K
E Elajomannen skrev:
Oj ett verk på 1100 kW bar inte kattskit. Jadå klarar du dig garanterat. Hur mycket bränsle har du tänkt att lagra ?
Felskrivning 1100w ska det stå

K
nisse123 nisse123 skrev:
1100 kW det kan du ju driva ca 50 st villor med.
Det är inte så att det är på 1100 W
1100w ska det vara!

Öppna dörren och titta efter tillverkarens märkskylt,där står bla effekten.
Jag har två kombinerade kyl/frys,på den ena är märkt 175w och den andra 120w.

halper halper skrev:
(min fetstil)

:rofl:

Så man får ut i runda slängar en veckas total drifttid ur ett elverk i den prisklassen… imponerande.

Köper man ett elverk (eller andra motordrivna saker) från lågprisbutikerna så är oljebyte viktigt. Även kontroll av ventilspelet.
När den är ny så kör den 20 minuter,byt olja,kör 20 minuter och byt olja. Inte ovanligt med metallrester från gjutningen

En kyl och frys klarar lätt 12h utan ström om man inte öppnar dörren så kör man elverket någon timme åt gången var 12:e timme

• Gilla
mr_Brasco och 2 till
  • Laddar…
K
Kloge Kloge skrev:
Öppna dörren och titta efter tillverkarens märkskylt,där står bla effekten.
Jag har två kombinerade kyl/frys,på den ena är märkt 175w och den andra 120w.
Har kollat på denna på kyl n. Men den säger mig inte så mycket. Kanske säger dig något?

• Etikett med modell- och specifikationsinformation för en Electrolux kylskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
230 volt och 0,8 ampere
230 x 0,8 = 184 watt

K
Kloge Kloge skrev:
230 volt och 0,8 ampere
230 x 0,8 = 184 watt
Då förstår jag! Tack så mycket för hjälpen! Då kan man höfta att startströmmen landar på ca 900 w då

• Gilla
Kloge
  • Laddar…
Startströmmen kan inte vara i Watt utan den är i Amper och troligen ca 5-7 ggr så hög som driftströmmen. Så startströmmen är väl i häradet 5-8 Ampere under den mycket korta tid det tar att starta kompressorn.

K
E elmont skrev:
Startströmmen kan inte vara i Watt utan den är i Amper och troligen ca 5-7 ggr så hög som driftströmmen. Så startströmmen är väl i häradet 5-8 Ampere under den mycket korta tid det tar att starta kompressorn.
Okej. Ja då räcker inte elverket som jag fått fråga att köpa till det då . Är på 1100w

Fråga om du kan låna elverket och prova

• Gilla
Elajomannen och 2 till
  • Laddar…
K
Kloge Kloge skrev:
Fråga om du kan låna elverket och prova
Bra idé:)

C
halper halper skrev:
Så man får ut i runda slängar en veckas total drifttid ur ett elverk i den prisklassen… imponerande.
Precis min tanke. Notera att även dyrare aggregat havererade. "Slog lågor ur avgasröret" - låter ju inte så stabilt.

Men kontinuerlig drift under lång tid är så klart en utmaning även med stora verk avsedda för detta. Du har ju t.ex. typ 2 filter- och oljebyten i veckan om du kör dygnet runt.

• Wow
halper
  • Laddar…
kolla watten en kokplatta behöver, 1500w är nog normalt om jag gissar. Då kommer du ingen vart med 1100w om du vill driva kul/frys också.

Honda gör ju trevliga produkter med bra kvalité och håller andrahandsvärdet, så köper du ett 2-3.000w verk står sig nog priset tills du säljer det

Här har du modellnamnen du kan söka efter https://www.honda.se/industrial/products/generators/help-me-choose.html

Honda är bra men motsvarar det priset egentligen?
När jag fick fiber installerat så hade de ett Biltema inverterelverk i skåpbilen och jag frågade vad de tyckte om den
Deras omdöme var att de haft den i några år och funkade lika bra som den tidigare Hondan till 1/3 av priset.
En annan fördel var att den inte blev stulen vid inbrott.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.