Prata snällt med elekrikern och berätta hur det ligger till. Be honom sedan sätta ett nytt CEE provisoriskt eller byta ut det gamla Semco till CEE. För om ni kommer dit så går det att få dit en elektiker. Kanske så att samma elektriker kan återkomma senare och göra resten?

electrocuted skrev:
på en loppmarknad såg jag en övergång mellan gamla rektangulära 325 stickproppen till ett CEE416 uttag, alltså var det 3-fas och jord i stickproppen (av metall) men 3fas, jord och nolla i uttaget, man kan ju undra hur dom löst det.. ja justdet, det lilla blecket på stickproppen som har sådär halvbra kontakt fick alltså agera PEN ledare..
Och du är SÄKER på att nollan var kopplad i CEE donet?

Jag har massor med övergångar kors och tvärs men det är inte alltid att man behöver nollan (egentligen väldigt sällan för maskiner) så finns det inte nolla så är den inte kopplad.

Protte

prototypen skrev:
Och du är SÄKER på att nollan var kopplad i CEE donet?

Jag har massor med övergångar kors och tvärs men det är inte alltid att man behöver nollan (egentligen väldigt sällan för maskiner) så finns det inte nolla så är den inte kopplad.

Protte
säker är jag inte, men fantasi har jag.

PeterNacka skrev:
Fråga tre: Kompressorn har bara 4 ledare. Svart, brun, blå och gul-grön. Innebär det att den egentligen skall ha 2 fas och inte inte 3 fas fast den har en röd 3 fas handske?
Först: finns det ingen möjlighet för dig att låna ström ur ett modernt uttag från nån granne mot lämplig ersättning den stund du behöver köra kompressorn före elektrikern kan fixa jobbet?

Kompressorn ska med 99.999999999% säkerhet ha tre faser och en skyddsjord och klarar sig utan nolla.

Eftersom det är svårt/dyrt att köpa kabel med t.ex. svart, brun, vit och gulgrön så används ofta svart-brun-blå-gulgrön för tre faser och skyddsjord. (Jämför att man faktiskt får använda blå som tändfas i utanpåliggande kabel direkt från en strömbrytare).

Sitter kabeln fast monterad på kompressorn, eller är det ett "intag" på den? I så fall, hur många poler?

Om du har riktig tur så är det ett fyrapoligt rött CEE-intag, eller fast ansluten kabel på kompressorn, och då skulle det funka att ansluta den till det gamla farliga platta uttaget.

OBS att det är olagligt att göra nåt annat arbete på gamla platta kontakter förutom just att montera bort dem, så att montera på en platt kontakt på kabeln till kompressorn idag är alltså olagligt. Om kontakten däremot suttit där i minst 20 år så hade det varit lagligt att använda den idag, förutsatt att den ser fräsch ut.

Om du ändå tänker bryta mot reglerna gällande platta handskar så tänk på det här:

A) bryt strömmen när du stoppar i eller rycker ur kontakten

B) undvik de platta handskarna som är av metall. De av plast är inte riktigt lika farliga

C) mät att skyddsjorden är riktigt inkopplad innan du slår på strömmen.

Om du säger åt din elektriker att kompressorn redan hade platt handske (eller att det av en händelse är en anna exakt likadan kompressor som du bytt till...) så kanske du kan få hjälp att mäta att skyddsjorden har god kontakt.

(I princip så gäller det att mäta med en ohm-mätare som klarar att visa rätt vid riktigt lågt motstånd, en billig multimeter är nästan aldrig tillräckligt bra för att mäta detta).

Hej, tackar för inputen. Har läst Ellära A och B så får pula med dessa saker då jag har kunskapen :) Ville bara kontrollera så jag kom ihåg rätt. Gick fin fint men monterade en ny 3 fas handske. Vart dock förvånad över att det satt skyddsjord i den gamla 3 fas handsken som jag såg först när jag öppnade den. Hade även svart-vit fas. Är grå nu för tiden om jag inte missminner mig. Gjorde som jag skrivit. Checkade vilka proppar. Letade efter läckor efter jag dragit propparna.

Tack för hjälpen!!!

Uh, du borde blivit orolig om du inte hade hittat skyddsjord...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.