter emellan?
Känns lite osäkert?
Vinschen sitter ju i en plåt så distanserna sätts mellan den plåten och vinschfästet på tornet. Men plåten sitter bara med två bult i linje med trailen. Räcker det om jag kapar fyrkantsprofilerna i samma bredd som vinschfästet (ca 10 cm), borrar ett hål i mitten och sätter emellan?
Känns lite osäkert?
Att linan tar i , är för att båten trycker ner bakändan i början av lyftet , då måste vinscen sitta högre upp eller om det går att sätta en spärr på vicket så det inte lyfter så högt. I övrigt inget om hållfast för dina rör. I princip kanske det inte gör så mycket , linan ligger mot och rullen rullar.
Klicka här för att svara