18 349 läst ·
107 svar
18k läst
107 svar
Elverk till sommarstugan när nätet är nere?
Hej kaffetorskK kaffetorsk skrev:Hej!
Befinner mig med liknande funderingar som TS. Vet dock inte i nuläget om min pump är 1-fas eller 3-fas och har några frågor.
Kan möjligtvis ett inverter elverk typ (Champion Mighty Fusion 2800W/3000W) vara en lösning oavsett om pumpen är 3-fas eller 1-fas? Eller krävs mer effekt i båda fallen, eventuellt i kombination med ett något kraftigare vanligt (ramverk) 3-fas, på typ 5000W/5200W?
Baserat på konversion med en tillverkare av förbränningstoaletter skulle det tydligen inte vara något problem med ett vanligt (ej inverter) elverk så länge märkeffekt låg på minst 2000W i 60 min. Och enligt mina mätningar drar min fbt bara 1900W i endast 30 min, då (vad jag förmodar) förbränningen slutar och lasten sjunker betydligt i "fläktläge". Så bortsett från pumpen räcker väl ett elverk på 2800W i det fallet ganska långt?
Huvudproblemet är dock hur man kan driva vattenpumpen när elen gått. Funderar även på batteribank/inverter men hur löser man omkopplingen då?
Hittade TS möjligtvis någon vettig lösning?
Ett trefaselverk kan normalt inte på en fas lastas med 1/3 av märkeffekten och kan redan då visa svårigheter att hålla de trefasspänningarna inom toleransen 230V +/- 10% utan spänningen blir låg på belastad fas och hög på de två övriga.
När man startar en elmotor så uppstår normalt en kortvarig startström (till dess motorn kommit upp i märkvarv) som kan vara 5–8 ggr märkströmmen. Under starttiden så sjunker fasspänningen och samtidigt inkopplade laster kan då påverkas.
En inverter från ett batteri och ett elverk med inverter ger normalt bara ca 1,2–1,3 ggr märkströmmen vid kortslutning/överlast.
Elverk utan inverter ger ca 2–3 ggr märkströmmen vid kortslutning/överlast
Hej! Tack för svar. Utgång till existerande elcentral/proppskåp eller till valfri last?M Martin Lundmark skrev:
Ah, ok. Vad skulle minsta krav vara på en alternativ kraftkälla för att driva en 3-fas pump?M Martin Lundmark skrev:Hej kaffetorsk
Ett trefaselverk kan normalt inte på en fas lastas med 1/3 av märkeffekten och kan redan då visa svårigheter att hålla de trefasspänningarna inom toleransen 230V +/- 10% utan spänningen blir låg på belastad fas och hög på de två övriga.
När man startar en elmotor så uppstår normalt en kortvarig startström (till dess motorn kommit upp i märkvarv) som kan vara 5–8 ggr märkströmmen. Under starttiden så sjunker fasspänningen och samtidigt inkopplade laster kan då påverkas.
En inverter från ett batteri och ett elverk med inverter ger normalt bara ca 1,2–1,3 ggr märkströmmen vid kortslutning/överlast.
Elverk utan inverter ger ca 2–3 ggr märkströmmen vid kortslutning/överlast
På min brytare till pumpen står följade:
16A/380V 50Hz
Ok, så bra.M Martin Lundmark skrev:
Hittar ingen info på pumphuset så det blir till att lyfta upp pumpen då?M Martin Lundmark skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Det borde någon pumpkunnig här kunna gissa åt dig. Vet du hur djupt borrhålet är?K kaffetorsk skrev:
Alterantivt borde man kunna uppskatta pumpmotorns effekt genom att mäta strömmen till den med en tångamperemeter. emklare än att dra upp den.
HejH hempularen skrev:
Ett sätt är även att låna och kunna testaköra ett elverk för den drift TS avser
Tyvärr är det andra omständigheter att köra normaldtift och reservkraftdrift det upptäcker man när man testar.
Jag skrev lite om att; "Reservkraftdrift är inte ”plug and play”" i denna tråden
https://www.byggahus.se/forum/threa...arar-man-en-vecka.403877/page-35#post-4680736
Vattenpumpar för vanliga hushåll är sällan mycket över 1000-1100 Watt drift, men problemet med 3-faspumpar är att elverket som skall mata den klarar att hålla strömmen på sin max utan att själv tappa sin magnetism innan vattenpumpen är nära full varvtal och strömmen går ned (och generatorspänningen ökar igen) - det beror på magnetiseringskretsen i elverket hur länge den kan hålla rotorn magnetiserad fast generators huvud och fasspänning är långt under sina tänkta spänningar medans vattenpumpen varvar upp.
Du kommer ha mer eller mindre ordentliga 'brownout' var gång pumpen startar (när du har en generator som överlever en sådan start och inte går ner i tjurig "vill inte läget" (skyddsläget), vilket är väldigt vanligt på inverterverk då dessa klarar ge typ 1,5 - kanske upp till 2 ggr sin märkström om den är under en sekund), om du samtidigt har en inkopplad klassisk glödlampa paralellt på någoon av faserna och förmodligen varierar ljusflödet kraftigt/fladdrar till vid användning av VIT LED av den icke reglerade sorten.
Det är med elverk man handfast lär sig vad som menas med vek respektive styv elnät.
Du kommer ha mer eller mindre ordentliga 'brownout' var gång pumpen startar (när du har en generator som överlever en sådan start och inte går ner i tjurig "vill inte läget" (skyddsläget), vilket är väldigt vanligt på inverterverk då dessa klarar ge typ 1,5 - kanske upp till 2 ggr sin märkström om den är under en sekund), om du samtidigt har en inkopplad klassisk glödlampa paralellt på någoon av faserna och förmodligen varierar ljusflödet kraftigt/fladdrar till vid användning av VIT LED av den icke reglerade sorten.
Det är med elverk man handfast lär sig vad som menas med vek respektive styv elnät.
Brunnen finns inte registrerad i kartvisaren för brunnar och har endast osäkra uppgifter på 70 m.H hempularen skrev:
Enkelt och bra kan du som sagt mäta driftströmmen på den det ger ett bra värde för hur det är i just ditt fall med den brunnen och övriga omständigheter för installationen. Med det värdet kan du sen enligt olika tumregler som nämnts här bedöma vilken kapacitet det krävs på ditt verk. Du behöver inte skrämmas av överdrivna krav på storleken för en start av en normalt stor pump de mindre trefasverken som ofta börjar kring 4 kVA är tillräckliga om du inte har något ovanligt i pumpväg där.K kaffetorsk skrev:
Det kan du göra även på gamla pumpar oberoende typ om du vill. Frågan är ibland om man vinner något på det kan bli lite tvärtom också.GoForIt skrev:
Vad har du för pump?