En enkel tumregel är att välja minst dubbla effekten på elverket. Det beror på hur lättstartad pumpen är då det är startströmmen som skiljer olika elverk från varandra.

• Gilla
Millejan
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
En enkel tumregel är att välja minst dubbla effekten på elverket. Det beror på hur lättstartad pumpen är då det är startströmmen som skiljer olika elverk från varandra.
Ok, men om jag väljer en med angivna 3000w och den har 2 kontakter så blir det vel ändå bara 1500w per konkakt? Då räcker det altså inte med en sådan här? https://www.clasohlson.com/se/Elverk-Cocraft-HG-3000/p/40-9411
Tänker jag fel? Vill inte lägga onödigt mycket pengar på elverket…

Du kan belasta de två uttagena med 3 kW sammanlagt, t.ex ett uttag kan belastas med 2 kW och det andra med 1 kW.

• Gilla
kwasibengt och 1 till
  • Laddar…
Kika på elverk med ren sinusvåg.
Dyrare, men fungerar med all elektronik.

• Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
Det där är ett rent elektromekaniskt elverk. Det ger sinus.

P P-son83 skrev:
Kika på elverk med ren sinusvåg.
Dyrare, men fungerar med all elektronik.
Som jag beskrev så ska den endast driva pumpen.

D Daniel 109 skrev:
Det där är ett rent elektromekaniskt elverk. Det ger sinus.
Okej, ingen aning om vad sinus är så det jag undrar är om jag sticker in kontakten i elverket….funkar det och driva pumpen som jag hänvisar till?

Inte alla motorer som gillar modifierad sinus heller.

Så jag rekommenderar fortfarande en med ren sinus.
Finns ett på Kjell & Co på 2000w
Kolla vad det klarar i peak och kontinuerligt enligt databladet/beskrivningen

• Gilla
Skärgårdsbyggare
  • Laddar…
Det där är inte ett billigt inverter-elverk. Det är ett elverk med en riktig 230V 50Hz generator. Det ger sinus.

Om man kör på inverter elverk behöver man ofta överdimensionera mer.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det där är inte ett billigt inverter-elverk. Det är ett elverk med en riktig 230V 50Hz generator. Det ger sinus.

Om man kör på inverter elverk behöver man ofta överdimensionera mer.
Ok, men kommer cocraft verket kunna driva min hydroforpump kortare stunder utan och førstøra den?

Bästa svaret

M Millejan skrev:
Ok, men kommer cocraft verket kunna driva min hydroforpump kortare stunder utan och førstøra den?
Hej Millejan

Ingen verkar att svara på din fråga. Det beror rimligen på, att det är svårt att veta.

· Vattenpumpen skall sätta fart på vattnet under startförloppet och det kräver hög starteffekt
· Motorn som driver vattenpumpen är en enfasmotor som kräver hög startström.
· Ett elverk har normalt mycket svagare starteffekt än ditt normala elnät

Tillsammans innebär detta att det är svårt att veta, utan att man prövat.

Det är möjligt att det går men jag vill inte ge dig förhoppningen att det fungerar eller är problemfritt. Generatorn borde, för denna tunga enfasstart, möjligen vara större. Och olika generatorer är lite olika uppbyggda, så det är inte bara den tillgängliga maxeffekten som avgör, även t.ex. magnetiseringen kan spela in.

Jag tittar själv på hur jag skall klara strömavbrott, och skriver om detta; ”Elavbrott, hur gör man, klarar man en vecka?” Jag håller på att succesivt ”samöva” med de enheter som förväntas fungera vid strömavbrott.
https://www.byggahus.se/forum/threa...arar-man-en-vecka.403877/page-45#post-4830950

I tråden har vi bl.a. diskuterat just start av vattenpumpar och att dessa för att klara reservkraftdrift med mindre elverk, borde vara varvtalsstyrda #349 men det hjälper inte dig just nu.

Med tanke på det ökande risken att vi behöver mera reservkraftdrifter så borde det göras mera tester av elverk mot olika laster och bättre beskrivningar hur vi, var och en skall klara våra reservkraftbehov.

Det kanske finns någon som läser detta som har prövat, denna, eller någon liknande kombination och kan hjälpa till?

• Gilla
Millejan
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Millejan

Ingen verkar att svara på din fråga. Det beror rimligen på, att det är svårt att veta.

· Vattenpumpen skall sätta fart på vattnet under startförloppet och det kräver hög starteffekt
· Motorn som driver vattenpumpen är en enfasmotor som kräver hög startström.
· Ett elverk har normalt mycket svagare starteffekt än ditt normala elnät

Tillsammans innebär detta att det är svårt att veta, utan att man prövat.

Det är möjligt att det går men jag vill inte ge dig förhoppningen att det fungerar eller är problemfritt. Generatorn borde, för denna tunga enfasstart, möjligen vara större. Och olika generatorer är lite olika uppbyggda, så det är inte bara den tillgängliga maxeffekten som avgör, även t.ex. magnetiseringen kan spela in.

Jag tittar själv på hur jag skall klara strömavbrott, och skriver om detta; ”Elavbrott, hur gör man, klarar man en vecka?” Jag håller på att succesivt ”samöva” med de enheter som förväntas fungera vid strömavbrott.
[länk]

I tråden har vi bl.a. diskuterat just start av vattenpumpar och att dessa för att klara reservkraftdrift med mindre elverk, borde vara varvtalsstyrda #349 men det hjälper inte dig just nu.

Med tanke på det ökande risken att vi behöver mera reservkraftdrifter så borde det göras mera tester av elverk mot olika laster och bättre beskrivningar hur vi, var och en skall klara våra reservkraftbehov.

Det kanske finns någon som läser detta som har prövat, denna, eller någon liknande kombination och kan hjälpa till?
Jättetack för ditt utförliga svar! Ska följa tråden du länkade till!

Men fick du verkligen ett svar på din fråga? Det enda du kan hoppas på är att någon har just denna kombination av elverk och pump och därmed vet med säkerhet. Annars får du utgå ifrån tumregeln dubbla effekten och bli den förste som provar.

• Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Men fick du verkligen ett svar på din fråga? Det enda du kan hoppas på är att någon har just denna kombination av elverk och pump och därmed vet med säkerhet. Annars får du utgå ifrån tumregeln dubbla effekten och bli den förste som provar.
Verkar som att jag får vara försökskanin Bo. Ska handla på mig ett 3000w elverk och prova

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.