C
Ulltand Ulltand skrev:
Jo det kräver ett annat upplägg med kontinuerlig drift. Tex automatisk påfyllning av motorolja.
Nu tänkte jag inte kontinuerlig som att man inte kan göra stopp för service och underhåll då och då, men läser man energimyndighetens test av elverk (https://www.energimyndigheten.se/tester/tester-a-o/reservelverk-2015/) var det flera aggregat som gav upp efter mindre än ett dygn.

Men skall du bara köra det intermittent kanske varken bränsletillgången eller uthållighet är ett stort problem.
Tänker att man också klarar sig långt med en skarvsladd till de apparater man vill driva utan att behöva mecka med att mata den fasta elinstallationen.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Jo det kräver ett annat upplägg med kontinuerlig drift. Tex automatisk påfyllning av motorolja.

Men i mitt fall är det kortvarig intermittent drift för att få färskvatten från pumpen och ladda lite batterier. Värme och kokmöjlighet finns från en gjutjärnskamin.
Jo klart roande/oroande tråd....

Av egen erfarenhet vet jag då att det som mest stör en människa är att inte kunna gå på toan. Sen finns det då olika alternativ att lösa detta dilemma på och enklast så har man en dunk eller hink och en sjö så kan man förse toaletten med vatten och alla kan lösa sina behov.

Sen ska man då kunna laga mat och förvisso kan då ett elaggregat vara en lösning men det kan då enbart driva ett fåtal komponenter inom rimlig kostnad.

Efter en tid behöver alla människor värme och då kan ju elaggregatet räcka till men det bästa är då någon form av vedeldning.

Sen kan man då komma in på små detaljer som smörjning etc men det är väl klart bortom det som är viktigt., imho.

Det går att göra hur avancerat som helst men även ganska enkelt och oavancerat, det beror helt på vilka "krav" man har. En kombi av elverk och gasol löser det mesta.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det går att göra hur avancerat som helst men även ganska enkelt och oavancerat, det beror helt på vilka "krav" man har. En kombi av elverk och gasol löser det mesta.
Jo men toan är det akuta och det måste lösas.
Dunkar och hinkar och en sjö är då det enklaste.

Sen kommer det andra i enlighet med Mazlovs behovstrappa
https://sv.wikipedia.org/wiki/Behovshierarki

C
P paralun skrev:
Hört talas om utedass? :rofl:

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Hört talas om utedass? :rofl:
Jo men utedass är den klart utdöende företeelse men har det själv i våran stuga.
Klart enklast!

Men toapaniken slår allt om man nu inte har ett utedass och istället räcker då en hink vatten.
Äckligt tycker de yngre ;):rofl:

P paralun skrev:
Jo men toan är det akuta och det måste lösas.

Sen kommer det andra i enlighet med Mazlovs behovstrappa
[länk]

Har en bra lösning på det tror vi. Vi kör en förbränningstoalett. De använder en vätskeresistent påse som som sedan spolas ner för förbränning. Men om det inte finns el kan man istället lyfta ut påsen och kompostera den alt bränna den i tunna.

Ulltand Ulltand skrev:
Har en bra lösning på det tror vi. Vi kör en förbränningstoalett. De använder en vätskeresistent påse som som sedan spolas ner för förbränning. Men om det inte finns el kan man istället lyfta ut påsen och kompostera den alt bränna den i tunna.
Jo det kan vara en klok ide. Sen tror jag man bara slänger den i närmaste grop.
Utmaningen är att en förbränningstoalett kräver el så jag förordar en hink eller dunk inkl en sjö.
Hursomhelst så är toan det absolut viktigaste att klara av som "prepping".

C
P paralun skrev:
Äckligt tycker de yngre ;):rofl:
Den känslan ersätts av en kraftig känsla av välbefinnande bara man är tillräckligt nödig :rofl:

Nä, skämt åsido - sjövatten funkar väl bra om man nu har tillgång till sådant i sin direkta närhet.

Bensin kan faktiskt lagras rätt länge, särskilt i en fylld gastät behållare. Jag har haft flera 20-liters dunkar med bensin köpta när bensinen kostade runt 12,5 kronor som jag förra veckan tankat min Klippo med, inga problem att starta.
Jag har också nyligen fyllt min bils tank med 40 liter av sån gammal bensin och inte ett problem.
Nu har jag bara någon liter kvar, skulle köpt mer då...

Göran.W
Ulltand Ulltand skrev:
Tack för bra svar! Huvudsyftet är ett driva en 3-fas grundvattenpump, en liten tv och ladda några ihpones någon timme per dygn.

Kom på att vi ju har en förbränningstoalett som tar 2000 w enfas. Kan man köra den om det inte finns några andra laster?
Man bör aldrig snedbelasta en 3 fas generator med mer än 30%.
Lägger du på en last på 2000 watt så får du både en väldigt hög snedbelastning och en väldigt hög överlast på ena fasen.
Det enklaste är väl att gå ut och uträtta sina behov ute om det bara är under strömavbrott.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Liljeros

Jag håller med om att planering är viktigt om den lösning man har valt med säkerhet skall fungera, vid ett strömavbrott, dessutom fungera till en rimlig kostnad. En del är då att använda beprövade metoder och att välja, testa och underhålla den utrustning man avser skall fungera tillsammans, ”i skarpt läge”.

Jag har valt aspenbränsle för att, om möjligt, säkerställa att elverket fungerar när det behövs. Jag har en plan (plan B), som består av flera moment, hur jag skall komma till målet. Att klara minst en veckas strömavbrott. Går arbetet bra kan jag möjligen klara längre tid.

Idag kostar bensinen ca 20,40 kr/liter i mack och jag kan köpa en dunk med 25 l Aspen Alkylatbensin 4 för 870 kr d.v.s. 34,80 kr/liter. Behöver jag 25 liter bränsle för att klara mitt elkraftbehov en vecka så kostar aspen 360 kr extra. Behövs 50 liter bränsle så kostar aspenbränsle 720 kr extra för en vecka.

När jag bytte gräsklippare (för drygt fem år sedan) valdes hondamotor och aspenbränsle. Efter ca fem års erfarenhet valdes att köpa elverket med hondamotor och aspenbränsle.

Gräsklipparen som säsongkörs och sedan vilar i ca ett halvt år startar sommartid oftast på ett drag och kan behöva 3–5 drag (i startsnöret) efter vintervilan. Gräsklipparen använder ca 5–10 liter bränsle per år, så mitt lager av Aspenbränsle omsätts på ca 5 år.

Skulle mitt elverk behöva ca 7 liter aspenbränsle per dag (50 liter vecka) kostar det mig idag 100 kr extra per dag, jämfört med bensin. Den kostnaden ser jag som en försäkring att mitt elverk (som testkörs minst två gånger/år) verkligen startar när det gäller.

Hur mycket aspenbränsle jag verkligen behöver testar jag succesivt, samtidigt som jag bygger min anläggning. Är du intresserad så kan du följa arbetet i tråden.

I inlägg #58 i tråden ”Elavbrott, hur gör man, klarar man en vecka?” har jag skrivit hur jag skulle kunna anpassa mitt befintliga hus till; ”Elanvändning Plan B”. Det är ett arbete som pågår men innebär att jag gjort en planering, en ”energibudget” gällande elbehovet en vecka.
[länk]

I inlägg #436 testar jag energibehovet för ett kylskåp, ett frysskåp och en frysbox (alla varvtalsstyrda med liten startström). Tillsammans behövde de tre enheterna drivna (i ca tre dygn) från ett 12V blybatteri via en DC/AC inverter en medeleffekt på ca 32,7 W. D.v.s. 0,785 kWh/dygn eller ca 5,5 kWh under 7 dygn. [länk]

I inlägg #436 gör jag förnyade beräkningar av ”energibudget” i plan B utifrån mina nya indata. [länk]

I inlägg #456 tittar jag på hur en elbil skulle kunna ersätta en enfas elverk som strömkälla vid strömavbrott. [länk]

Jag har bergvärmepump men avser att elda med ved, i mina två spisinsatser vid strömavbrott. I inlägg #476 tittar jag på hur de som har fjärrvärme skulle kunna göra vid strömavbrott. [länk]

Akrylatbränsle kostar idag 34,80 kr/liter och bensin 20,40 kr/liter d.v.s. akrylatbränslet är 34,80/20,40 =1,70, ca 70 % dyrare än bensin. I min plan B räknar jag med att klara mig med 25–50 liter akrylatbränsle i en vecka och omsätta den mängden på 5 år (eller kortare). Jag väljer akrylatbränsle.

Jag är övertygad om att en bra planering och konkreta tester ökar sannolikheten att man klarar ett strömavbrott.
Som nämnt, jag betvivlar inte att du löser ett strömavbrott, inte heller att det finns lösningar för att klara ett strömavbrott däremot så finns det en stor andel som nog inte är så förberedda men har en bild av det.

Nu vet inte jag heller vart du är bosatt men jag är själv uppväxt på landsbygden, strömavbrott var mer regel än undantag på vintern och vi klarade det utan elverk under hela min barndom. Jag tror ibland att mycket av förberedelser fokuserar på att man ska kunna leva på som vanligt vid en kris när man i ärlighetens namn har betydligt basalare behov för att klara sig. Sen är ju även risken för strömavbrott något att ha med i åtanke, vågar påstå att risken för strömavbrott över 6 timmar är väldigt lågt för 99,9% av befolkningen. Övriga 0,1 har det redan frekvent och är ganska vana att klara sig ett tag utan.

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Som nämnt, jag betvivlar inte att du löser ett strömavbrott, inte heller att det finns lösningar för att klara ett strömavbrott däremot så finns det en stor andel som nog inte är så förberedda men har en bild av det.

Nu vet inte jag heller vart du är bosatt men jag är själv uppväxt på landsbygden, strömavbrott var mer regel än undantag på vintern och vi klarade det utan elverk under hela min barndom. Jag tror ibland att mycket av förberedelser fokuserar på att man ska kunna leva på som vanligt vid en kris när man i ärlighetens namn har betydligt basalare behov för att klara sig. Sen är ju även risken för strömavbrott något att ha med i åtanke, vågar påstå att risken för strömavbrott över 6 timmar är väldigt lågt för 99,9% av befolkningen. Övriga 0,1 har det redan frekvent och är ganska vana att klara sig ett tag utan
Hej Liljeros

Bor nu i stad, men växte upp i ett hus med vedeldning och självcirkulation (som fortfarande fungerar), djupborrad brunn, djur, 4 mil till affär och bensinstation etc.

Vi hade, när jag bodde där stadigvarande, vad jag minns 5–10 större och mindre strömavbrott. Det kunde vi hantera utan elverk. Sällan eller aldrig hade vi samtidigt avbrott i (det batteriuppbackade) fasta telefonnätet, några gånger påhälsning av åskan.

Detta bl.a. tillsammans med ett antal repövningar med matlagning i fält, elverk, utan tillåtelse att kommunicera med mobiltelefon, gav ytterligare insikter i vad strömavbrott (samhällskris) kan innebära.

Får vi ett stort strömavbrott så riskerar vi att hamna i liknande omständigheter, då får vi försöka klara det. Då underlättar det otroligt om vi gjort vissa förberedelser (planering). Det jag skriver här hoppas jag inspirerar och hjälper andra.

När det gäller förberedelse för strömavbrott lever jag efter devisen; ”tar man med paraplyet, då regnar det inte”. (Samtidigt som ett paraply är bra att ha som förberedelse om regnet ändå överraskar).

Efter över fyrtio år med arbete, forskning och utbildning inom elkraft och EMC, ser jag nu hur behovet av elkraft så helt genomsyrar samhället.

Blickar vi framåt så ökar samhällets (och individens) känslighet för ett strömavbrott. De marginaler vi har att undvika strömavbrott (och den kompetens och erfarenhet, vi har på ingenjörssidan på detta område) ser dessutom ut att minska för varje år.

Jag stannar där i det jag beskrivit, men bl.a. där, finns motivet i det jag gör.

Redigerat:
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
X
Ulltand Ulltand skrev:
Hej,

Skulle vilja ha ett ett trefas elverk som reserv vid strömavbrott. Denna har ett 400V uttag och två st 230 V.

Kan jag få ut all effekt via 400 V uttaget eller verkar 230V uttagen separat.

[länk]

Hur ordnar man jordning på ett enkelt sätt.
Nu har jag inte orkar igenom hela tråden men:

1. Tänk på att många moderna prylar mår dåligt av fyrkantsvåg, vilket de flesta billiga elverk ger. Ett med inverter är viktigt för att minska riskerna för trasig elektronik. Personligen kan jag, efter att jag själv använt det, rekommendera Champion 2000W (https://www.championgenerators.se/produkter/Inverterelverk/champion-2000-watt-inverter-generator) Detta räcker fint för att ladda telefoner (kom ihåg att mobilmasterna håller max fyra timmar i obygden och max två timmar i storstaden...), köra mindre vattenkokare eller sn tekplatta, köra kylskåp och så. Kontinuerlig effekt på 1600W. Två kan sammankopplas och ge dubbel effekt. Lättstartat med lite smarta funktioner som varvtalsreglering, belysning för tankning och kontakter, 12V ut och så. Du köper alkylatbensin, just nu har Biltema varit billigast per liter för mig, och denna kan lagras i typ evigheter (seriöst - tio år lär inte vara några bekymmer vad jag lyckats läsa mig till).

2. Sedan kan du hitta lämpligt trefas som du kan köra vattnet på. Då har du två separata system som kan köras oberoende. Exempelvis kan jag tänka mig att du kör vattnet, fyller hinkar, baljor och gud vet vad, sedan kan du stänga av och vänta (= spara bränsle och även förlänga uthålligheten). Inget problem att överleva ett dygn åt gången på detta sätt och ändå känna att man ju har vattenså det räcker och blir över tycker jag.

Ovanstånde elverk körde jag själv nu senast i åtta timmar i sträck. Höll igång lite belysning (främst en bygglampa LED), kylskåp, datorer (har UPS men batteriet håller ju bara någon timme så...) och akvarium (filter såväl som belysning). Även papegojan fick sin speciallampa - kände mig lyxig =)
Sedan så kunde vi koka vatten till te och värma makaroner till dottern. Vi andra slappade och körde kallmat men kunde annars tagit min separata kokplatta om jag velat värma mer. Har även testat mikron vilket funkade fint. Har tidigare även provat värmepumpen vilket funkat. Dock behövdes det inte då ju fläktarna också lägger av vid strömavbrott så värmen stod sig bra inne.
Diskmaskinen hade nyligen startat när strömmen gick och den har för hög effekt för elverket, men jag kunde köra på sköljning två-tre gånger för att åtminstone skölja bort diskmedlet (då används ju ingen värme och därmed lägre effekt) så kunde jag sedan köra den ordentligt när strömmen väl var tillbaka.

Värt att veta också:
I princip alla dessa elverk saknar skyddsjord, av förklarliga skäl. Det finns ju inget att jorda mot så att säga. Därmed har man även ingen nolla utan det är egentligen tvåfas 115V. Detta kan ge intressanta fenomen i sällsynta fall. Som vårat kylskåp, som fungerade utmärkt, MEN, knapparna på manöverpanelen fungerade inte fullt ut. Läste lite om detta och sådant kunde inträffa just när det var något 'fel' med elnätet. Elektroniken där var med andra ord på något sätt känslig mot att gå på tvåfas 115 mot enfas 230. I övrigt fungerade allt utmärkt kan tilläggas. Grannarna avvek i stigande takt allt eftersom strömlösheten fortgick, medan vi hade det rätt bra här med belysning, nygjort te, mat med mera. =)

• Gilla
kaffetorsk och 1 till
  • Laddar…
X Xanthopteryx skrev:
Värt att veta också:
I princip alla dessa elverk saknar skyddsjord, av förklarliga skäl. Det finns ju inget att jorda mot så att säga. Därmed har man även ingen nolla utan det är egentligen tvåfas 115V. Detta kan ge intressanta fenomen i sällsynta fall. Som vårat kylskåp, som fungerade utmärkt, MEN, knapparna på manöverpanelen fungerade inte fullt ut. Läste lite om detta och sådant kunde inträffa just när det var något 'fel' med elnätet. Elektroniken där var med andra ord på något sätt känslig mot att gå på tvåfas 115 mot enfas 230. I övrigt fungerade allt utmärkt kan tilläggas. Grannarna avvek i stigande takt allt eftersom strömlösheten fortgick, medan vi hade det rätt bra här med belysning, nygjort te, mat med mera. =)
Hej Xanthopteryx
Under rubriken ”Important Safety Instruct” på sid 7, i manualen till elverket Champion 2000W (som du hänvisade till) kan vi bl.a. läsa ”Ground Terminal – Consult an electrician for local grounding regulations.”

På sid 8 i manualen står: “A ground terminal connected to the frame of the generator has been provided (see Controls and Features for terminal location). For remote grounding, connect of a length of heavy gauge (12 AWG minimum) copper wire between the generator ground terminal and a copper rod driven into the ground. We strongly recommend that you consult with a qualified electrician to ensure compliance with local electrical codes.”

På sid 10 i manualen står under rubriken Grounding” texten: " A ground terminal connected to the frame of the generator has been provided (see Controls and Features for terminal location). Neutral Floating* – Neutral circuit IS NOT electrically connected to the frame/ ground of the generator. – The generator (stator winding) is isolated from the frame and from the AC receptacle ground pin. – Electrical devices that require a grounded receptacle pin connection will not function if the receptacle ground pin is not functional. Neutral Bonded to Frame* – Neutral circuit IS electrically connected to the frame/ground of the generator. – The generator system ground connects lower frame cross-member below the alternator. The system ground is connected to the AC neutral wire. * See your model's control panel for specified type of grounding.”

https://www.championpowerequipment.co.uk/manuals/82001i-om-english.pdf

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.