K
J J-banan skrev:
Om pax fläkten på samma grupp fungerar och elpenna reagerar låter det som att det är avbrott i N, börja kolla från kopplingsdosa och se om det är något konstigt, skulle underlätta om du hade spänningsprovare eller multimeter
J Jonaskaboonas skrev:
Hur menar du? Genom både spänningsprovare(vilken piper) och multimeter in i uttaget(väldigt lite utslag).

Tänker du så att de sitter ordentligt i wagos osv? I så fall har jag alldeles nyss gjort det.

Japp, fungerat felfritt i ett halvår fram tills förra helgen.
Du har alltså mätt upp 230v mellan fas och nolla via bläcken i uttagen, med multimeter? Eller hur mätte du upp att du har "ström" till uttagen?

• Inre bild av eluttag med markerade bläck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fairlane
J Jonaskaboonas skrev:
Genom både spänningsprovare(vilken piper) och multimeter in i uttaget(väldigt lite utslag).
Multimetern ska inte ge väldigt lite utslag, den ska visa ungefär 230V. Det låter som som att du inte alls har spänning fram.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
J Jonaskaboonas skrev:
Hur menar du? Genom både spänningsprovare(vilken piper) och multimeter in i uttaget(väldigt lite utslag).

Tänker du så att de sitter ordentligt i wagos osv? I så fall har jag alldeles nyss gjort det.

Japp, fungerat felfritt i ett halvår fram tills förra helgen.
Spänningsprovare till vänster och el penna till höger
Spänningsprovare till vänster och elpenna till höger på asfaltsunderlag.
Skapa konto

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Tack för alla svar och all hjälp! Jag följde kablarna bakåt och visst fasen var det en neutralledare som inte hade satt sig ordentligt i en wago. Åtgärdade det och nu funkar det klockrent!

• Gilla
snaggletooth och 1 till
  • Laddar…
Det kan bli varmgång med dålig kontakt, bra du fick det åtgärdat👍

J J-banan skrev:
Det kan bli varmgång med dålig kontakt, bra du fick det åtgärdat👍
Ja, den hade blivit lite sliten. Väldigt skönt att ha fått det fixat. Tack igen @J-banan !! (Och det var en elpenna som gav utslag, inte spänningsprovare. Ursäkta 😉)

• Gilla
TypRätt och 1 till
  • Laddar…
Purre
Första bilden på uttaget blir jag lite fundersam över. Vad är det för uttag egentligen?

J Jonaskaboonas skrev:
Hej igen!

1. När förstnämnda uttag samt dimrar sattes in i badrummet så drogs det även ström vidare till ett uttag som sitter på andra sidan väggen. Noterade att det är samma problem med det uttaget(pennan säger att det är ström, jag testar en laddare och det funkar i en sekund innan det stendör, knappt något utslag i multimetern).

2. Har öppnat båda uttagen och allt sitter ordentligt och ser bara bra ut...

3. Även en paxfläkt är inkopplad på samma säkring och den fungerar som den ska.

4. Hjälp!
Uttaget har jordanslutning, alltså ska uttaget jordas!

Närbild på ett eluttag med blå och brun kabel samt markeringar för jordanslutningar mellan fas och nolla.
Skapa konto

Man ser hålen för jordanslutningarna mellan fas & nolla.

F
J Jonaskaboonas skrev:
Hej igen!

1. När förstnämnda uttag samt dimrar sattes in i badrummet så drogs det även ström vidare till ett uttag som sitter på andra sidan väggen. Noterade att det är samma problem med det uttaget(pennan säger att det är ström, jag testar en laddare och det funkar i en sekund innan det stendör, knappt något utslag i multimetern).

2. Har öppnat båda uttagen och allt sitter ordentligt och ser bara bra ut...

3. Även en paxfläkt är inkopplad på samma säkring och den fungerar som den ska.

4. Hjälp!
Är detta gjort av en elektriker eller av ”nån annan”?

Trådrubriken är väl go?

Undras vad som egentligen menas?

Purre
Demmpa Demmpa skrev:
Skulle säga följande:

[länk]

[länk]

Jag har inte sett något renova eurouttag, men alla Schneider eurouttag har idag en jordanslutning för att parkera jordtråden.
Var just avsaknaden av ansluten jord jag reagerade på

Demmpa Demmpa skrev:
Uttaget har jordanslutning, alltså ska uttaget jordas!

[bild]
Man ser hålen för jordanslutningarna mellan fas & nolla.
#10 skrev TS att han kopplade loss dem för att få mer spelrum, antagligen för att PE ledarna är lite korta

Fairlane
H Hybro skrev:
Trådrubriken är väl go?

Undras vad som egentligen menas?
Den bygger på att man litar på elpennan, ett misstag som många gör.

Väldigt tacksam för er hjälp, återigen, men nu blir jag fundersam och nyfiken. Hur kunde du @J-banan direkt förstå att det var neutralfel?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.