5 919 läst ·
13 svar
6k läst
13 svar
Eluttag, hur högt på väggen?
Jag ska sätta infällda eluttag ovanför bänkskivan i köket och undrar ifall fär är någon regel att följa när det gäller placering på höjden?
Bänken i köket är 910mm hög och överskåpen börjar vid 1388mm ifrån golvet, någonstans där imellan ska jag göra hål för eluttagen.
Bänken i köket är 910mm hög och överskåpen börjar vid 1388mm ifrån golvet, någonstans där imellan ska jag göra hål för eluttagen.
Är standarden något man måste/bör följa vid nyinstallation? Jag hade tänkt mig att göra hålen i väggen 1250 - 1300mm över golvet.[/quote]dkz skrev:
Du måste följa gällande föreskrifter. De nya som gäller från Juni 2004 heter ELSÄK-FS 2004:1. Lättast att följa dessa är att följa svensk standard. Men det är inget måste. Dock så behandlar inte föreskrifterna några höjdmått på varken elcentraler eller uttag.
// DeBe
Och vad menar du egentligen.. :roli skrev:
Om man citerar någon så ska man inte kapa bort 4 meningar mellan första och sista meningen. Jag menar precis det jag skrev i tidigare inlägg.
Man måste uppfylla kraven i Elsäkerhetsföreskrifterna. Dessa heter ELSÄK-FS 2004:1 och finns att läsa på Elsäkerhetsverkets hemsida http://www.elsakerhetsverket.se/download/18.fc40aefe938efb7180003099/2004_1.pdf Att uppfylla dessa krav gör man lättast genom att följa Svensk Standard. Dock är det inget krav att följa just SS utan man kan göra annorlunda genom t.ex dispens från verket eller på annat sätt.
Just att följa Svensk standard finns att läsa i 1kap §3-5.
Jag hoppas att det blev lite lättare att förstå.
// DeBe
debe!
så du menar att man ska följa standarden, men i standarden finns inga höjdspecifikationer för uttag ovan bänk i kök!!!
ska man då söka dispens av elsäkerhetsverket så man inte behöver följa höjdangivelserna som inte finns i ss??
det var ju ett klart svar du gav!!!
så du menar att man ska följa standarden, men i standarden finns inga höjdspecifikationer för uttag ovan bänk i kök!!!
ska man då söka dispens av elsäkerhetsverket så man inte behöver följa höjdangivelserna som inte finns i ss??
det var ju ett klart svar du gav!!!
Jag tog inte bort 4 meningar utan två mellan de som jag tog med, se nedan:DeBe skrev:
"Du måste följa gällande föreskrifter. De nya som gäller från Juni 2004 heter ELSÄK-FS 2004:1. Lättast att följa dessa är att följa svensk standard. Men det är inget måste."
Och jag menar fortfarande att det är ett tvetydigt och konstigt svar.......
Att en standard säger ett visst mått över golvet för att placera en viss typ av brytare/uttag betyder väl inte att det är ett krav från elförskrifterna. Det är ju ändå betällaren som i slutänden bestämmer t.ex vilken höjd har vill ha på sina brytare över golvet. Även om det bryter mot standarden, den finns ju för att man skall ha något att utgå ifrån. I fall beställaren inte har egna krav på placeringen.
Sedan skall man naturligtvis inte bryta mot elföreskrifterna där de anger krav på placering. Men det fanns ju inget krav på hur högt över golvet som man måste ha elutaget om det är petskyddat.....
Jag tycker att dkz kan placera sina uttag där han vill ha dem dvs 1250-1300 mm över golv. Även om standarden säger något annat......
Eftersom nu folk här verkar tolka det jag skriver på 100 olika sätt så ska jag försöka vara så tydlig som möjligt.
Man MÅSTE följa gällande elsäkerhetsföreskrifter ELSÄK-FS 2004:1. Detta gör man enklast genom att följa Elinstallationsreglerna (svensk standard 436 40 00). Följer man denna standard så har man garanterat uppföljt kraven i föreskrifterna.
Dock är det inget krav att man följer just svensk standard 436 40 00 utan man kan göra på annat sätt oxå, (detta står i elsäkerhetsföreskrigterna ELSÄK-FS 2004:1 1kap §3-5). Dock MÅSTE fortfarande kraven i föreskrifterna vara uppnådda.
Alltså: Man SKALL följa föreskrifterna. Man BÖR följa Svensk Standard. Observera att svensk standard och elsäkerhetsföreskrifterna är två olia saker och skall inte blandas ihop.
Vidare för att hålla oss till ämnet så står det ingenting om höjdmått i elsäkerhetsföreskrifterna utan bara att uttag skall placeras på ett säkert sätt för att skydda personer och husdjur. Det står dock höjdangivelser i standarden. Men denna är som sagt inget krav att följa. Men om man gör det så uppfyller man kraven på en säker placering.
// DeBe
Man MÅSTE följa gällande elsäkerhetsföreskrifter ELSÄK-FS 2004:1. Detta gör man enklast genom att följa Elinstallationsreglerna (svensk standard 436 40 00). Följer man denna standard så har man garanterat uppföljt kraven i föreskrifterna.
Dock är det inget krav att man följer just svensk standard 436 40 00 utan man kan göra på annat sätt oxå, (detta står i elsäkerhetsföreskrigterna ELSÄK-FS 2004:1 1kap §3-5). Dock MÅSTE fortfarande kraven i föreskrifterna vara uppnådda.
Alltså: Man SKALL följa föreskrifterna. Man BÖR följa Svensk Standard. Observera att svensk standard och elsäkerhetsföreskrifterna är två olia saker och skall inte blandas ihop.
Vidare för att hålla oss till ämnet så står det ingenting om höjdmått i elsäkerhetsföreskrifterna utan bara att uttag skall placeras på ett säkert sätt för att skydda personer och husdjur. Det står dock höjdangivelser i standarden. Men denna är som sagt inget krav att följa. Men om man gör det så uppfyller man kraven på en säker placering.
// DeBe
Klicka här för att svara