Det är ett bör som underlättar, inte om utan den dagen du ska byta kyl/frys eller om du behöver göra service på den.

Mikael_L
Jodå, jag har tänkt ta ett hål i skivan. Skivan måste ju vara där givetvis, så inte allt i skåpet ramlar ner bakom kylen. Men ett hål i ca 15cm diameter kan jag kosta på mig.

Men det är alltså inget absolut måste, det kan ju vara bra att veta, så man inte står och messerschmittrar helt uppåt väggarna någon gång. :)

Det ska vara åtkomlig, det är det som är den springande punkten. Men det blir det ju även om skivan är demonteringsbar

elmont skrev:
:oJag får väl ändra ordval från brytare till uttag, jag tänkte inte på att korrekturläsa texten
Då får väl jag påpeka att det inte heter brytare utan strömställare. ;)
En strömbrytare är ju något annat även om man i dagligt tal säger strömbrytare om strömställaren. ;)

Mikael_L
Hehe, nu fick du väl lära dig något nytt, elmont ... :p

Nähä, trodde inte det ... :cool:

elmont skrev:
Det ska vara åtkomlig, det är det som är den springande punkten. Men det blir det ju även om skivan är demonteringsbar
Fast om man måste dra ut kylen för att kunna demontera skivan så blir det ju lite moment 22

elmont skrev:
Vägguttaget är alldeles utmärkt åtkomligt när kylen är utdragen om vägguttaget sitter bakom kylskåpet. Det måste inte vara monterat i/under/över överskåpet.
Monterar man vägguttaget ca: 10 cm över golvet och ca: 5 cm från ena sidan så brukar det vara ett tillräckligt stort tomrum där för vägguttaget och stickkontakten. Alternativt monterar man vägguttaget var som helst bakom kylskåpet/frysen och sen skjuter man inte in skåpet helt mot väggen och då blir luftcirkulationen bättre.

uno 83, Det finns ju även en möjlighet att skivan kan vara demonteringsbar UTAN att man måste ta den nedåt.
Lazyman. det är klart att man kan montera uttaget vart som helst bakom kylskåpet men det får till följd att vissa kylskåp inte går att skuta tillbaka så långt att dom livar med dom övriga skåpen som sitter på sidorna och många tycker att det ser lite fult ut. Och helt riktigt att med vissa kylskåp (dock inte alla) kan man sätta uttaget där du föreslår, "problemet " blir då att man inte kan göra skåpet spänningslöst innan man börjar baxa ut det. Det är en av orsakerna till att man ska sätta uttaget över skåpet (läs El-AMA och Svensk standard). Jag kan inte förstå varför man inte skulle sätta uttagen som standarden säger på 2000 mm ög. eller handlar det om vad man kan göra så finns det en uppsjö av "kreativa" lösningar alla har jag inte sett men rätt många.

En riktigt dålig sak med att sätta uttaget precis bakom kylskåpet är att nästa person som byter kylskåp kanske inte tänker sig för utan tar i ifall det "tar emot" och mosar värmeavledaren bakpå och i värsta fall kan gasen pysa ut, i allra värsta fall ett tag efteråt...

yxis skrev:
En riktigt dålig sak med att sätta uttaget precis bakom kylskåpet är att nästa person som byter kylskåp kanske inte tänker sig för utan tar i ifall det "tar emot" och mosar värmeavledaren bakpå och i värsta fall kan gasen pysa ut, i allra värsta fall ett tag efteråt...
Då kan man sätta en list som tar emot mot kylskåpets sidor och hindrar det från att skjutas ända in, men detta är ju under förutsättning att det går bra att kylskåpet inte är helt inskjutet mot väggen.
Måste kylskåpet ända in till väggen så "måste" uttaget sitta monterat ovanför kylskåpet. Det finns ju ett litet tomrum på många kylskåp vid kompressorn, men på nästa kylskåp kanske det inte finns och då blir det problem med att skjuta in kylskåpet mot väggen.

På vårt eget kylskåp har jag monterat vägguttaget ovanför kylskåpet men under det fasta överskåpet. I tomrummet mellan kylskåpet och det fasta överskåpet har jag satt ett galler för att förbättra luftcirkulationen bakom kylskåpet. Jag har även låtit bli att skjuta in kylskåpet helt mot väggen för att förbättra luftcirkulationen bakom kylskåpet. Detta funkar alldeles utmärkt i vårt kök och det syns inte på framsidan att kylskåpet inte är helt inskjutet mot väggen. Vårt förra kylskåp gick sönder p.g.a. den dåliga luftcirkulationen bakom kylskåpet och det slet ut kompressorn i förtid.

elmont skrev:
Man ska sätta uttaget över kylskåpet därför att man ska kunna göra det spänningslöst innan man drar fram det eller om man ska mecka med det.
Vad är det här för icke-diskussion egentligen?

Det har inte slagit dig att man kan bryta i elcentralen?
Det är väl fortfarande kutym att säkra av med en grupp för kyl/frys?

Det är självklart att man inte skall sätta uttaget i ett annat skåp :thumbdown:

Det är lika självklart som att av någon konstig anledning står det i både EL-_AMA OCH Svensk standard vart man lämpligast placerar uttag för kyl och frys. Den höjd som anges är 2000 mm ÖG och då hamnar det per automatik i överskåpet.
Men eftersom du vet bättre så kanske du kan motivera ditt påstående, eller är det bara nått du tycker??

KnockOnWood skrev:
Det är självklart att man inte skall sätta uttaget i ett annat skåp :thumbdown:
Lite OT, var skulle du placera uttaget för en diskmaskin?
I dom papper jag har läst så står det att man ska placera uttaget i bänkskåpet brevid diskmaskinen.

spik99 skrev:
Det är lika självklart som att av någon konstig anledning står det i både EL-_AMA OCH Svensk standard vart man lämpligast placerar uttag för kyl och frys. Den höjd som anges är 2000 mm ÖG och då hamnar det per automatik i överskåpet.
Men eftersom du vet bättre så kanske du kan motivera ditt påstående, eller är det bara nått du tycker??
Det finns massor av skåp som är > 2000 mm höga, så automatiken kan vi glömma.

Men nu var min fråga varför man inte lika gärna kunde bryta i elcentralen för att göra skåpet spänningslöst.
För övrigt räcker det med att 1) stänga av skåpet med den inbyggda strömbrytaren/termostaten så kompressorn stannar, 2) dra ut skåpet, 3) dra ur stickkontakten för att göra det spänningslöst.

Att montera uttaget som Mikael_L visar på bild i nlägg #15 ovan är ju helt huvudlöst.
Överskåpets baksida kan endast monteras/demonteras när skåpet är utdraget,
så där hamnar vi i moment 22.

Spik99, av din formulering att döma tycker du att bestämmelsen är felaktig ("av någon konstig anledning"), så jag förstår inte varför du argumenterar för den.
Jag vill gärna läsa texten du refererar till själv. Kan du lägga upp en länk, tack!

Demmpa skrev:
Lite OT, var skulle du placera uttaget för en diskmaskin?
I dom papper jag har läst så står det att man ska placera uttaget i bänkskåpet brevid diskmaskinen.
Intressant observation, men det har ju inget med kylskåp att göra.
Eller tycker du att vi skall sätta kylskåpsuttaget bredvid skåpet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.