16 890 läst ·
38 svar
17k läst
38 svar
Elverk vid strömavbrott
En reservkraftomkopplare består i grunden av en brytare med växlande kontakter, är det två brytare som sitter hopkopplade har dom en mekanisk förregling som gör att bara den ena kan vara sluten. Ofta sätter man även en lampa som talar om när nätspänningen återkommer
Hur många är det egentligen som bor i krigszoner här? Är elnäten extremt opålitliga hemma hos er eller utsätts ni för terrordåd? Senast jag råkade ut för ett längre strömavbrott varade det i 9 timmar. Det hade varit praktiskt med ett elverk då, men inte avgörande och jag minns inte föregående gång som elen försvann länge. Även affären hade öppet. Alla som kom in fick en ficklampa, det låg frigolit över frysdiskarna och endast en kassa var igång. Den gick på batteri. Det är väl en sak om det är roligt med möjligheten att klara sig utan fungerande nät, men hur mycket buller, lukt, utrymme och pengar är det värt? Jag förundras.
Erik
Erik
Det speciella med en reservkraftbrytare är väl att den är konstruerad så att risken att de båda inmatningarna har kontakt med lasten samtidigt är minimal. (Tänk på att det är farligt även om en fas har kontakt med elnätet och en med reservkraften, om man har en trefaslast inkopplad så leds ström mellan båda näten).
är olika vart i landet man bor men i stockholm är det ju flera vägar som måste fallera innan det blir problem där och det är högprioriterat jämfört med de som bor ute på landet utanför mindre hålor
eller hur många luftledningar är det som trän kan falla över till områden runt huvudstaden som kan gå av ?
värt att tänka på att det finns ett land utanför storstaden och det var ju ganska så många i vintras som utan el pga att transformatorna vart överbelastade och när det kommer oväder så är det ibland 100000 hus som står utan el och några tusen hus som får klara sig i flera dagar utan el och det brukar ju vara ungefär samma och det är flera jag pratat med från andra delar av landet som ett långt strömavbrott är mer än en vecka och råkar ut för det nån eller några ggr om året och kortare avbrott på nått dygn är vanligt
yxis
kan vara en tanke att koppla på varje separat säkring iställe, för att slippa problemet att det går över via 3fas installationer
eller hur många luftledningar är det som trän kan falla över till områden runt huvudstaden som kan gå av ?
värt att tänka på att det finns ett land utanför storstaden och det var ju ganska så många i vintras som utan el pga att transformatorna vart överbelastade och när det kommer oväder så är det ibland 100000 hus som står utan el och några tusen hus som får klara sig i flera dagar utan el och det brukar ju vara ungefär samma och det är flera jag pratat med från andra delar av landet som ett långt strömavbrott är mer än en vecka och råkar ut för det nån eller några ggr om året och kortare avbrott på nått dygn är vanligt
yxis
kan vara en tanke att koppla på varje separat säkring iställe, för att slippa problemet att det går över via 3fas installationer
Miry, du har min tillåtelse att föraktfullt fnysa nollåtta åt mig. Om det flera gånger om året är strömavbrott i något dygn eller mer har jag större förståelse för önskan att ha reservkraft. Hemma hos mig går det luftledningar, men sedan jag flyttade in i höstas har jag inte varit hemma när strömmen gått. Jag har bara sett på klockradio med mera att den har varit borta. De nio timmarna var i Stockholms skärgård.
Erik
Erik
Angående problem vid elavbrott, och behovet av ett elverk.
Det är inte bara avsaknaden av el i sig som kan vara besvärlig.
Visst klarar man sig utan el ett tag. Man kan ha en fotogenkamin, äta kall mat och strunta i e-posten.
Men:
Är det vinter riskerar man vattenskador av sönderfrysta vattenledningar.
Är det sommar riskerar man att maten i frysen tinar och blir förstörd.
Cirkulationspumpen/rökgasfläkten/laddpumpen till vedpannan/pelletskaminen behöver el.
Har man djur behöver de vatten och om det är kor måste de mjölkas.
Har man elektroniska system som inbrottslarm, trygghetslarm, överfyllnadsskydd upphör de att fungera.
Tänk igenom vad som händer om du saknar el ett par tre dygn, och förbered därefter med lämplig åtgärder.
Resten av detta inlägg ger min subjektiva beskrivning av egna erfarenheter och behöver inte vara korrekt på något vis:
Om ett elverk är märkt med t.ex. 4kw, betyder det i praktiken att det kan ge 2kw el, i bästa fall, till lampor.
En elmotor kan ha en startström som är sex gånger dess märkström. Ett trefas-elverk kan dela upp effekten mellan faserna på ett märkligt sätt. Jag har sett trefaselverk på 6kw som inte ens orkar starta en liten vattenpump med en elmotor på 0.5hp, trots att den bara skulle testköras utan vatten, och jag lätt kunde snurra på den med handen. Jag har sett datorer utveckla rök, pannreglersystem gå sönder m.m. p.g.a. märkliga snedbelastningar med trefas elverk.
Elverkets angivna effekt är förbränningsmotorns teoretiska maxeffekt innan förluster, växellåda, generator m.m. eller nåt sånt.
Slutsats. Om du skall köpa ett elverk, räkna ut hur mycket effekt du behöver och köp ett elverk med två till tre gånger den effekten.
Det är inte bara avsaknaden av el i sig som kan vara besvärlig.
Visst klarar man sig utan el ett tag. Man kan ha en fotogenkamin, äta kall mat och strunta i e-posten.
Men:
Är det vinter riskerar man vattenskador av sönderfrysta vattenledningar.
Är det sommar riskerar man att maten i frysen tinar och blir förstörd.
Cirkulationspumpen/rökgasfläkten/laddpumpen till vedpannan/pelletskaminen behöver el.
Har man djur behöver de vatten och om det är kor måste de mjölkas.
Har man elektroniska system som inbrottslarm, trygghetslarm, överfyllnadsskydd upphör de att fungera.
Tänk igenom vad som händer om du saknar el ett par tre dygn, och förbered därefter med lämplig åtgärder.
Resten av detta inlägg ger min subjektiva beskrivning av egna erfarenheter och behöver inte vara korrekt på något vis:
Om ett elverk är märkt med t.ex. 4kw, betyder det i praktiken att det kan ge 2kw el, i bästa fall, till lampor.
En elmotor kan ha en startström som är sex gånger dess märkström. Ett trefas-elverk kan dela upp effekten mellan faserna på ett märkligt sätt. Jag har sett trefaselverk på 6kw som inte ens orkar starta en liten vattenpump med en elmotor på 0.5hp, trots att den bara skulle testköras utan vatten, och jag lätt kunde snurra på den med handen. Jag har sett datorer utveckla rök, pannreglersystem gå sönder m.m. p.g.a. märkliga snedbelastningar med trefas elverk.
Elverkets angivna effekt är förbränningsmotorns teoretiska maxeffekt innan förluster, växellåda, generator m.m. eller nåt sånt.
Slutsats. Om du skall köpa ett elverk, räkna ut hur mycket effekt du behöver och köp ett elverk med två till tre gånger den effekten.
Sitte själv med ett elverk då vi bor längst ut på linjen och har till och från strömavbrott (Gudrun orsakade avbrott i två veckor). Vi har även rätt många blixtnedslag (3 ljusblixtar ur vägguttag inomhus på 3 år).
Min tanke är att sätta en 32A trefashanske som matar centralen och en hona som går till nätet och en hona som går till elverket. Handsken kan då endast sitta i ett av uttagen och det är helt omöjligt att mata ut el på nätet samt huset blir helt frånkopplat då åskan går/risk för åska föreligger.
Elverket är på runt 4kW och jag har testat min 2,2kW elsåg mot den utan att den ens går ner i varv...
Min tanke är att sätta en 32A trefashanske som matar centralen och en hona som går till nätet och en hona som går till elverket. Handsken kan då endast sitta i ett av uttagen och det är helt omöjligt att mata ut el på nätet samt huset blir helt frånkopplat då åskan går/risk för åska föreligger.
Elverket är på runt 4kW och jag har testat min 2,2kW elsåg mot den utan att den ens går ner i varv...
Du ska INTE använda honor där du tar in ström och hanar där du matar ut, det kommer att leda till att du får spänning på stiften som sticker ut. Det kommer förr eller senare att leda till ett tillbud/olycka. Skaffa en riktig omkopplare, den behöver i ditt fall inte kosta mer än från ca 500:- + en kapsling för nån hundring och du kommer att få en säker anläggning. Kolla på tex. elbutik.se.
elmont:
En omkopplare för reservkraft brukar kosta 1000-tals kronor.
Var hittar man en omkopplare för ca 500:-?
Jag tror att AndreasK menar att de två inkommande (elbolag resp. eget elverk) ledningarna kopplas till var sin hona (kanske 32A CEE).
Därefter har man en hane (32A CEE) som via en mjuk sladdstump går in i centralen.
På så sätt kan man para ihop hanen med önskad hona.
Det borde väl inte vara elektriskt farligt?
Fråga: Kan man har ett CEE-don permanent belastat/anslutet, alltså 24 timmar per dygn, alla dygn på året? Jag tänkte att om man har 16A huvudsäkring så kan man ta ett 32A-don så man har lite marginal. Jag har sett flera 16A-don med brända stift, trots att de är kopplade till diverse verkstadsmaskiner som drar mindre än 16A.
Jag funderar på att göra så själv, med två fasta CEE-honor och en CEE-hane. Jag behöver koppla om på tre fyra ställen i mina byggnader och vill inte betala flera tusen per omkopplare.
Konstigt att det inte skall gå att hitta en tre-polig omkopplare som inte kostar skjortan?:@
Edit: stafvel
En omkopplare för reservkraft brukar kosta 1000-tals kronor.
Var hittar man en omkopplare för ca 500:-?
Jag tror att AndreasK menar att de två inkommande (elbolag resp. eget elverk) ledningarna kopplas till var sin hona (kanske 32A CEE).
Därefter har man en hane (32A CEE) som via en mjuk sladdstump går in i centralen.
På så sätt kan man para ihop hanen med önskad hona.
Det borde väl inte vara elektriskt farligt?
Fråga: Kan man har ett CEE-don permanent belastat/anslutet, alltså 24 timmar per dygn, alla dygn på året? Jag tänkte att om man har 16A huvudsäkring så kan man ta ett 32A-don så man har lite marginal. Jag har sett flera 16A-don med brända stift, trots att de är kopplade till diverse verkstadsmaskiner som drar mindre än 16A.
Jag funderar på att göra så själv, med två fasta CEE-honor och en CEE-hane. Jag behöver koppla om på tre fyra ställen i mina byggnader och vill inte betala flera tusen per omkopplare.
Konstigt att det inte skall gå att hitta en tre-polig omkopplare som inte kostar skjortan?:@
Edit: stafvel
Redigerat:
Jag flikar in en fundering på en alternativ (billig) omkopplare för reservkraft.
Hur skulle det vara om man byggde en omkopplare av två kontaktorer och en liten omkopplare (I-O-II) för att välja vilken kontaktor som skall dra? Det skulle kunna byggas för ca 600:-
Hur stor är risken att båda kontaktorerna fastnar i läge TILL alternativt att omkopplaren går sönder så att båda kontaktorerna drar jämfört med att en mekanisk omkopplare går sönder?
Man kanske kan sätta en hjälpbrytare (brytande) på varje kontaktor, parallellkoppla dom och vidare till den mekanisk omkopplaren?
Edit: Ändrat "seriekoppla" till "parallellkoppla"
Hur skulle det vara om man byggde en omkopplare av två kontaktorer och en liten omkopplare (I-O-II) för att välja vilken kontaktor som skall dra? Det skulle kunna byggas för ca 600:-
Hur stor är risken att båda kontaktorerna fastnar i läge TILL alternativt att omkopplaren går sönder så att båda kontaktorerna drar jämfört med att en mekanisk omkopplare går sönder?
Man kanske kan sätta en hjälpbrytare (brytande) på varje kontaktor, parallellkoppla dom och vidare till den mekanisk omkopplaren?
Edit: Ändrat "seriekoppla" till "parallellkoppla"
Redigerat:
elmont:
Tack för länken, jag har dock redan tittat där och om nu inte jag sett helt fel så kostar den ena modellen från 7036:- och den andra från 1955:- (plus ev. skena, kapsling m.m. jag vet inte exakt vad som behövs).
Priset 460:- gäller en hjälpkontakt.
Tack för länken, jag har dock redan tittat där och om nu inte jag sett helt fel så kostar den ena modellen från 7036:- och den andra från 1955:- (plus ev. skena, kapsling m.m. jag vet inte exakt vad som behövs).
Priset 460:- gäller en hjälpkontakt.
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Får man bygga en egen omkopplare? Måste den inte vara godkänd för ändamålet?
det finnd ju mekaniskt förreglade kontaktorer, dvs 2 kontaktorer som sitter ihop i ett hölje, och om den ena av dem är till, så kan inte den andra dra eftersom den som redan är dragen låser den andra mekaniskt.Ljusbåge skrev:Jag flikar in en fundering på en alternativ (billig) omkopplare för reservkraft.
Hur skulle det vara om man byggde en omkopplare av två kontaktorer och en liten omkopplare (I-O-II) för att välja vilken kontaktor som skall dra? Det skulle kunna byggas för ca 600:-
Hur stor är risken att båda kontaktorerna fastnar i läge TILL alternativt att omkopplaren går sönder så att båda kontaktorerna drar jämfört med att en mekanisk omkopplare går sönder?
Man kanske kan sätta en hjälpbrytare (brytande) på varje kontaktor, parallellkoppla dom och vidare till den mekanisk omkopplaren?
Edit: Ändrat "seriekoppla" till "parallellkoppla"
