35 947 läst ·
75 svar
36k läst
75 svar
Eluttag över inbyggt kylskåp
Om man inte sätter uttaget så att det nås när kylskåpet är inskjutet, och om sladden kommer ut nedtill på kylskåpet (vanligast) så är risken nog stor att man kör över sladden när man skjuter in kylskåpet.
Häpp!
Häpp!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Likväl är det allra flesta uttag placerade på 2000 mm ög då det är standard. Om det finns kylskåp som är konstruerade så att uttaget blir i vägen så är det kylskåpets fel.KnockOnWood skrev:
Absolut, det går utmärkt. Uttagets placering har troligen ingenting att göra med frånskiljningsmöjligheter.KnockOnWood skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Mitten, så man kan tjäna några centimeter på att lägga uttaget 
På sid 362 kan ni hitta lite standardiserade höjder i kök.
http://www.elko.se/elko2_sve/frontend/files/CONTENT/elbokenwebbpdf_08.pdf
http://www.elko.se/elko2_sve/frontend/files/CONTENT/elbokenwebbpdf_08.pdf
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Försöker alla öppna det dokumentet?Mikael_L skrev:
Siten verkar överlastad i alla fall, inte ens www.elko.se är åtkomligt.
För övrigt är detta en leverantörs-sajt, eller hur?
Ingen vidare referens för officiella standarder imho.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Prova igen, och se 2010 års version av boken:
www.elko.se/elko2_sve/frontend/files/CONTENT/elboken_small.pdf
Slutet av denna välkända bok innehåller ett utdrag ur elinstallationsreglerna, SS 436 40 00.
Sid 370 visar placering av kopplingspunkter i kök.
www.elko.se/elko2_sve/frontend/files/CONTENT/elboken_small.pdf
Slutet av denna välkända bok innehåller ett utdrag ur elinstallationsreglerna, SS 436 40 00.
Sid 370 visar placering av kopplingspunkter i kök.
Inte ofta jag argumenterar mot Bo men tror du verkligen att de flesta är placerade så högt? Inte på något ställe jag har bott har de varit placerade på den höjden. Nuvarande boende är byggt i mitten av åttiotalet och där sitter uttagen för kyl respektive frys ca 175 cm ög.Bo.Siltberg skrev:
Jag ifrågasätter inte att uttag som installeras idag bör ha och säkert oftast har den höjden. Dock tror jag att det inte att de flesta uttag i befintliga bostäder sitter så högt. Jag har dock inget större statistiskt urval bakom mitt "troende", så jag kan ha fel.
Det skulle åtminstone vara precis allra sämsta höjden för mig. Då vår kyl och frys är just 175 höga skulle uttaget komma precis i överkant på k/f och dom skulle inte gå att skjuta in.Alfredo skrev:
Japp, de kommer precis under överkanten på mina med. Nu råkar det finnas utrymme på min kyl/frys, men det är nog mest tur...Mikael_L skrev:
2000 mm har varit standard sedan jag började min bana, och det var tidigare än 80 talet. Men som alltid är det inte ovanligt med avvikelser från standard, ibland med goda grunder, ibland av okunskap/feltänk.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
I vårt hus sitter det inte på 2 m, det sitter inte ens rakt...