7 902 läst ·
14 svar
8k läst
14 svar
Elstängsel
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Får man utan tillstånd sätta upp elstängsel runt sin tomt?
Vad gäller?
Är det olika om det är inom detaljplan, utanför detaljplan, inom sammanhållen bebyggelse?
Vad gäller?
Är det olika om det är inom detaljplan, utanför detaljplan, inom sammanhållen bebyggelse?
Det beror på syftet med det.
Regler finns, men är nog mest åt djursidan. Du får inte ha ett elstängsel för hundens skull, men om du vill hålla vilda djur borta är det ok. Sedan finns det vissa regler med placering avseende bland annat barn har jag för mig.
Regler finns, men är nog mest åt djursidan. Du får inte ha ett elstängsel för hundens skull, men om du vill hålla vilda djur borta är det ok. Sedan finns det vissa regler med placering avseende bland annat barn har jag för mig.
Jo, jag såg det nu. Jag rättar mig själv.
Jag blev lärd för många år sedan att det inte var ok för hund.
Var inne o kollade på Jordbruksverkets hemsida.
Elstängsel
Det är inte tillåtet att använda osynliga elstängsel som ger hunden en stöt när den passerar det. Synliga elstängsel som ger hunden en stöt när den kommer emot det får bara användas om ytan som omgärdas av elstängsel är minst 50 gånger minimimåtten för rastgård för hundar upp till 45 cm i mankhöjd. För större hundar måste ytan vara minst 800 kvadratmeter.
Jag blev lärd för många år sedan att det inte var ok för hund.
Var inne o kollade på Jordbruksverkets hemsida.
Elstängsel
Det är inte tillåtet att använda osynliga elstängsel som ger hunden en stöt när den passerar det. Synliga elstängsel som ger hunden en stöt när den kommer emot det får bara användas om ytan som omgärdas av elstängsel är minst 50 gånger minimimåtten för rastgård för hundar upp till 45 cm i mankhöjd. För större hundar måste ytan vara minst 800 kvadratmeter.
Det finns även elstängsel som är godkänt för katthägn.
Men i ett vanligt villaområde är kanske elstängsel inte den vanligaste stängseltypen. Dock finns det inget som förhindrar det. Det ska naturligtvis sättas upp så att olägenhet för grannar minimeras. Jag kan tänka mig att i områden med mycket rådjur kan det vara ett bra komplement till staketet.
På landet har jag elstängsel runt trädgården, för att hålla vildsvin ute. Men det är ju inte den vackraste stängselsorten dock
.
Men i ett vanligt villaområde är kanske elstängsel inte den vanligaste stängseltypen. Dock finns det inget som förhindrar det. Det ska naturligtvis sättas upp så att olägenhet för grannar minimeras. Jag kan tänka mig att i områden med mycket rådjur kan det vara ett bra komplement till staketet.
På landet har jag elstängsel runt trädgården, för att hålla vildsvin ute. Men det är ju inte den vackraste stängselsorten dock
Kattstängsel?!Jiji skrev:
Det finns även elstängsel som är godkänt för katthägn.
På landet har jag elstängsel runt trädgården, för att hålla vildsvin ute. Men det är ju inte den vackraste stängselsorten dock.
Aldrig hört.
Vi hade med grisproblem på vår tomt ett tag, o jag funderade på att sätta upp ett par låga trådar. Men det var både dyrt o omständigt, så jag satte mig med bössan istället.
Billigare o roligare.
För att återgå till TS fråga. Inom detaljplanerat område kan det finnas bestämmelser om inhägnad men det brukar gälla höjd och ev murar etc. Ett elstängsel, bestående av några trådar och tunna pinnar tex räknas nog knappast som ett stängsel men om det gör det måste det naturligtvis förhålla sig till ev planbestämmelser, eller generella bestämmelser för inhägnad. Men två eller tre trådar eller ett elnät räknas som vilket staket som helst. Det är höjden och genonsiktligheten som räknas. (om det inte är något väldigt speciellt med området, typ statligt byggnadsminne, kanske.)
Kattuppfödare som vill ha kontrollerad utevistelse och hålla andra katter borta kompletterar ibland nätstängsel med el.K knipo skrev:
Jag har tyvärr inte möjlighet att jaga grisarna själv så för mig är det elstängsel som gäller. Men det räcker att ha igång det höst och vinter.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Mitt syfte med stängslet är att hålla inne hunden och hålla ute andra djur.
Tolkar som att det bara är att montera.
Tolkar som att det bara är att montera.
Ja, bara det är ett godkänt system för hundar. Om du har grannar på andra sidan stängslet skulle jag rekommendera ett litet avstånd och skyltar som visar att det är ett elstängsel.Darling McFluff skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Om stängslet sitter längs allmän väg eller cykel-/gångstig är det lämpligt att sätta upp några sådana här skyltar:
Om en vandrare eller hund nuddar staketet med dess 5000 - 6000 Volt är det riktigt smärtsamt och man får en nära döden upplevelse
https://www.granngarden.se/varningsskylt-elektriskt-stangsel/p/1156567
Om en vandrare eller hund nuddar staketet med dess 5000 - 6000 Volt är det riktigt smärtsamt och man får en nära döden upplevelse
Till hundar använder man ett speciellt aggregat, så himla ont gör det inte.
Elstängsel för hund är inte bara trådar utan ett nät så de flesta hundar springer ju inte bara rakt in i det.
Förresten tillhörde det ju ett av barndomens nöjen, att tävla om vem som vågade ta i elstängslet.
Elstängsel för hund är inte bara trådar utan ett nät så de flesta hundar springer ju inte bara rakt in i det.
Förresten tillhörde det ju ett av barndomens nöjen, att tävla om vem som vågade ta i elstängslet.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Vad betyder den bilden, att jag ska röra vid tråden?KnockOnWood skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Klicka här för att svara