• Mode 2 är ganska uppenbart ja - fast i mitt fall gäller isåfall 3-fas CEE och inte Schuko (dock tror jag att mode 2 kommer att fasas ut). Men inte tycker jag att det är uppenbart hur man installerar mode 3. Garo har t.ex. 3-fas "laddstationer" i olika varianter t.ex. med eller utan JFB typ B övervakning. Det är intressant att förstå vad som är kravet när man ska installera och vilka val man har / inte har. Om man väljer att installera Garos variant utan JFB typ B bör man absolut veta om det krävs en extern JFB typ B. Så nej, detta är inte uppenbart (i vart fall inte för mig) och bör absolut verifieras med varande eller blivande SS. Garo beskriver det vidare som att 1-fas mode 3 inte behöver JFB typ B (och saluför utan) medan andra källor anger att detta endast är tillåtet om ägaren av laddstationen (!) alltid ser till att inga fordon med möjligt DC läckage ansluts. Hur i allsindar ska husägaren kunna avgöra det?

Redigerat:
Jag kan hålla med om att det kan vara intressant att förstå, men i grund och botten är det rätt enkla val för gemene man. Antingen ansluter man en laddklump till schuko/CEE eller så låter man en elektriker ansluta en fast laddare.

För min del kör jag idag alternativ 1 med CEE, men kopplar även glatt in mig på schuko hos vänner och bekanta om det är det som finns. Laddar ungefär en mil i timmen på vanlig hushållsström, och det räcker gott hemma.

Mer avancerade laddlösningar ändå har jag svårt att se behov av hemma.

Helt rätt Pen att det kan råda en del förvirring kring detta men om man vill vara säker oberoende vilka lösningar man ansluter är det ganska enkelt. Grund 1A är att ordna ett dedikerat uttag/matning för laddningen oavsett vilken typ don eller utrustning man har. Detta ansluter man sen som en egen avgrening från sin anläggnings matningspunkt dvs oftast mätarplatsen/skåp. Detta har ju sina fördelar naturligt genom att inte blanda in denna del ofta ganska effektkrävande i sin ordinarie gruppcentral eller befintliga grupper där.

Skälet är dels att man kan ordna en robust direkt kanske oftast kort matningsväg dels att man inte riskerar förstöra sitt skydd genom JFB i övriga anläggningen. När det numera är allmänt och accepterat krav med JFB vore det ju dumt att tysta den viktiga funktionen genom att ansluta vad som säkert ofta är ganska tvivelaktiga utrustningar sett till hur de kan mätta JFB A-typ.

Som skydd för denna matning/uttag kan man sätta givetvis minst A-typ om det är uttag sen om man vill vara helt formell givetvis en B-typ eller kanske hellre EV-typ. Viktigast är att man inte gör sig en björntjänst genom att på grupp tagen via något skyddat av sin allmäna A-typ, för att uppfylla någon anvisning lägger en B-typ i serie på slutet. Skulle man vilja de sig in på det är det i så fall bättre att satsa på EV, de kommer nog snart föreskrivas och bli någorlunda vettiga i prisbild.

• Gilla
Pen
  • Laddar…
Vad är en jfb av ev typ?

Det är en JFB för just fallet med elfordon dvs EV och där man tex vill koppla in laddare eller uttag för laddare i en grupp som ligger under en central med vanlig JFB typ A. Rent sett till normer och även i verkligheten kan A-typernas funktion upphöra vid en ren DC-komponent > 6 mA i kretsen. Det gör att tex även en B-typ satt i serie för anslutningen inte ger skydd eftersom de tillåter upp mot 55 mA DC alltså kan ett obetydligt fel här helt blockera funktionen hos ev överliggande typ A.

Här kommer då sorten EV in och kan läggas före laddutrustningar och skydda mot DC med sin tripgräns 6 mA och i övrigt med samma funktion som typ A. De kan alltså användas individuellt eller underordnat en A i föregående central. Så ska man göra det vettigt ta ut för elbilen direkt från tex mätarskåp Skydda vad gäller JFB med en B eller EV alternativt en A som då bommar vid DC och dessutom kan hindras även vid AC-fel men då berör det ju bara denna enstaka grupp.

Alltså inga B-typ i serie med dessa delar om man tar ut från vanliga grupper skyddat av A-typ oberoende vad ev anvisningar för laddare osv säger. Det är grundläggande och alltid fel oberoende om man ska ha det för elbilar. Kan tänkas att det kommer bli lite incidenter innan det arbetats in i medvetandet på de som installerar, tyvärr ger det möjlighet till tysta fel i de numera välanvända "normala" JFB.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar.

Har fått fram att kap 722 för elbilar införs i SS4364000 utgåva 3 2017. I Norges motsvarighet NEK är det redan infört sedan en tid.

Vad är anledningen till att man skall krångla till det med special-JFB? Har det hänt många olyckor med elbilar?

Anledningen är pga det som beskrivs i #78 och #80 inga konstigheter med det. Sätt hellre denna utrustningen i ett regelvidrigt uttag utan skydd än blanda in den under delar där man har eller i detta fallet då ev tror sig ha skydd via JFB.

Och i fallande skala koppla det via en enskild JFB typ A bara för denna del då funkar den i många fall ändå men om den blir blockerad är det en begränsad del som berörs. Och för att fylla kraven som nämnts komma i reglerna är alternativet en typ B bara för dessa delar eller en EV som kan ligga både enskilt eller som en del under en konventionell A.

Så det är inte att krångla snarare ett sätt att veta vad man gör så det inte ger effekter på sidan nu när det efter lång tid accepterats att konventionell JFB är vettig och bra. Sen blir det kanske naturligt så att dessa uttag kommer läggas tidigt i kedjan vid leveranspunkt av andra skäl så det löser sig kanske på det sättet för det mesta. Och om det blir utbrett med eldrift så att det blir vettigare utfört i delarna både integrerat i bilarna och bättre don för laddning avpassade för olika marknader är det ju också ett steg som bör hjälpa.

Ja förstår fortfarande inte varför en elbil behöver annan JFB än ett vanligt cee 16A uttag. Och 32A behöver väl inget alls?

Kravet gäller/kommer nog att gälla sådana omriktare i allmänhet där en DC felström lätt kan introduceras. Det gällde redan i SS utgåva 2 för omriktare i solcellsanläggningar. Kan tänka mig att det t.ex. kan komma att gälla vissa UPS också.

Sedan kan man ju ansluta olämplig utrustning även till ett CEE uttag, vilket då bör undvikas såvitt det inte som GK100 säger är kopplat via separat JFB-A och helst via JFB-B.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Ja förstår fortfarande inte varför en elbil behöver annan JFB än ett vanligt cee 16A uttag. Och 32A behöver väl inget alls?
Nej bäst kan vara att du kopplar det helt utan JFB det är mot de allmäna reglerna för uttag men hellre det än att ett obetydligt fel som inte öht stör eller upptäcks gör att övriga delar under samma JFB är skyddslösa. Är det tydligt nog så du förstår?

Som Pen skriver är det samma problematik vid solcellsanläggningar med diverse olika typer av omformare som tex enligt märkning är ok men sen i praktiken inte är det. Man får se till att ha klart för sig för egen del vid varje tillfälle hur det bäst görs. Att peka på diverse skrifter eller tillverkares anvisningar är inte mycket värt om olyckan är framme.

Nej, jag fattar fortfarande inte varför solanläggningar och elbilsladdning behöver special-JFB.

Batteriladdare i allmänhet behöver ju ingen sådant skydd. Är vi på väg mot separata PSA för allt?

Är din laddare galvaniskt skild som i princip alla "batteriladdare" 12-24 V eller för batteriverktyg osv är så är det inget problem. Så är dock inte fallet i alla solcellsomformare eller andra mer potenta utrustningar med kraftelektronik därav möjligheten till denna typen av fel.

Det är inte tal om PSA för allt snarare bara ett ytterligare fall där man ska sektionera precis som många ändå gör redan vid normala JFB i sina anläggningar. I de här fallen bara med skillnaden att man ska lägga de här delarna separat och inte bygga vidare under en annan JFB skyddszon.

Okej, då är jag med. Galvaniserad skiljd, det är transformator va? Har inte större laddare sådant? Det är väl för dyrt.

Kunde inte bärga mig utan skaffade SS utgåva 3.

Kravet på JFB klass B eller annan detektering av DC läckage finns förstås där men gäller strikt endast för mode 3 och 4. Man får då lita på att detekteringen i mode 2 alltid görs i kabeln själv. För alla moder krävs en egen JFB för varje elbilsuttag (såsom redan framgår av GK100)

Utöver detta noterar jag att eluttag som installeras i syfte att ladda elbilar inte ska utföras som Schuko. Det är ju rimligt då de ju inte anses tåla sin märkström kontinuerligt.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.