9 262 läst ·
19 svar
9k läst
19 svar
Eluttag badrum (med spegel)
Sida 1 av 2
Beror på vad ni ska använda uttaget till,
Om ni bara ska ha det till hårtork och liknande så är vägguttag i kombination med strömbrytaren rätt bra
Om ni ska ha det och ladda tandborste och så så är ju ett ställe nära ett bord (eller en plats där du kan ställa laddaren på) eller nära komoden
Om ni bara ska ha det till hårtork och liknande så är vägguttag i kombination med strömbrytaren rätt bra
Om ni ska ha det och ladda tandborste och så så är ju ett ställe nära ett bord (eller en plats där du kan ställa laddaren på) eller nära komoden
Moderator
· Stockholm
· 57 869 inlägg
Det är ju bara att sätta ett eller flera uttag på lämpliga platser. Elsäkerhetsmässigt är det mesta OK, så länge ett uttag sitter minst 120cm från dusch, och minst 60cm från en badkarskant (bort från karet).
Utöver dessa reglemenstmässiga begränsningar så kan man av rent sunt förnuft undvika att sätta uttag direkt ovanför handfatet, alltså typ precis bredvid blandaren. Men en sådan placering är konstigt nog inte direkt förbjuden.
Uttag i våtrum MÅSTE vara skyddade av jordfelsbrytare.
Utöver dessa reglemenstmässiga begränsningar så kan man av rent sunt förnuft undvika att sätta uttag direkt ovanför handfatet, alltså typ precis bredvid blandaren. Men en sådan placering är konstigt nog inte direkt förbjuden.
Uttag i våtrum MÅSTE vara skyddade av jordfelsbrytare.
Renoverare
· Stockholm
· 20 569 inlägg
Vi kör en vid tryckknapp och en i kommod
Renoverare
· Stockholm
· 20 569 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 12 296 inlägg
Jag har satt en fyrvägsram infälld i väggen bredvid spegeln, ett uttag och tre fören infälld radio med högtalare (Gira).
Uttag i kommod och bakom ett skåp, förberett bakom spegeln och ersatt av inbyggd radio vid tryckknappen.
Man kan aldrig ha för många eluttag. Uttag ger flexibilitet i möbleringen. Behöver man inte ett uttag är det bara att demontera det och ersätta med ett doslock. Det finns IP44 doslock också.
Man kan aldrig ha för många eluttag. Uttag ger flexibilitet i möbleringen. Behöver man inte ett uttag är det bara att demontera det och ersätta med ett doslock. Det finns IP44 doslock också.
Renoverare
· Stockholm
· 20 569 inlägg
Fast doslock är ju inte direkt det snyggaste som finns, och speciellt inte mot kakel. Vad jag har gjort på några ställen i lägenheten är att gömma dosor under gipset så den dagen jag behöver den så kan jag borra fram den. Skulle man ju kunna göra även med kakel
Precis så har jag gjort i varenda rum. Ett dubbelmontage av dosor bredvid dörren, men bara tagit upp hål för ena om jag för närvarande inte behöver mer än en apparat (strömbrytare).AndersMalmgren skrev:
Nu är det förvisso inte så hemskt svårt att borra upp och sätta en ROT-dosa heller, men lite mer förberett blir det ju med en färdig dosa bakom gipset.
Moderator
· Stockholm
· 57 869 inlägg
Och hur har du tänkt hitta dosan när det blir dags?