Hej!
Jag är på jakt efter tips hur vi ska placera eluttaget i badrummet. Vi kommer bara ha en spegel ovanför kommoden. Så där försvinner ju uttaget som brukar sitta i spegelskåpen.
Hur har ni gjort?

Beror på vad ni ska använda uttaget till,

Om ni bara ska ha det till hårtork och liknande så är vägguttag i kombination med strömbrytaren rätt bra

Om ni ska ha det och ladda tandborste och så så är ju ett ställe nära ett bord (eller en plats där du kan ställa laddaren på) eller nära komoden

Ni ska givetvis ha flera uttag. Ett i kommoden för laddning av tandborste, rakapparat mm och ett mera tillgängligt för hårtork, plattång, wåffeltång (wåfflat hår är snyggast) osv.

Det är ju bara att sätta ett eller flera uttag på lämpliga platser. Elsäkerhetsmässigt är det mesta OK, så länge ett uttag sitter minst 120cm från dusch, och minst 60cm från en badkarskant (bort från karet).

Utöver dessa reglemenstmässiga begränsningar så kan man av rent sunt förnuft undvika att sätta uttag direkt ovanför handfatet, alltså typ precis bredvid blandaren. Men en sådan placering är konstigt nog inte direkt förbjuden.

Uttag i våtrum MÅSTE vara skyddade av jordfelsbrytare.

Vi kör en vid tryckknapp och en i kommod

Och jag kör en vid golvvärmereglaget istf belysningsknappen. Anledning? För att man inte ska riva ner sladd o vidhängande tandborstladdare när man famlar efter lysknappen.

b8q skrev:
Och jag kör en vid golvvärmereglaget istf belysningsknappen. Anledning? För att man inte ska riva ner sladd o vidhängande tandborstladdare när man famlar efter lysknappen.
Fast man vill ju inte ha permanenta sladdar framme, ladda prylar gör man ju i kommoden

Jag har satt en fyrvägsram infälld i väggen bredvid spegeln, ett uttag och tre fören infälld radio med högtalare (Gira).

I kommoden och vid lysknappen känns riktigt bra! Då kommer det inte synas några sladdar och det kommer inte ligga några prylar framme.

Tack för tipsen!

Mikael_L
Vi har ingen kommod under handfatet, men jag inser nu att oerhört knäppt nog har jag inte förberett för att kunna sätta ett uttag där i en ev framtida kommod. :mad:

Uttag i kommod och bakom ett skåp, förberett bakom spegeln och ersatt av inbyggd radio vid tryckknappen.

Man kan aldrig ha för många eluttag. Uttag ger flexibilitet i möbleringen. Behöver man inte ett uttag är det bara att demontera det och ersätta med ett doslock. Det finns IP44 doslock också.

Fast doslock är ju inte direkt det snyggaste som finns, och speciellt inte mot kakel. Vad jag har gjort på några ställen i lägenheten är att gömma dosor under gipset så den dagen jag behöver den så kan jag borra fram den. Skulle man ju kunna göra även med kakel

Mikael_L
AndersMalmgren skrev:
Fast doslock är ju inte direkt det snyggaste som finns, och speciellt inte mot kakel. Vad jag har gjort på några ställen i lägenheten är att gömma dosor under gipset så den dagen jag behöver den så kan jag borra fram den. Skulle man ju kunna göra även med kakel
Precis så har jag gjort i varenda rum. Ett dubbelmontage av dosor bredvid dörren, men bara tagit upp hål för ena om jag för närvarande inte behöver mer än en apparat (strömbrytare).
Nu är det förvisso inte så hemskt svårt att borra upp och sätta en ROT-dosa heller, men lite mer förberett blir det ju med en färdig dosa bakom gipset.

Och hur har du tänkt hitta dosan när det blir dags?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.