O
Försöker ta bort ett uttag från väggen, men det sitter fast typ. Skruvat loss skruvarna men det är något som håller emot. Man kan få in en mejsel och bända och den går att lossa runtom hela.
Hur får man loss den egentligen? Är det bara att ta i för kung och fosterland? Känns inte rätt.

Tre bilder som säkert inte ger någon extra information:

Utplacerat eluttag med en mejsel intryckt bakom, synliga kablar och lucka tyder på fastsittning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på hand som bänder med mejsel vid ett eluttag som är delvis loss från väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dubbel eluttag som lossnat delvis från vit vägg med synliga skruvhål och smuts runt öppningarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ska räcka med att du tar tag med fingrarna runt ytterdelens ram och drar/lirkar loss det från innedelen.
Ingen skruvmejseln som pressas in ska behövas.
 
ser det inte ut som en skruvskalle här:
Närbild på en möjlig skruvskalle under en vit plastkåpa på ett eluttag, med smuts och missfärgningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

eller är det en artefakt?

annars är det som etompau skriver som gäller -- man måste lirka av den vita plastkåpan innan själva uttaget lossas från väggen
 
Redigerat:
O
harka harka skrev:
ser det inte ut som en skruvskalle här:
[bild]
eller är det en artefakt?

annars är det som etompau skriver som gäller -- man måste lirka av den vita plastkåpan innan själva uttaget lossas från väggen
det är en skruvskalle men den är lossad (men vill inte lämna kåpan).

det löste sig dock med lite mer våld än vad som kändes bekvämt.
Hand håller en borttagen ljusströmbrytare med en lossad skruv som inte lossnar helt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
O olsjo skrev:
det är en skruvskalle men den är lossad (men vill inte lämna kåpan).
Skruvarna på uttag är ofta medvetet gjorda så att de "stannar kvar" i kåpan även sen de släppt från "muttern" för att förenkla montering/demontering/handhavande.
 
  • Gilla
Anonymiserad 263386 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.