De senaste dagarna har det hos oss varit väldigt halt och isigt, även på vår entretrappa som är av betong. Vi har tänkt att renovera denna trappa med DuraTrapp, eller något sådant. Den idé som vi fick nu när det var halt är att spackla in en el-värmeslinga, typ dem man har i badrum innan vi lägger på ytmaterialet. Denna slinga tänkte vi sedan koppla till en strömbrytare med timer som stänger av den efter någon timme.

Är det någon som har gjort en sådan lösning och har tips om vad man behöver tänka på?

Det är en helt underbar lösning, jag har den på 3 ställen och det blir helt halkfritt. En timme kan vara kort men två kanske räcker.

Protte

Hemmakatten
Låter kanon. Vi vill göra nåt liknande på en betongplatta vi har utanför ytterdörren.

Jag har tänkt på detta medan jag gått in och ut på två av dessa plattor jag har värme i, mina är ingjutna i själva betongen och hur det blir med in inspacklad om det kommer att sitta PÅ betongen det vet jag inte. Det är väl bara att prova och rapportera om det höll i 20 år.

Bra är det iaf med värme, efter några timmar så släpper isen och går att skyffla undan.

Protte

Det låter ju onekligen som en smart idé, men är det inte ganska strömslukande att låta slingan ligga påkopplad när det är rejält med minusgrader ute..?

några timmar säger dom, men hur tätt ligger värmekabeln? samt hur många watt per meter är det?

Kan vara skönt att slippa sand och salt i hallen, samt risken för att ramla minskar.

När det är kallt är det inte halt!

Den ena plattan är 2x2 meter och 10 cm tjock med 1300W installerat och det kan behövas 4-5 timmar vid nollgradigt väder för att få loss hela isskorpan.

Den andra är också 10 cm tjock med betongplattor på. Effekten 700W och den uppvärmda delen är 80 cm bred och 5 meter lång och det blev lite för liten effekt, ibland får man köra ett helt dygn om det varit kallt och tvärt blir nollgradigt.

Strömslukandet får ses i relation till vad en kupevärmare drar, dag efter dag. Jag använder tiningen ca 10 ggr per vinter. Mycket beroende på vädret. Nu har jag en väldigt stor uppfart, ca 600m2 men kostnaden för sandning på denna är mycket större än elkostnaden för plattorna.

En liten miss man får tåla är om man tinat och plattan är fuktig och det börjar snö, det är bara att fortsätta till snöfallet upphör.

JFB bör/måste finnas. Brytare med lampa.

Protte

Känns billigare med ett par dubbade kängor ;)

Säg det till frun när jag kommer inglidande med duddarna på parketten.
Det är värt varenda krona, jag har lyckats göra en rejäl vurpa och slipper jag en till sådan så är det värt, och att slippa sanda, sopa och skotta.

Protte

Har ni skor på er inomhus? :D

Som elktriker,hamster, och husägare med trasigtrappa som lagades förra sommaren.. Jag hade lite värmakabel liggande av
självbegränsande typ. Bilade av 5 cm och lade en slinga U U U U U på 5 tappsteg ca 12m Borrade i dubb och hakar pga sprikor som gjordes i armerig formade, göt ,kopplade.. sen kom snön och is på "Vintern" bara på med elen och ett par timmar efter snöfall torr trappa.. Vinst..ingen salt ,inga sprickor längre pga fukt och saltet spränger inte heller trappan längre!!
/

Lyfter en gammal tråd.
Ska gjuta en ny platta (2x3m) utanför ytterdörren och tanken är att klä in den med frostsäker klinker till sommaren. Funderar även på att gjuta in en värmekabel som kan tina is några gånger om året.
Frågan är vilken kabel man ska ha och om klinkern kan ta skada av att värmas och sedan frysa. Vill ju inte att allt ska börja lossna.

Skulle det fungera att gjuta in en sån där självreglerande kabel som man bara ansluter till ett vägguttag när man vill slå på den?

Jag har inget svar, men jag skulle surfa runt och läsa tillverkarnas anvisningar för hur olika värmekablar får användas.

Bump

Har ni som gjutit in värmeslingor då också isolerat marken under trappen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.