A
Hisak Hisak skrev:
Jättebra med tydlighet. Då är det tillbaka till planeringsbordet, helt enkelt.

En fråga på det temat: till mina ojordade vägguttag överallt här hemma har jag förgreningsuttag (med jordade proppar såvitt jag förstår), och så en del elektronik anslutna till förgreningsuttaget. Är det alltså ett problem?

I sådant fall behöver jag ju jorda alla vägguttag i hela radhuset. Är det så?
Det är ok.

Det jordade förgreningsuttaget du kopplar in kommer således sakna skyddsjord precis som resten av dina ojordade uttag. Det är därför jordade kontakter passar i ojordade uttag.
Det är ett äldre typ av felskydd där rummet är betraktat isolerat från kontakt med jord.

Ojordade kontakter passar däremot inte i jordade uttag då felskyddet är skyddsjordblecket och inte rummet som i föregående fall. Du skulle i så fall ha avlägsnat felskyddet (jorden)

Viktigt att alltså inte blanda jordade och ojordade uttag i rummen. Ja du har rätt i det sista. Om man skyddsjordar ett uttag måste man skyddsjorda alla övriga uttag i rummet inkl lamputtag.

Unikt namn
Hisak Hisak skrev:
Det är just det, garderoben kommer platsbyggas MOT väggen, och så den kommer inte kunna stanna bakom garderoben och jag undviker gärna borra/såga garderobens sidovägg.
Kapar du golvlisten vid garderoben sidovägg också?

Annars kan ju en utanpåliggande kabel bara dra längs den.

Edit: Alltså från befintligt uttag till ett utanpåliggande uttag nära garderoben.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.