hur långt är det mellan dubbeluttagen?
ska man sätta med 2-3 meters avstånd kanske,
blir nog inget från taket med tanke på takhöjden..
ska man sätta med 2-3 meters avstånd kanske,
blir nog inget från taket med tanke på takhöjden..
ja jag vet inte riktigt, det är väl dumt att snåla på uttag, hellre för många än för få.
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
Personligen tycker jag det är ganska fint med de blankförzinkade kabelstegar som finns. En sån per sida och du kan sätta uttagen vart du vill och det går att komplettera i det oändliga. Har man trefasuttag och sånt så blir det ju iallafall inget infällt på det viset och lite kabel synlig i ett garage tänker man nog inte ett dyft på.
när det verkar "enkelt" att även ha 3 fasen infälld så kommer jag nog köra allt infällt förutom takbelysningen som det känns.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 305 inlägg
Jag avskyr allt vad utstickande saker heter så väljer infällt så gott det går. Tror det är 3m mellan mina uttag. Övriga frågor har redan besvarats, jag la inte upp sidan med förklaringarna så förstår om du inte fattar, hade jag inte heller gjort.
Om du drar rör för uttag så kan du bara sätta ett täcklock så länge om du vill snåla
Om du drar rör för uttag så kan du bara sätta ett täcklock så länge om du vill snåla
Infällda 3 fas uttag
http://webshop.solar.se/catalog?cat...9QbVCN/H64Ynqjv4oUyLRpJrlyT8k73EdVrjErSgOZhg=
http://webshop.solar.se/catalog?cat...9QbVCN/H64Ynqjv4oUyLRpJrlyT8k73EdVrjErSgOZhg=
nu har jag börjat dra elen på bortre långsidan där man endast kommer ha uttag.
jag drar med 3g1,5.
tänkte sedan att man kanske skulle gått upp på 2,5 för att kunna köra 16 ampere.
eller kan det räcka med 16A på ena sida?
jag drar med 3g1,5.
tänkte sedan att man kanske skulle gått upp på 2,5 för att kunna köra 16 ampere.
eller kan det räcka med 16A på ena sida?
Jag har själv ingen enfasutrustning som kräver 16 A i garage eller verkstad. Räcker det inte med att montera trefasuttag med enfasuttag på som du kan använda vid dessa tillfällen? Om du har något du vet behöver 16 A är det en annan sak.
vad jag vet har jag inget som kräver 16A, eller jo stora rondellen.
men tycker det borde räcka med några 3 fasuttag som man får använda 16A därifrån istället..
sen funderar jag på dra ett tomrör och sätta lite eldosor högre upp på väggen, kanske 30-40cm från taket. om man skulle vilka koppla in något finurligt.. typ adventsljusstakar i fönstren=)
man vet ju adrig hur man vill använda garaget i framtiden..
ska beställa lite fördragen flexrör idag tänkte jag, är det elbutik.se som gäller?
tänkte 25m 5g2,5 samt 100 meter 3g1,5
men tycker det borde räcka med några 3 fasuttag som man får använda 16A därifrån istället..
sen funderar jag på dra ett tomrör och sätta lite eldosor högre upp på väggen, kanske 30-40cm från taket. om man skulle vilka koppla in något finurligt.. typ adventsljusstakar i fönstren=)
man vet ju adrig hur man vill använda garaget i framtiden..
ska beställa lite fördragen flexrör idag tänkte jag, är det elbutik.se som gäller?
tänkte 25m 5g2,5 samt 100 meter 3g1,5
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 305 inlägg
Blir nog bra att sätta ett kombiuttag på 3-fasen så kan du ta 16A där
Tips på apparatdosor som har minst 3st 20mm anslutningar?
Hittar bara med 2:/
Hittar bara med 2:/
Länken verkar inte fungera? :/
Provar igen..C camaro1969 skrev:
https://www.eldirekt.se/elmaterial/elinstallation/infallda-dosor/etman-apparatdosa-bladosan