3 226 läst ·
21 svar
3k läst
21 svar
Elsäkringar som börjat gå - Vägledning?
En sån här som på bilden.J jonaserik skrev:
Jepp gjuten stickpropp/hängkontakt bara skit, om du när den är inkopplad och en maskin snurrar, tar tag i stickpropp/hängkontakt och vrider/böjer/drar i kabeln så kanske det ger sig, vad som händer. Du har inte märkt att någon av dom blivit varma. Inget ovanligt att ett stift blir så varmt att det bränner ett vägguttag. Dålig kontakt ini delarna och går inte att göra något åt, Bara byta.
Inget jag märkt av. Tips på nån bättre produkt som är värd att lägga några extra hundralappar på?J jonaserik skrev:Jepp gjuten stickpropp/hängkontakt bara skit, om du när den är inkopplad och en maskin snurrar, tar tag i stickpropp/hängkontakt och vrider/böjer/drar i kabeln så kanske det ger sig, vad som händer. Du har inte märkt att någon av dom blivit varma. Inget ovanligt att ett stift blir så varmt att det bränner ett vägguttag. Dålig kontakt ini delarna och går inte att göra något åt, Bara byta.
Hej!Bo.Siltberg skrev:
Vad är det för typ av överströmsskydd, säkring (diazed) eller dvärg? Ålder?
När löste de? Direkt vid start eller efter en liten stund?
Båda typerna "åldras". Även en ny säkring kan lösa ifall det är dålig kontakt mot passdel och propphuv (svetsloppor).
En dvärg kan mycket väl tappa 10-20% av sin kapacitet pga ålder, tidigare överlast och kortslutningar.
Har du en uppfattning om spänningen i dessa uttag? Hög belastning i nätet kan de lägre spänning som kan orsaka högre ström i dessa maskiner.
Här kan man prata om att mäta är att veta, ifall man har en strömtång och kan mäta det eventuellt korta förloppet.
Det här var ju ett tag sedan men jag hittade denna tråden nu och har ett liknande problem. I mitt gamla hus går alla uttag och belysning på 6A porslinssäkringar. Trots att jag använder diverse snickerimaskiner mm har jag dock bytt max fem säkringar på de 13 år jag bott här. Jag har även exempelvis kört högtryckstvätten på 2100W många gånger från ett sådant uttag. Nu plötsligt löste den ut säkringen direkt vid start och gör så när jag bytt också. Klarade äldre porslinsproppar högre belastning eller vad kan det bero på? Jag trodde förstås att det uppstått ett elfel i maskinen men den gick så snällt så på verkstan men deras 10A uttag.😄
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Säkringarna ska ha samma egenskaper, om du nu inte råkat köpa nya säkringar som är snabba. Men dessa tror jag inte man hittar på konsum, utan möjligen i en gammal kökslåda. Står det "gG" på dina säkringar så är de tröga, som det brukar vara idag.
Så det är något annat som hänt. Kan du definiera "plötsligt"? 1 minut sedan eller 1 år sedan? Har du använt skarvsladdar förut som du inte använder nu? Har nätägaren grävt ned ledningarna nyligen?
Så det är något annat som hänt. Kan du definiera "plötsligt"? 1 minut sedan eller 1 år sedan? Har du använt skarvsladdar förut som du inte använder nu? Har nätägaren grävt ned ledningarna nyligen?
Man ska inte medvetet överbelasta.
2,1 kW motsvarar drygt 9 A. Alltså >50% mer än märkströmmen på din säkring. Välj i fortsättningen ett uttag avsäkrat med 10 A eller undersök om det kanske går att säkra upp gruppledningen.
Om det är en blandad grupp för belysning och uttag är det säkert diverse andra förbrukare igång som ytterligare minskar det som finns tillgängligt (1,3 kVA)
2,1 kW motsvarar drygt 9 A. Alltså >50% mer än märkströmmen på din säkring. Välj i fortsättningen ett uttag avsäkrat med 10 A eller undersök om det kanske går att säkra upp gruppledningen.
Om det är en blandad grupp för belysning och uttag är det säkert diverse andra förbrukare igång som ytterligare minskar det som finns tillgängligt (1,3 kVA)
Klicka här för att svara