Hej!

Jag håller på med badrummet hemma och ska nu lägga värmegolv.
Min fråga är:
Måste värmegolv ligga på en egen säkring eller kan man ha den på samma grupp som tex belysningen till badrummet?
Sen måste man ha en jordfelsbrytare har jag hört. Jag kan inte ett smack om just jordfelsbrytare.
Jag har en jordfelsbrytare som sitter bredvid mitt urgamla säkringsskåp.
Räcker det då att jag drar en jord mellan golvvärme och säkringsskåpet eller hur fungerar det?
Jag tänkte inte göra det själv såklart, men jag undrar om jag måste handla en till jordfelsbrytare egentligen?

Kör på den jfb du har, men be en elektriker fixa det..

Man måste också kolla så att JFBn verkligen skyddar den grupp du tänkt ha till golvvärmen. Tryck på Testknappen och mät så att det blir strömlöst

Tänk på att du skall låta elektrikern isolationstesta slingan med "megger" innan du gör klart.

Det är ju trist om slingan visar sig felaktig när allt är klart.

Mätningen skall alltså göras med en isolationstestare som mäter med en mätspänning på 500 eller 1000V. Det gör en avsevärd skillnad mot att mäta med en vanlig multimeter som bara lägger på 4 5 volt. Om det finns ex. en spricka i isoleringen så är det inte metallisk kontakt mellan ledarna, men vid drift med 230V så kan strömmen slå över om avståndet är tillräckligt kort och spännningen tillräckligt hög. Därför måste man isolationstesta med en spänning som är högre än normal driftspänning.

Så bör du kolla med din tilltänka elektriker om han går med på att du förlägger slingan själv och vilka krav han i så fall ställer på det. Ev. vill han inspektera innan du gjuter över med flytspackel.

Även att lägga ut slingan är behörighetskrävande arbete.

Vad är det för golv? Om du lägger golvvärmen själv så har du ingen garanti - så frågan är hur dyrt det blir att riva upp. Det händer att golvvärmen lägger av.

Ja, det är ju dumt att förstöra den långa garantin man har på värmeslingorna genom att göra jobbet själv och i värsta fall felaktigt.

Jag har elbehörighet (bb2) men jobbar med kylmaskiner osv, men har aldrig hållt på med jfb,. Men däremot värmekabel osv kan jag så det är inga problem. Har isolationsmätt kabeln redan (1000V). Tack för alla förslag dock. Men det är ingen som invänt om att man INTE behöver ha slingan på en egen säkring, så jag antar att de e okej att ha belysningen på samma säkring då (det är inget nybygge).

Värmegolv kräver ABL. :)

Bel, uttag och golvvärme brukar man lägga på samma säkring i badrum.

//Patrik

Okej tur att min chef har högsta behörigheten då :) Då kan ju han instruera mig.

Man skall mäta före man lägger kabeln, efter att man lagt den och efter att man flytspacklat. både isolation och ohm.

Plus göra en skiss på hur man förlagt den. Knäppa kort är också bra, fast det är väl kanske mer av intresse för en elfirma att göra.

//Patrik

swedinho skrev:
Hej!
Räcker det då att jag drar en jord mellan golvvärme och säkringsskåpet eller hur fungerar det?
Jag tänkte inte göra det själv såklart,

swedinho skrev:
Okej tur att min chef har högsta behörigheten då :) Då kan ju han instruera mig.

Göra det själv eller inte?
Hoppas det går bra för dig iaf. Ta hjälp av någon som verkligen kan! El är inte att leka med, speciellt inte i badrum. Var inte länge sedan det gick åt någon som stod och duschade (visserligen i utlandet). :S

lägga kabeln ska jag göra själv eftersom jag vet hur man gör, däremot tänker jag inte lägga in kabel i skåpet. Men bara om så länge blir godkänt om min chef intruerat mig osv.

Patrik_Hed skrev:
Plus göra en skiss på hur man förlagt den. Knäppa kort är också bra, fast det är väl kanske mer av intresse för en elfirma att göra.

//Patrik
Jag tror tillverkaren också har ett visst intresse av foto när man skickar papprena för garantin. Brukar inte bli så jädrans bra när man ritar själv oftast :blushing:

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.